Hur skulle ni gjort??
Nu vill jag ha snälla och trevliga tankar om detta, inge om rätt och fel utan bara rena råd och tankar.
Jag fick ett samtal från hon vi köpte våra katter ifrån som undrade om jag inte skulle vilja ta hand om en hona med ungar då hon inte kan ha kvar dem.
Mina tankar går omkring och jag velar lite i vad jag vill. Kortfattat är mina tankar så här:
Samtidigt som jag vill hjälpa henne så vill jag inte sätta mig med en massa kattungar som jag inte vet om jag kan hitta hem åt. Sen har jag en familj och andra djur jag ska ta hand om.
Hoppas ni kan förstå min tanke, vill bara skriva av mig och ev. kanske ni kommer med bra tankar som inte jag tänkt på.

Vet inte riktigt vad du vill ha råd om. I ett sånt här fall kan man bara svara utifrån sig själv och sina möjligheter.
Varför kan hon inte ha katterna kvar?
Är det en person som om och om igen avlar fram huskattungar, skulle jag ta emot familjen, bara jag fick fria händer. Sen kastrera mamma, id-märka och vaccinera ungarna och såklart mamman, och sen placera om allihop när tiden är mogen
Alla djur behöver någon som bryr sig!
#1 Jo, visst är det så…
Hon kan inte ha kvar dem för att hon har för många, och då menar jag många!
Och dessa ska då avlivas, och det är där skon klämmer.
Jag vill kunna "rädda" dem, men nu kommer jag låta hemsk men det finns så många katter och det är ju inte jag som ställt till det…förstå mig rätt!
Men samtidigt tycker jag det är fel, vill kunna hjälpa men inte bli sittandes själv med en massa katter. Jag ska ju kunna ta hand om dem oxå.
Tycker det är ganska så fult att lägga deras ev fortsatta liv och leverne på ditt ansvar faktiskt.
Har uppfödaren gått och sett till att det blev ungar tycker jag att denne också kan ta hand om dem. Men nu var det ju inte detta frågan gällde.
Vad händer med mamma katt efter att ungarna flyttat? Får du stå för alla kostnader som uppkommer eller betalar uppfödaren detta?
#3 Vi kommer att få ta alla kostnader som blir, mamman lär vi nog behålla då och försöka hitta nya hem till ungarna.
Det beror ju helt vad du har för möjligheter. Kan du behålla tills dom hittar hem? Har du råd att vaccinera osv eller hjälper hon med det? Kastrering av mamman osv? Jag förstår att det är hemskt när man vet om avlivningen men har man inte möjligheten att behålla dom, ha råd osv så bör man inte göra det bara för att. Sen kanske en anmälan? :P man får ju inte ha hur många katter som helst, hur många har hon?. Det kanske kan hjälpa den personen att hantera situationen bättre eftersom det inte riktigt verkar som att det funkar så bra. Hur gick det med honan du fick hem? Blev det nån unge?

Ja, är det så att dom har alltfler katter än dom klarar av eller ska ha, så hade jag nog hämtat familjen, och sen anmält dom till LST

Hur gamla är ungarna? Är det lång tid kvar tills dom kan flytta/tills mamman kan kastreras?
Oj vad svårt. Om du har möjlighet så hjälp till. Men vad händer med resterande katter den här människan har? Fortsätter hon att låta dem föröka sig okontrollerat? Då hjälper det inte att du tar honan. Då bara tror hon att andra ska komma in och reda upp det hon ställer till med.

Jag undrar också vad som händer med resten av kvinnans katter, om du nu säger att hon har så många.
Angående om du ska ta hand om dem eller inte är ju upp till dig om du har platsen och ekonomin för det.
Jag har tagit hand om dräktiga honor, ibland har allt gått bra, ibland har man fått betala ganska många i veterinärsräkningar. Man måste veta att man kan fixa det ifall det blir så.
Hur långt gången är hon, vet man att hon är frisk, är det huskatter eller raskatter det gäller.
Sen kan jag vara krass att säga att om det blir "roliga" färger i kullen är det inga problem att sälja kattungar, men blir de "vanliga" färger så kan det vara svårare.
Det beror också på var du bor, vissa landsdelar verkar ha mer överflöd av katter än andra.
Tar du hand om dem så bör du vara beredd på att alla katter kanske inte flyttar vid 12 veckor utan stannar längre. Kattmamman kan ju också få en väldans massa kattungar.
Men i slutändan är det ju ändå upp till dig själv. Bara inte uppfödaren sen kommer med nästa katt…och nästa katt och ssäger att den ska avilvas. Då har du fått ett problem på halsen.
#5 Ja, jag tror nog redan hon fått det eftersom hon försöker få bort katter.
Honan vi fick hem, fick tyvärr en dödfödd unge. Den låg inte ens i hinnsäcken:(
Annars är det bara fin fint med dem båda:)
#6,7 ungarna föddes idag, hon ringde under förlossningen. Så det dröjer ett tag innan de kan flytta och honan kastreras.
#8 Ja, visst är det så.
Vi har nu beslutat att hjälpa henne, då katta inte fick mer än 4 ungar.
#10 det går ju att kolla upp om det finns en rapport :) Okej men då mår hon bra åtminstone :)
Bra! Försök samtidigt att ställa lite krav på ägaren. T ex att hon måste försöka att få katterna kastrerade. Och hjälp gärna till om du kan. Inte med betalningar, men med att tex beställa tid och köra till veterinär. En del människor behöver bara en liten spark i rätt riktning och någon som stöttar, för att få ordning på sin situation.
#11 vart kan man kolla de då??

Vilket län gäller det? Du kan kontakta LST för det länet, och se om dom fått eller har någon anmälan på respektiver person.
Förstår jag det rätt nu att du hjälper mamman och ungarna?
oki, tack!
ja, både jag och sambon kände att det skulle funka om hon inte fick så många ungar.
Alltså jag tänker att du får göra det mot ngn typ av motkrav, så att inte kvinnan avlar fram ännu fler katter. Ni får ju vara tydliga med att om ni tar den här kostnaden, så får hon lova att inte få fler katter/kattungar..