Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 5643 ggr
Julialex
1

Lång bilresa med katt, behöver råd

Jag flyttar hem till Svergie från Belgien om en vecka. Det blir en två dagars bilresa upp med stopp på hotell en natt (som tillåter husdjur).

Är lite orolig för hur min katt ska klara resan. Hon är 3 år gammal, nyligen hälsoundersökt där veterinären hörde ett blåsljud på hjärtat som tydligen kan vara HCM (detta ska jag få ordentligt undersökt i Sverige senare). Hon är dock helt frisk annars, äter bra, leker, har fin päls och är social.

Hon är dock ganska nervös av sig, blir lätt skrämd, tycker inte om främlingar och barn, tycker inte om att åka bil. Har fått recept på lugnande piller som jag ska hämta ut, men måste vara försiktig med på grund av det misstänkta hjärtproblemet. Veterinären rekommenderade att jag använder ett halvt piller första dagen och ett halvt den andra, och absolut inte mer än ett och ett halvt totalt om det behövs.

Letar dock efter andra lösningar och har nu läst lite om Feliway. Är det någon som har erfarenhet av transport med Feliway? Ska jag spraya lite både i buren och i bilen? Hur länge håller effekten i sig? Går det möjligvis att kombinera Feliway och piller om hon blir väldigt stressad?

Har ni andra tips och råd för hur jag ska göra resan så lätt som möjligt för henne så är det väldigt välkommet! Glad

http://julialex.blogg.se

MonicaLagerquist
0

Jag skulle inte våga ge lugnande till en katt med ev HCM.

Spreja feliway i buren tio minurer innan du sätter in katten där.Hur stor bur har du till katten?Finns det möjlighet att sätta in toalåda,vatten och mat?

En filt över buren lugnar en del katter.

Stolt ägare till tre La permer

Julialex
0

Ja jag känner själv att jag inte vill ge henne lugnande. Ska köpa hem feliway imorgon och ta en liten biltur med henne och se hur det går.

Det är tyvärr en ganska liten bur, men tillräckligt stor för att hon ska kunna sitta upp och vända sig som hon vill. Vi har även en hund med i bilen så det kommer att bli en hel del stopp på vägen då jag kan låta henne gå på toaletten och dricka vatten.

Tack för svar!

MonicaLagerquist
1

Ett tips på hur man kan göra om man har liten bur till katten är att man vid stopp lånar en toalett på en mack.Bär katten i buren stänger in sig på toan och släpper ut katten så att den får röra lite på sig.

Oftast så vill katten inte kissa eller äta under bilresan.

Men det kan vara bra att ha ett par extra ombyten till buren lite våtservewter och plastpåsar för smutsiga burinredningar.

Stolt ägare till tre La permer

[Anunnaki]
0

När jag rest med katt, det gäller stycken och speciellt en, har de aldrig vare sig ätit, druckit, kissat eller bajsat under resan. Den ena katten, som iofs var en stabil och tuff katta, måste först bo med mig hos en kompis ett par tre dagar innan själva resan började och det var nog det värsta tyckte kattan. Själva resan tog 18-20 timmar från att vi lämnde kompisens hem till dess att vi kom till karantänen. Men som sagt, det var en robust katta.

[silkesnosen]
0

Jag tänker att du behöver fixa en större tygbur eller liknande för resan i bilen, den lilla kan du ju ha när hon ska utanför bilen. Du behöver se till att det får plats en "kattungetoalett" där, då hon ska åka så många timmar i sträck. De vill oftast inte drick, men se till att katten ges möjlighet till det, då de är så många timmar.

Feliway har jag använt, fungerar bra och jag hade även på en skiva med "Peter Jöback" hahah…hemvana ljud, fixade "biffen".

IceJossan
0

Är kisse van att gå ut i sele? Det kan vara väldigt behändigt om hon är det så att hon kan rastas i nån skogsdunge här och var och då också kunna göra ifrån sig.

