Knöl under huden, cancer? Varböld?
Upptäckte nyss en knöl eller kula i "armhåla"/sidan av bröstkorgen på min katt. Det är alltså något som är under huden, det finns inget sår eller någon öppning i huden. Knölen är ganska mjuk och går att flytta runt lite, men inte hur långt som helst.
Katten är en tjej på drygt 2 år, hon visar inga tecken på att det ömmar när jag klämmer, men vi har sedan tidigare fått erfara att hon tål otroligt mycket utan att visa obehag. För 2-3 veckor sedan slutade hon äta sitt torrfoder, hon har sedan dess fått blötmat som hon äter bra av. Hon tappar mycket päls, men det är ju den tiden på året då de fäller vinterpälsen.
Har läst lite och sett att varbölder är vanligt, men exakt hur känns dem? Min första skräckslagna tanke var cancer, men jag har svårt att hitta information om hur tumörer känns osv.
Vi kommer avvakta ett par dagar och hålla koll på knölen och hennes beteende, om inte knölen försvinner av sig själv eller om det blir värre ilar vi givetvis till veterinären. Men jag vill gärna veta mer om vad det kan vara, har ni sett något liknande? Berätta!
är det inte bäst att ta katten till veterinären för ingen här kan säga om det är en knuta, fettknöl, cancer mm
Det kan vara en svullen lymfkörtel eller en ofarlig cysta. Jag tror att det är ett gott tecken att den går att flytta runt lite, men kläm inte på den, för det ska man inte göra ifall det skulle vara cancer.
Sajtvärd Katter iFokus
Har också haft en sådan på min gammla katt o den gick o flytta. Vet sa att det nog ej var så farligt. Den försvann men har fått 2 nya för några mån sedan men de håller på att gå tillbaka. Den ena verkar tom sitta i skelettet men är mycket mindre nu.
Cancer brukar man inte kunna flytta runt. Känn även under hakan om katten har knölar där också, jag tror du har känt svullna lymfkörtlar.
Cancer kan sitta i huden men cancer i huden är ju lättare att operera bort än om det sitter längre in.
Vi får hoppas att det är en fettkörtel eller liknande. En av mina kattor fick en knöl på ena skuldran och jag blev mycket rädd att det skulle vara en tumör. Veterinären tog ett cellprov som visade sig bestå enbart av fettceller. Själva provtagningen gjorde att knölen försvann.
Tack för alla svar! Jag resonerar som så att om det skulle vara cancer eller något annat allvarligt så kommer hon börja bete sig "sjukt", så vi håller stenkoll på hur hon äter, sover och leker just nu! Andra jag pratat med har också sagt att tumörer brukar man inte kunna flytta runt på det sättet, så antagligen är det väl en fettknöl eller muskelknuta eller något annat ofarligt.
@Annzoo
Jo, det är ju alltid bäst att gå till veterinären om man är osäker, men eftersom hon inte visat något beteende på att må dåligt så avvaktar vi. Om vi sprang till veterinären för allt så skulle vi bli urfattiga. Men det är klart att vi går när vi tror att det behövs!
Problemet med cancer är ju för både människor och djur att man känner inte av det mer än att en tumör i bästa fall kan ses på röntgen eller synas genom skinnet. När man börjar känna av cancer som trötthet, smärta mm är det ofta för sent. Har katten en knöl måste man ta katten till veterinären omgående för en provtagning.

Jag har illrar med cancer och jag måste hålla med Anunnaki här. Ju tidigare man upptäcker det desto mer finns det att göra för dem.
Väntar man för länge, ja då är det inga behandlingar som hjälper då är det för sent. Men upptäcker man det tidigt så kan man ju kanske inte bota det men stoppa eller hejda förlooppet på cancern så att djuret får en massa mer tid att leva.