Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 5622 ggr
Lyan
0

Svullet ben och sänkt allmäntillstånd

Min bror ringde nyss och deras katt hade kommit hem med ett jättesvullet framben, dubbelt så tjockt mot det andra, och han är låg och lite slö.

De trodde att han antagligen har blivit ormbiten. Hur behandlar man det och hur är prognosen?

De är på väg till vet.

tuska
0

Prognosen är god,  vad gäller ormbett på katter.

OberonsMatte
1

I tråden "Lite frågor!" finns en bild på hur min Moltas tass och ben såg ut efter att han lekt med en geting (eller om det var en humla). Han hade jätteont men det var bara en insekt som varit framme.

Sajtvärd Katter iFokus

Lyan
0

#1 Skönt!

#2 Jo, jag såg den bilden, stackars liten :-( Palang är mycket mer svullen än så, hela benet är dubbelt så stort

Vet. sa att de skulle avvakta tills imorgon eftersom han ändå var rätt pigg men att de skulle åka in till djursjukhuset om han blev sämre. Katter tål tydligen ormbett mycket bättre än hundar och människor.

IceJossan
0

Det kan även vara ett bett ifrån en annan katt. Bettet behöver inte vara färskt utan infektionen kan ha blossat upp nu.

Exoticas
0

#3 Jag hade inte lämnat Vet förns de konstanterat vad det var! Fast det har ju alla olika åsikter om så klart! =)

Har allt gått bra eller har det blivit värre? Har katten något synligt sår?

Det kan ju också vara så att han fått någonting i tassen så kom ihåg att se över mellan tårna på tassen också!

Hoppas att det gått bra under natten och att det inte blivit värre!! =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Lyan
0

Nu är de hemma från vet. Det var ett ormbett så han fick en spruta och tabletter, vet inte vad men antar att det är kortison. Han måste också hålla sig inne i en vecka och det är han redan förbannad över men förhoppningsvis håller han sig borta från ormar i framtiden