HJÄLP! orolig kattägare..
min katt går och försöker kissa överallt men ibland kommer det inget alls och ibland kommer det lite, urinvägsinfektion? det började igår. såg för en stund sen att det var en röd droppe med.. jag sov ingenting inatt för att jag var så orolig.
jag vet inte ens om gävle hund och katt-veterinären har öppet idag..
vill inte ligga vaken en natt till och oroa mej! :(
sen tycker jag det är idiotisk att veterinärer har stängt ibland, menar, det är ju som sjukhus fast för djur?!?! och vilka priser… man har ju inte råd att hjälpa sitt djur.
Låter som Uvi. Har själv haft 2 katter som haft det. Du kommer antagligen behöva åka in till vet med dom. Det kan vara icke bakteriell uvi och bakteriell uvi.
Sen kan det även vara kristaller eller stenar i urinröret och då kan det behövas op .
Visst är det svindyrt. Jag betalade för mediciner,provet osv för en katt ungefär 1000 kr (en liten veterinärklinik som jag var på) .
Men se till så att hon kan kissa, det är viktigt för kan hon inte det så att det tar stopp blir det bråttom.
Vet nu inte om det är samma för hund och katt men hade hund för ett antal år sedan som visade upp samma symptomer som din katt gör. Åkte till veterinär och fick veta att hon hade urinvägsförträngning. Avhjälptes med medicin.
Oavsett vad det beror på behöver din katt till veterinär. Måste ju finnas NÅGON som har öppet och jour. Om du inte redan gjort det så sök runt omkring där du bor. Kan hända att du får åka en bit men det är det värt för att kissen skall få hjälp.
Ring hit: Distriktsvet Gävle
De har telfonsvarare som de meddelar ett journummer till jourveterinär.
Jag skulle inte vänta om jag var du.
Lycka till! 
Kramar
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Tar det stopp, så måste du åka in direkt för då blir det livshotande.
Men mina katter hade också blod i urinen och det var en icke bakteriell Uvi som dom bara fick smärtstillande för. Ring och hör iaf.
Vad får din kisse för mat ? Blötmat eller bara torrfoder eller både och ?
Oftast katter så brukar katter som bara får torrfoder få uvi för att dom inte dricker superbra heller.
ja det kan det också vara..
blir antagligen dyrare här för priserna såg inte roliga ut, inte för jag såg priserna för behandling för uvi men..
hur snabbt åkte du in med dina katter?
Som #4 säger att om katten inte alls kan kissa kan det leda till urinstopp och urinförgiftning och det är ett livshotande tillstånd och katten kan dö väldigt snabbt.Det finns katter som dött på bara ett par timmar.
Som djurägare är man enligt lag skyldig att se till att djuret får vård om det är sjukt oavsett om det är helg och dyrt.
Är katten inte försäkrad?
Stolt ägare till tre La permer
Jag åkte in med dom redan dag 2 eller 3 eftersom det inte försvinner av sig själv. Var tvungen att fixa pengar under den tiden så därför tog det mig extra tid. Men ju snabbare du kan åka in, desstu bättre är det både för ditt mående och din katts mående också. Blir psykiskt påfrestande för dig också att inte kunna sova och vara orolig.
Kan tänka mig att det bara kommer bli värre annars faktiskt. Och kissen ska ju definitivt inte ha ont.
det är ju en såndär röd dag idag, men jag tänker tvinga, verkligen TVINGA pappa att ringa och höra med veterinärer. jag tänker inte sitta och se på när vår katt mer eller mindre dör?
det är ju bara idiotiskt att djursjukhus har stängt bara för det är röd dag om dom nu har det, som om djur är mindre värda än människor? då kan ju riktiga sjukhus också ha stängt när det är röd dag? same shit.
kan det smitta kattens bror som också bor här och mår bra nu?
Du har PM ts :)
till svar på din fråga om kattens bror så fick vår katts bror det 3 dagar efter. Men smittar vet jag inte om det gör, eller om vi bara hade otur.
TS låter som klockrent urinstop. Det betyder att din katt inte kan få ur sig urinen, urinblåsan fylls på och kissat börjar vandra bakåt upp mot njurarna där dem orsakar förgiftning, sen blir det så fullt att tillslut spricker blåsan och katten dör.
När man ser att katten mår dåligt kan man bara ha några ynka timmar på sig.
Det finns djursjukhus som har öppet, dem vanliga djursjukhusen kan jämföras med vårdcentraler, dem är stängda, behöver man vård får man åka till akuten, samma med djursjukhus, finns speciella djursjukhus som har öppet, du måste åka till ditt närmaste sånt väldigt snabbt nu då det redan gått lång tid sen katten kissa.
Varför ska din pappa ringa? du kan ringa och börja prata med dem och sen hör vad dem säger och sen be att dem pratar med din pappa och ge telefonen till honom.
Dem smittar normalt inte.
pappa ringer nu och hör med en veterinär nånstans.. får se vad som händer.
hon den där veterinären sa att sålänge han verkar må bra och får ur sej en skvett när han försöker så kan vi avvakta tills imorgon..
vet inte vad jag ska tro om de, han kan ju bli sämre snabbt.
och det kommer inte ut något ibland när han försöker heller.
#12 Tycker att det var lite konstigt svar veterinären sa. Be din pappa att åtminstonde ringa och prata med någon annan veterinär. Allra helst få din pappa att se till att katten kommer till en veterinär så fort som möjligt.
Ju oftare han kissar desto mindre kommer det varje gång. Vid den här typen av urinvägsbesvär känner han att han är kissnödig hela tiden, även om blåsan är tom. Så länge det kommer något (om än bara någon droppe) när han kissar sådär ofta är det inte urinstopp.
