Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1550 ggr
millib
0

Uppfostra en katt

Hur gör ni? Vad får er katt inte göra hemma och hur har ni lärt den det? Våra katter får inte vara på borde eller köksbänk och såklart inte klösa på möbler eller gå i närheten av smådjursburarna. Vi har fräst åt våra katter och vid ett tillfälle när den ena ignorerade oss sprutade vi vatten och nu ör det sällan vi har katter där vi inte vill ha dem.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

line84
1

Jag har inga speciella regler. Enda stället dom inte får vara på är diskbänken/spisen och det är för deras säkerhet skull. Dom hoppar inte upp där längre men i början lyfte jag bara ner dom när dom hoppade upp och efter några gånger fattade dom. Har aldrig sprutat vatten på dom, skulle aldrig falla mig in att göra det. Mina katter har faktiskt aldrig klöst på möbler så det problemet har inte jag. Dom har alltid haft tillgång till stora klätterträd som dom klöser duktigt på.

millib
0

Vattensprutet var när ena katten satt med tassarna innanför gallret till buren, det är inte OK! Men sen dess gpr han inte nära, och det är så vi vill ha det. Nä våra klöser inte heller på möbler, de har en ställning med klösbräda på som de använder…

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Lusthan
0

Vi har regler, som att inte sitta på borden, inte ute heller (har säker utevistelse), inte sitta på diskbänk eller spis då det kan ligga knivar/mat/vara varmt där.De får heller inte vara i tv-bänken eller alltid gå ut då det kan vara dörrar öppna ner till gatan då vi bor mitt i stan så är det inte kul eller så kanske grannarna har dörrarna öppna och det är inte säkert att de vill ha kattsällskap alla gånger.

Hur vi har gjort? Ja på något vis lyckades vi lära de vad nej betyder, detta har jag nu fört över till ett högt ljust diskantljud som betyder samma sak. När jag låter så stannar de och går åt andra hållet. Vi har dock inte sprutat vatten på de. Däremot har vi under en kort period laddat med mjuka gosedjur som vi kastat bredvid katterna samtidigt som vi sagt nej högt och tydligt. Vi har aldrig träffat eller siktat för att träffa utan bara kastat bredvid och det har gjort susen.

Två av katterna ber dessutom om lov att få komma upp i knä när vi sitter i soffan. Säger vi nej så går de, säger vi "kom då" och klappar lite i knä så hoppar de glatt upp.

De har dessutom sina egna matplatser. Det är ganska nytt och fungerar när de får maten men går man ut ifrån köket och kommer tillbaka så har de bytt plats med varandra… Det behöver vi öva mer på.

Jag har börjat klickerträna lite. Det går sådär. De är ju fyra stycken och det är inte lätt när alla vill vara med. Måste hitta en form för det där. Får dock äldsta honan att sitta på kommando utan problem. Det är lite kul.

viciouscircle
0

Mina katter får inte vara på köksbordet och vardagsrumsbordet så länge det är mat där.. Annars går det bra.

Köksbänkarna är BIG NONO, men dit har dom inte ens försökt ta sig..

Akvariumet får dom inte heller sitta på.

Dom har även olika matskålar och dom får inte äta ur fel.

Dom får inte heller klösa på soffan.

Jag säger bara NEJ, klart och bestämt. Fräser ibland bara.

Sen lyfter jag bort dom (till klösmöbeln om dom klöster på soffan tex) och säger BRA med snäll röst =)

Tycker det är väldigt viktigt att berömma när dom är på rätt ställen!

Mona22
0

sängen och spisen är nej.Borden får de vara på om vi inte äter.

De får inte röra terrariet.

Annars har vi gjort plats i fönstrerna, bokhyllan och satt upp hyllor på väggarna som de kan vara på.

Sedan tycker de att det är roligt att kloa på soffan trots att vi har flera stora klätterträd inne och det får de ju inte göra.

Men de är endå ovanligt lydiga för att vara katter Flört

Halvdansken
0

Inte vara på diskbänk osv, eller på borden inomhus. Inte ta in levande byte, inte klösa på möblerna. Plus att de kommer när man visslar på dem.

Hatar cancer och älskar vårlökar.