Hjälp, vad kan det vara?
Hej,
Jag hittade en liten knöl/sår/ skorpa på min lilla ragdoll killes mage igår kväll. Jag skall självklart ringa veterinären imorgon men ville höra om någon härkanske har en aning om vad det skulle kunna vara.
Den är ca 1cm och sticker ut, det är rött runt om och själva knölan känns hård. Det känns och ser ut som skorpor men det ser inte ut som ett vanligt sår. Brevid skorpan är det även något som ser ut som en liten gul hudflik som sticker ut. Det är även gult torkat var runt.
Jag har tagit kort, dessvärre med min mobilkamera som inte är den bästa.
Jätte tacksam för svar.
Mvh
/Orolig matte
Bra att du åker in. Alltoid tillrådigt när det är ett sår asom varar. det är inte en skadad liten tuttvårta?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ja det blir veterinären så fort som möjligt, för att vara på den säkra sidan.
Det är som en knöl, men farliga knölar brukar väl sitta innanför huden och inte vara såhär ytliga?
Jag tittade, men det verkar inte vara en skadad tuttvårta.
Jag upptäckte ett konstigt sår på min ragdoll killes mage igår, någon här på forumet nämnde ringorm och jag bokade tid hos veterinären direkt.
Även jag har fått ett likande sår på benet som jag berättade för veterinären. Hon tittade på såret, skrapade bort skorpan och sa att det inte behövdes ta prover och att det inte var någon fara eftersom det inte var sårigt eller varigt under skorpan.
Hon sa att jag bara ska tvätta med alcogel och låta det vara.
Nu när jag tittade ser jag att våra sår inte alls ser bra ut, det liknar verkligen ringorm. Hon sa även tat det inte kan vara ringorm då han inte har tappat någon päls. Så jag betalade 500kr för besöket och åkte hem.
Jag tänkte att man ska väl lita på veterinären . Men nu börjar jag oroa mig igen.
Ska jag vända mig till någon annan veterinär? Kännsinte kul alls att ha betalat 500kr för ingenting.
Jätte tacksam för svar!
Mvh
Du kanske skulle gå till doktorn? då kan ju h*n förhoppningsvis berätta va det e å så kan du fråga om det kan smitta till din katt.
Det är inte ett loppbett ni har kliat på? Så brukan mina myggbett se ut efter att jag har bearbetat dem ett tag.

Någonting är det ju ni båda har.
Du kanske kan gå till vårdcentralen och fråga där vad ditt är för någonting, så kan du säga att katten har likadant. Börja i andra ändan istället:)
Är ditt sår på benet lite fnasigt runt om? Jag och två av mina barn har fått ringorm tidigare och det såg faktiskt ut så där. Inget farligt och det finns salva att smörja med.
Men vid ringorm så är huden i mitten läkt, och det på sidorna infekterat.
Tack så mycket för alla svar, jag ska gå till min husläkare och kolla upp detta på måndag. Hoppas att det inte är ringorm =( men det ser mer ut som något bett nu, men man vet ju aldrig.