Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 2285 ggr
misspresident
0

En tjockis och en plytt

Hej!

Jag har ett litet dilemma, jag har två katter var av en har gått och blivit en liten tjockis medan den andra är en smal liten dam. Problemet är att tjockisen har gått och blivit lite väl tjock, inte överviktig men lite väl stor. Eftersom jag har två katter så delar de på samma matskål och den smala tycker om att äta ofta medan tjockisen äter färre gånger fast mer varje gång. Eftersom maten står framme kan jag inte kontrollera hur mycket mat varje katt äter mer än att jag ger dom så mycket mat som de ska ha varje dag. Jag känner att jag inte kan dra ner på maten för då blir den mindre katten lidande men hur bär jag mig åt för att få den större katten att äta lite mindre??

Känner att inlägget låter lite virrigt men jag hoppas att någon förstår mig och har något bra tips ;)

[Emma--]
0

Har haft samma problem här och delvis är lösningen blötmat till tjockisen :P Hon har fått äta i princip bara blötmat, medans jag erbjuder den smala att äta torrfoder två ggr/dag. Men egentligen bara för att hon äter för lite blötmat. Vad ger du för foder?

[Highonbluetomorrows]
0

Aktivera katterna mer! Ge dem mat hälften i matskål och hälften i aktivitetsbollar. Ta ut "tjockisen" i sele, lek lite extra med honom etc.

Och ge ett bra foder med så lite spannmål som möjligt.

Hawknestgrove
0

Du har fått bra råd, plus att du kanske bör ta bort maten så det inte står framme, var noga med att var katt får det den ska ha.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lusthan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade mat på heltid förr och gav gärna på en tallrik men jag har fler katter men samma bekymmer. Två som kan reglera själva om de får blötmat. Den ena gick upp och den andra ner. Då har jag fortfarande två kvar varav den ena lyckas äta sig tjock på blötmat och den andra äter inte tillräckligt.

Jag ger i varsin skål och har nu tänkt när jag ser att det inte funkar för den tjocka och den smala så köper jag hem rått kött och ger fetare kött till den smala katten och smalare kött till den tjocka katten. Det är tanken nu i alla fall. Hur och vad jag ska ge har jag kollat upp på barf iFokus om man är intresserad av att ge sina djur mat som är anpassad efter dem och inte sånt som säljer massor men har dåligt innehåll.

Förutom mat så får man se till att aktivera tjockisen extra mycket. Vi ska köpa en laserpekare då vår tjockis älskar sådana sedan kommer vi också att fixa lite annat, har planer på att bygga ett stabilt klätterträd som troligtvis kommer utnyttjas utav han då han gärna är högt i luften. Förhoppningen är att han ska behöva anstränga sig för att komma dit upp också genom att klättra och lite sånt. Annars går de ute sen när det är väder för det. Fick inga vägar eller annat farligt de kan skada sig på så det är säker utgång för dem.

AnnaMariaK
0

Jag har 3 katter, en hanne och 2 honor, alla tre utekatter. Hannen är rätt så biffig, medan honorna normalviktiga.

De har olika matpreferenser.

Hannen har levt som hemlös i en stor stad och fick svälta länge. Antagligen fick han äta vad han kom över. Han äter nästan allt, gärna torrfoder, men han kan äta upp maten för de andra utan några som helst betänkligheter. Jag serverar kattmat samtidigt till alla tre i varsin skål.

Den ena honan har också fått svälta i sitt tidigare hem och om det inte fanns mat i skålen var hon alltid på matjakt och sökte i överskåpen. Därför för hennes skull (hon var först i huset) finns det alltid mat framme. Men hon föredrar blötfoder av bra kvalitet och äter inte vadsomhelst.

Den andra honan är lättstressad och äter bara om hon får vara ostörd.

Jag har lyckats få hannen att gå ner lite i vikt genom att utesluta torrfoder som han älskade (Fiskfest). Han verkar vara van vid foder som innehåller spannmål (som det ovanstående och Royal Canin). Genom att begränsa sådant foder fick jag lite stil på honom. När jag tog hand om honom var han väldigt mager. Nu är han dubbelt så stor.

Helst skulle jag vilja ge dem BARF, men tyvärr finns ingen som säljer det i vårt län.

Jag tror att spannmålsfri mat är bäst för en tjockis.

BARFmycat
2

Alternativ #1

Inför portionsutfodring för båda katter, då kan du kontrollera och reglera matintaget för båda två och det ökar aptiten för honan.

Alternativ #3

Ha honans mat framme i en transportbur jämt som du sätter en skiva för med ett utsågat "mushål" som är så litet så att bara hon kommer in.

Då kan hon äta hur mycket och när hon vill, och du har kontroll på hanens matintag för honom ger du portioner.

BARF finns att köpa överallt där det finns kött.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

misspresident
0

Det blir helt enkelt till att experimentera i helgen! Tror att jag ska försöka ge dom vars en portion mat vid bestämda tidpunkter.

Angående foder så får dom lite blandat, ibland får dom torrfoder ibland blötmat och ibland får de kött eller fisk beroende på vad vi ska laga för mat här hemma.
Det är inga direkt kräsna små katter vi har här hemma. Här om dagen upptäckte jag när jag lämnade mina jordgubbar för en kort stund att den smala katten stod och åt på mina jordgubbar. Tydligen var det jätte gott, vilken konstig katt!

BARFmycat
1

Låter jättebra, men jag skulle råda dig till att inte ge fiskGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~