Hård i magen och kräkningar
Vi har en katt på snart ett år gammal, en kastrerad innekatt. För två dagar sedan bajsade han i buren under natten (sover i bur för dom river sönder tapeterna annars) bajset var då lite halvlöst. Men igår kräktes han 1-2 gånger och var hård i magen, sprang på toa flera gånger på rad utan att det kom någonting. Sedan imorse kräktes han 1 gång till och det var samma historia med magen, satt på toa en ganksa lång stund utan att han lycklades få ut nånting. Det var då bajsning det var frågan om och inte kissning.
Han är lika pigg som vanligt och jag har inte märkt att han dricker mindra, men å andra sidan kan de vara nått jag missat om han inte dricker.
Vad kan det vara för fel och vad ska vi göra?
Är det något olämpligt han fått i sig? Kanske bytt foder?
Jag tror att han kan ha fått i sig ngt i värsta fall, så att det fastnat, stor hårbol eller ngt. Se om du kan få i honom extra vätska. Jaag hoppas att buren är extra stor eller ngt. Det är inte tilåtet att låsa in djur i flera timmar i en bur.
Dom fick lite blötfoder igår, men dom slickade bara upp själva gelén å lämnade matbitarna.
Han är otroligt busig och ska leka med allt så det kanske kan hände att han fått i sig något då :/ Jag har öppnat locket på akvariet nu där han brukar tycka om att dricka få se om han dricker något.
Dom har en varsin bur, han har en lite större då han är en ganska stor katt. Nu har dom dock fått sovit lös inne på toaletten eftersom han spydde igår.
Katterna brukar förresten ofta ligga i sina burar på dagarna och sova, och lägger sig snällt å sover direkt då vi stoppar in dom vid läggdags. Så de verkar iaf inte vantrivas i dom :)
Förresten, när jag gjorde ren lådan såg jag att de är väldigt många småsmå bajsklumpar som verkar vara lite mer åt det diareeiga hållet, eller iaf lösa. Men hur går det ihop när han är hård i magen, eller iaf har svårt att bajsa?
Dricker de akvarievattnet?
Tror med att det kan vara så att han har fått något som fastnat, som silkesnosen sa. Men ring och rådfråga veterinär annars :)
Angående det med att de sover i bur så har silkesnosen rätt i det med. Om de nu gillar att sova där, så kan ni väl ha dörren till buren öppen? Så de kan gå på lådan normalt, aktivera sig, dricka och äta normalt än att vara instängd i en bur hela natten. Är den som en hundbur alltså? Finns lagar om det tror jag…
Om problemet var att katten/katterna klöser på väggarna så brukar det handla om understimulans. Lek mycket med dem, extra mycket innan läggdags så de blir riktigt trötta tills när ni ska sova. Mycket leksaker, aktiveringsleksaker är bra, som de kan lägga energin på när ni inte är vakna eller är borta istället. Samt att bygga på höjden, typ hyllor eller höga klösmöbler de kan ligga uppepå och utforska omgivningen. Det är högt uppskattat och får dem att bli lugnare. :)
# 6 Tummen upp!
Att låsa in dom i en bur döljer nog bara problemet samt ökar mest troligt risken att det blir värre eftersom dom då blir instängda x antal timmar. Det är heller inte lagligt, för jag gissar att det handlar om något i stil med en hundbur? Och för att katterna inte ska bli stressade och understimulerade bör ni försöka komma fram till en lösning som minskar klösandet på tapeterna. Hur mycket klösbrädor har ni? Klösträd så dom har möjligheter att klättra? Hur aktiveras dom? Det är hur som helst inte en okej lösning att stänga in dom i bur :) Om du vill få katten att dricka mer testa sätta ut skålar med vatten lite överallt :) Och blir inte katten bättre får du kontakta veterinär :) speciellt om han skulle kräkas och vara lös i magen samtidigt.
Hej. Är det inte olagligt att ha sina djur i bur sådär? Tycker det här var ett väldigt oroväckande inlägg. TS bör se över sin katthållning - och det verkar som att det gäller mer än burarna!
De har en stor klätterställning som det är flera klösgrejer på. Redan en liten klöspelare. De är två kartonger hon de leker me å kryper in i, samt leksaker och bollar. Sedan leker vi med dom med en liten mjuk bläckfisk som sitter med ett långt snöre på en pinne. De är torrfoder framme hela tiden och får ibland blötfoder. Då oftast tonfiskblandad mat eller va man ska kalla det. Nytt vatten varje dag, plus att dom ibland dricker ur akvariet och vattenkranen. #9 på vilket sätt utöver burarna sköter vi våra katter dåligt om jag får fråga?!
#10 Okej, de verkar ju ha mycket att leka med. Går ni ut på promenader med dem? Det är ännu en jättebra aktivering att ta till för att få dem göra av med energi så ni slipper att stänga in dem. Det verkar ju onekligen som era katter är väldigt energiska av sig :)
Ja de har en hel del leksaker :) Nja, vi har ett koppel men har aldrig haft med dom ut. Dom brukar stå i dörröppningen ibland eller komma ut på bron, men sedan springer dom å skriker å vill ut mer så vi har inte vågat vänja dom att komma ut i koppel för vi är rädd att de ska göra saken än värre.
Och ja dom är verkligen energiska, speciellt herrn som inlägget handlar om :)

Jag skulle ta en tur till veterinären med katten. Det låter som om det är stopp någonstans och då kan det gå snabbt nedför.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Variera aktiveringen, till exempel genom att ta bort maten på eftermiddagen och ställa fram en glasburk med nattens mat i, gömma under mattan och lägga ut bitar här och var - så att de har nåt att göra nattetid. För bara leksaker räcker sällan, många katter måste aktiveras på andra sätt.
Akut förstoppning kan vara livshotande, så far till veterinären! (och ta bort burarna, det där är ingen bra eller laglig katthållning)
Vi hade en misse som dog av förstoppning…mina föräldrars katt…
#10. Om de river sönder tapeterna på nätterna så verkar de inte må särskilt bra. Att då använda ett olagligt hjälpmedel för att bota symptomen men inte orsaken, är knappast en bra katthållning. Att buras in kan dessutom förvärra stressen som gör att de river på väggarna sen.. Dvs: något är helt klart fel.
Ni kan begränsa deras utrymme på nätterna till ett rum eller dylikt, men inte en bur. I all välmening: googla "aktivera innekatt" och se om beteendet förändras. Aktivera dem flera gånger per dag, mest på kvällen. Och stäng för guds skull inte in katterna i burar. Det bryter mot djurskyddslagen.
Angående din frågeställning har andra gett bra svar :). Jag försöker inte vara taskig utan hoppas det löser sig, både med kattmagen och med det andra. Men det ringer både en och två varningsklockor här, som sagt.
KAtterna har väldigt mycket energi, de river inte bara tapeter utan leker med allt de kan få tag på. När dom river tapeterna river dom typ loss en bit som de sedan leker med. De började med detta när dom ännu va kattungar, men nu hänger det flisar på väggarna som är väligt kul att leka med fortfarande. Börjar fundera på att ändå våga gå ut med dom i koppel då dom gärna sitter i fönstrena och tittar ut. Vi har planerat att köpa en laserpekare för att leka med dom eftersom dom gillar att jaga saker.
Men nu till min fråga, jag har nu lyckats få i han lite blötlagt toffoder iaf så han fått vätska och lite mat i magen. Han har ännu inte bajsat något men jag håller utkik. Har inget hänt innan läggdags får vi ringa veterinären. :/
#19. Hm, jag har läst någonstans att det finns något i väggar som vissa katter tycker är JÄTTEspännnade (någon som vet vad det heter?). Men om de bara river loss tapet är det kanske inte det, eftersom det inte verkar vara själva väggen de vill åt. Och så är ju katter tyvärr rätt bra på att trigga varandra..
