Enkät för oss som kastrerar tidigt
SLU gör en enkätstudie om varför uppfödare väljer att kastrera tidigt och vad vi har för erfarenheter av det. Gör den här.
Tar och puttar lite.
Så bra! Jag la ut den på sks också!
Enkäten är en del i ett examensarbete så det är väl inte själva SLU som gör den?
Studien görs vid SLU. Om den skulle publiceras i en vetenskaplig tidsskrift (vilket kan ske med examensarbeten) kommer forskare vid SLU stå som ansvariga för studien så jo, man kan säga att det är SLU som gör den.
OM den publiceras så hoppas jag att det står att det är ett examensarbete av en veterinärstudent, precis som det står i enkäten.
Under det kommande året kommer Karin Pernestål, veterinärstudent årskurs 5 vid SLU, att genomföra sitt examensarbete inom detta område. Eva Axnér, forskare inom reproduktion vid SLU med inriktning på bland annat katt, är huvudhandledare och kommer att övervaka arbetet. Biträdande handledare är professor Erling Strandberg, som arbetar med avelsfrågor vid SLU, och planen är att även se om det förekommer eventuella avelsmässiga aspekter.
Önskan om tidig kastration, dvs. kastration före leverans, ökar bland uppfödare och denna studie syftar till att studera utbredningen av tidig kastration samt uppfödarnas erfarenheter och åsikter.
Under det kommande året kommer Karin genomföra en större utredning i vilken uppfödare, veterinärer och även katthem ska få möjligheten att göra sina röster hörda. Veterinärer som utför kastrationer innan leverans kommer få svara på frågor angående fördelar och nackdelar med ingreppet och får möjlighet att beskriva vilka metoder de använder sig av. Katthem kommer få svara på frågor om de tror att säkert utförd tidig kastration kan hjälpa dem i deras arbete.
Samtliga uppfödares åsikter efterfrågas. Uppfödare som väljer att kastrera innan leverans kommer att få svara på en enkät omfattande frågor rörande anledningar till val av tidig kastration, vilka erfarenheter man har av ingreppet och vilka effekter man anser det kan ha för den egna kattrasen. Uppfödare som inte använder sig av tidig kastration ombeds även de svara på en kortare enkät i vilken även De ges möjligheten att uttrycka sina åsikter. Enkäten är anonym.
Stolt ägare till tre La permer
Den lär publiceras som vilken vetenskaplig studie som helst, om den öht kommer publiceras. Varför skulle man göra på ett annat sätt bara för att det är ett examensarbete? Det finns en forskare som är ansvarig för att studien utförs enligt naturvetenskaplig praxis. Om den inte håller god naturvetenskaplig standard kommer studien inte heller att publiceras i någon betydande tidsskrift.
Nu har jag fyllt i enkäten.
Stolt ägare till tre La permer
Så, nu har jag fyllt i. Bra enkät!
Hoppas att vi kan få del av de frågotr som rör kattehm. Jag är 10+ för tidig kastrering
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Lustigt att enkäten fortfarande ligger kvar och kan fyllas i…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus