Lära katten gå på kattlåde hus?
Hur lär man katten att trycka upp luckan och gå in? utan att man lär hunden att den kan göra så.
Andra tips hur man kan ha kattens låda utan att hunden kommer åt den?
Hunden är lika stor som katten och kan hoppa högre än katten.
Tror bara att du får lära hunden att den ej få gå dit, en klar gräns.Jag tog bort luckan på min, då jag inte anser att min är smart nog att fixa det.
Det jag har gjort så jag lärt mina är att då de själva har utforskat lådan, hoppatupp och ner från taket, nosat runt m.m så har jag tryckt in dem genom luckan sen har de fått lärt sig själv hur man tar sig ut.
Efter ett par ggr så har de lärt sig hur man gör så de kryper in och ut som de vill!
Hur det är med hund att låta bli är svårt i början men har man uppsikt över hunden och passar på h*n så kommer de förr eller senare att lära sig.
Har själv en cockerspanil här hemma som älskar att gräva i kattlådorna och äta bajs (ish!) men efter att jag, hundratals ggr har kommit på henne och typ, fyat henne, så har hon till slut låtit bli, men absolut slinker en eller flera korvar ner om hon har det tråkigt ;)
#1 har gör det gärna när jag inte ser…
#2 ja problemet är att han aldrig skulle drömma om att äta bajs när jag ser eller hör honom och tar jag honom på bar gärning skämmer han ögonen ur sig, men nog så drar han ditt ändå sen :P
Kan du inte ha kattlådan på tex tvättmaskinen eller liknande? Även om hunden också kan hoppa så hoppar den väl inte upp?
#4 katten är dålig på att hoppa, så alla hans saker står på golvet.
Katten kan lätt ta sig upp i soffan men har svårt att ta sig upp i sängen som är lite högre, hunden hoppas med lätthet upp i sängen, katten har vart 1 gång på köksbordet, men annars har han aldrig vart på bord eller diskbänkar iaf aldrig som jag märkt, han ligger hellre på en matta eller under köksbordet.
När jag är på jobbet och i stallet har katten fri tillgång på torrfoder och där emellan står torrfodret på diskbänken där inte hunden kommer åt, men inte ens katten kan eller fattar att den kan hoppa upp ditt :S
Det finns luckor med halsbads scanner kanske blir lite dyrt att montera på en låda, men i din sits skulle jag nog satsa på det!
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
#2 så har jag också gjort. Tryckt in katten i lådan och efter några gånger så lärde hon sig hur hon skulla knuffa upp den (min andra katt visste redan hur man skulle göra eftersom han redan var van vid lucka när han bodde hos uppfödaren).
Ibörjan såg det lite roligt ut eftersom hon bände upp luckan från sidan istället för att knuffa, men hon lärde sig ändå ganska snabbt.
Lycka till!