Angående magen så testa att mata honom med messmör, som tydligen ska sätta fart på magen. Jag vet att det låter udda, men det ska tydligen fungera väldigt bra.
Ska prova ha katterna ute inatt, nu är ju tapeterna iof redan förstörd så vi måste väl tapetsera om i vilket fall, vi ska nämligen flytta till hösten. Får prova gå ut me dom ibland få se om de blir lite bätte stimulerade.
Hmm, ska prova med messmör. Ska de vara endast de då eller ska de blandas med nått?
En halv tesked messmör bara, eller parafinolja från apoteket (gör samma sak, det sistnämnda kostar dock mer). Det verkar som att katter generellt tycker messmör är gott så det slickas snabbt ner.
Blev å tänka att det kan ju kanske va så att om de är nått i väggarna som dom vill åt kanske de är därför de börjar klösa på väggarna, sen när det blir flisor av tapeterna så är dom roliga att leka med. Vad ska man isf göra för att få dom å sluta? Vi ska ju flytta som sagt å de vore ju inge kul om de börjar på tapeterna där också.
# 23 Se till att göra klösbrädorna attraktiva, beröm när de är där. De går dit där det är "luktspår" så dra deras tassar där du vill att de ska klösa. Lek mkt kring klösbrädorna. Om du har ngt speciellt ställe där de klöser, så kan ni prova att sätta upp oskrynklad aluminiumfolie, vilket de tycker är obehagligt, kanske med ngt citrondoftande på. Alternativt så köper ni en bred, stabil klösbräda och sätter där.
Se om du kan aktivera extra, så att tarmarna komer igång….kanske ngn laktosfri grädde i vatten, som jag hört att en del testat för att få katten att dricka mer och ha koll på allmäntillståndet.

Laktulos har också bra inverkan på hård mage. Finns receptfritt på apotek.
I och med att det inte kommer nåt, bara lite lös rinnig och att katten kräks, så anser jag att det är prio ett med ett vetbesök
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#23 om ni har möjlighet till det på det nya stället så sätt väv på väggarna ist å måla, det funka för min katt hon rev oxå på tapeterna men inte nu när vi har väv :)
#27 rätt tänkt. Vi har väv överallt och aldrig ett kloande på väggarna…

#27 och #27 Oj, jag vet flera katter som klöst flitigt och klättrat på vävtapeten eftersom det är så klösvänligt! Men det blir ju förstås annat om man målar på väven, då blir det ju inte alls klösvänligt.
#29 precis… Jag och min före detta hade grov väv i ett rum där vi bodde inte alls den typen som man har nu och målar på. vi fick allt som oftast hämta småkatter uppe vid taket på den väven.Men det var den tyepn som liknade juteväv. då var det målat under väven och sen låg väven uppepå liksom. Snyggt, ja då, och jippie klättervägg…
Så vitt ja vet så målar man på all sorts väv i dagens läge, finns ett stort urval av olika mönster å mycket/litet "utbuktning",, det finns även sådan som är helt slät så att det blir en bra å stark yta att måla på å har man spacklat ordentligt under så ska de ju inte finnas något att klättra på ;)
Sätt inte in katterna i bur, rena rama djurplågeriet. Katter är nattdjur och behöver få röra på sig. Djurplågeri i allra högsta grad.
#31 ja i dagens läge, så är det annorlunda. det är jag som har satt upp all väv här hemma. Men detta var i the ancient time. Då var det en typ av juteväv man satte upp och den var naturfärgad och så var den gles och man hade färg bakom, liksom. icke att förglömma sjögrästapet…. också klättervägg….
#33 Haha ja då kan ja tänka mig att du hade å göra me katter överallt ;)