Det är sällan urinvägsinfektioner hos katter beror på bakterier, men om det gör det kan man sätta in antibiotika. I annat fall är det smärtstillande och antiinflammatoriskt som sätts in. Smärtstillande gör att katten inte känner sig konstant kissnödig längre och när den kissar normal mängd igen kan besvären "spolas bort". De smärtstillande preparaten måste dock vara sådana som är avsedda för katter!
Har ni tur försvinner besvären av sig själv till imorgon, för det gör de ofta om det inte är bakterier eller urinsten/kristaller de beror på.
Kolla i lådan och gräv försiktigt i den översta sanden där han "kissat" så att ni håller koll på att det fortsätter att komma kiss. Det är också väldigt troligt att katten försöker kissa på andra ställen (t.ex. på golvet och i sängen) vid sådana här besvär.
Det smittar inte.
Sajtvärd Katter iFokus
det har hållt på sen igår, dessvärre tror inte jag att det blir nå bättre tills imorgon heller.
och ja precis, och han kissar ju alltså med några minuters mellanrum om ibland ens det. klart det kanske inte kommer något varje gång, bara det kommer en skvett ibland?
okej, ja är han inte bättre imorgon kommer jag försöka få med pappa till veterinären trots att vi har världens pengakris just nu då han blev arbetslös..
vi kollar varje gång om det kommer något, nästan iallafall. försöker hålla koll så mycket vi kan liksom.
tack för alla snälla tips! :) söta ni är som vill hjälpa!
Försök att få ett urinprov på katten. UVI visar sig ofta genom att urinet är rädfärgat av blod. Ta en låg kopp med ett långt handtag eller liknande och sätt det under rumpan på katten. Har du tur får du ett urinprov.
det ska jag absolut göra, kanske imorgon då innan jag tvingar pappa till veterinären?
På en del djuraffärer o veterinärer finns något som heter pärlsand tror jag.Det är typ sand att lägga i kattlådan som den kan kissa i som ej suger upp kisset.Det ska finnas med en grej som man suger upp kisset med o kan ta med till vet.Nu är det väl ett problem om katten kissar men ej kommer något.
Det ska vara morgonurin.
På en del djuraffärer o veterinärer finns något som heter pärlsand tror jag.Det är typ sand att lägga i kattlådan som den kan kissa i som ej suger upp kisset.Det ska finnas med en grej som man suger upp kisset med o kan ta med till vet.Nu är det väl ett problem om katten kissar men ej kommer något.
Det ska vara morgonurin.
okej, lät intressant.
Lådan måste också vara riktigt ren förstås.Man kan köpa någonsorts påse att dra över toalådan såg jag någon som visade i någon tråd. Hon jobbar i en djuraffär där de säljer allt detta.Detta kan ju vara bra för folk att ha hemma.
får ta och kolla upp det då, allt för vår lilla katt.
Hur har det gått?
Zabelle
vi var till veterinären idag och han var så duktig och så snäll. :) hon klämde lite på magen och sa att ingen kissblåsa var uppsväld eller så.
självklart satte Hans (katten) sej och försökte kissa på veterinärbordet, och fick ur 3 blodblandade kissdroppar liksom, så hon tog kissprover utifrån det.
det visade att det kan ha varit bakterier och infekterat då, så vi fick antibiotika. så nu ska stackars Hans få ta två halva tabletter per dag. (det är inte små tabletter..) och han ska ta det i 10 dagar.
han verkar pigg och glad i övrigt så detta kommer nog bli bra :)
det kommer bli bra!!!!! Lovar dig det!!! Du kommer märka förbättring med en gång. linda in tabletten i något smarrigt, så kanske det går att lura i kisen det.OCh håll katten inne under tiden du medicinerar.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Försök även att få honom att dricka så mycket som möjligt.
Fresta med tex spad som du kokat kött eller fisk i. Eller blötmat blandat med mycket vatten så att det får soppkonsistens.
Jag har även hört att C-vitaminer ska vara bra att ge katt med UVi. Då blir urinen sur och bakterier får dåligt fäste.
#25, ja men precis :) han är innekatt, så det är lugnt!
#26, ja, absolut. blev faktiskt helt förvånad idag när vi kom hem från veterinären, när han gick och drack helt själv, vilket han inte gjort så mycket dessa dagar.
#27, jaså? vilken tur att vi har såna hemma för katter då! :)
ja, men hör med säkerhet med andra också. det var vad jag fick som tips av en av våra veter, det stämmer ju även på männniskor.
Finns det speciell C -vitamin till katter?
det tror jag inte. Normalt sett, så har ju katter ingen som helst användning av C-vitamin. MEn C-vitamin gör ju urin sur. det är därför det är bra att dricka tranbärsjuice tex och att äta cvitaminer även för folk. bakterierna får inte fäste.
Min snopplöse pojk får tranbärsavkok morgon och kväll(spetsar den med mjölkersättningspulver) just för att han ska undvika UVI.
#32 Har aldrig hört att man ger katter det. Människor ger man ju tranbär iaf.
Aldrig? Det finns ju tom tranbär i vissa torrfoder. Orijen tex.
Man ger ju marsvin också tranbär ^^
Men men, skönt att ni vet var det är och att han har fått medicin! :)
vi har börjat med medicin nu och det går i, men han gillar det inte stackars lille katten. :/
Nä det gjorde inte våra heller, tills dom insåg att dom inte slapp undan och då åt dom den frivilligt ^^
#37, haha kanske blir så sen då :)
Med lite tur så är det mycket möjligt ^^
stoppa in pillerhalvan i en liten bit falukorv…
Eller nåt annat mums. OCh vilken tur, att jag inte pratade i nattmössan med C-vitamin!
#40, haha ja, får typ göra så! :D
Ja så får jag göra här…. Med tre katter av 4.