[silkesnosen]
0

# 6 Katter brukar ju inte gå på toaletten på beställning, eller med publik..tveksam till att gå på toaletten i sele…

IceJossan
0

#7 Nej det är ju inte så säkert. Vet bara hur mina (numera mina pärons) katter är, de är visserligen resvana men dem kan man ta ut i sele och gå en sväng med i skogen så gör de sina behov efter en stund.

Hawknestgrove
0

Jag hade nog inte vågat det där med sele. Vet ju hur det gick med Daisy i Göteborg för ett par år sen. Du får väl i värsta fall finna dig i, att hon kissar på sig och  gå in på en toa då och lås om dig och byt underlag. Ha gärna tidningar i botten först, det neutraliserar lukt rätt så bra tillfälligt.

Kör ni nonstop? Eller blir det till att stanna och övernatta? Jag hade nog undvikit tabletter i möjligaste mån särskilt när katten har en misstänkt hjärtsjukdom

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Julialex
0

Hon är van vid sele, men som sagt väldigt lättskrämd och risken finns att hon sliter sig när hon blir rädd, har hänt förut. Därför är det nog inte ett alternativ tyvärr.

Det blir en övernattning på hotell halvvägs. Tror att det där med att äta och gå på toaletten kommer att lösa sig, jag är mest orolig för att hon ska stressa sönder i bilen. Har beställt feliway nu som borde dyka upp imorgon, ska testa att ta en liten tur med det och se om det fungerar bättre. Ska prova att lägga en filt över buren också. Tack för alla svar!

Hawknestgrove
0

ikeas stora blå kassar brukar vara bra att ha transportburar i. lugnande…. OCh övernattar ni, så fixar hon nog sitt kisseri när ni är på hotellet och sover. Tänk bara på säkerhet, säkerhet säkerhet.. Bra att du inte ens tänker tanke sele.

IceJossan
0

Okej, nej då förstår jag att sele inte är ett alternativ. Hoppas att Feliway funkar!

Julialex
3

Idag tog vi en provtur och det gick väldigt bra! Vi har såklart åkt bil tidigare men hon har alltid jamat upprört och varit orolig, men idag var hon otroligt lugn.

Jag började med att ta ut henne i bilen en timma innan och släppa henne lös (bilen var självklart stängd, parkerad och inte startad) så att hon fick upptäcka och nosa lite. Det gick bra, hon undersökte varenda vrå. Sedan ungefär 20 min innan vi åkte sprejade jag feliway i buren och bilen. Just när vi åkte iväg jamade hon lite i protest, men inte alls så upprört som hon annars gjort, och hon lugnade snart ner sig. Vi åkte runt i ungefär en timma. Är så glad, nu känns det verkligen som att hon kommer att fixa resan utan problem! Återigen, tack så mycket för alla svar!

[silkesnosen]
0

# 13 Låter ju toppen, pedagogisk matte :))

Hawknestgrove
1

Toppen. MEn låt henne absolut inte vara lös i bilen under resa. Livsfarligt…

Julialex
2

#15 Det vet jag, idag var endast för att hon skulle få lära känna bilen lite mer, och som sagt var dörrarna stängda och bilen parkerad :)

Hawknestgrove
0

Ok. toppen…

saxat ur  vidhängande PDF sidan 5

Ett föremål som väger 5 kg, väger i en krock i 50 km/h ca 200 kg.(I 50 km/h ökar din vikt 35-
40 ggr vid en krock)
Några exempel:
Föremål Normalvikt 50 km/tim 100 km/tim
Mobiltelefon 100 gram 4 kg 16 kg
Bärbar DVD 2 kg 80 kg 320 kg
Matkasse 10 kg 400 kg 1600 kg
Hund 30 kg 1200 kg 4800 kg
Vuxen 80 kg 3200 kg 12800 kg

[Anunnaki]
0

Se till att förankra buren med säkerhetsbälte så att den inte flyger iväg om du behöver bromsa hårt helt plötsligt. Ett starkt nät runt buren sedan fästa nätet i bilen är nog att föredra. Skulle du behöva bromsa mycket kraftigt är det annars stor risk att buren går sönder på grund av den stora rörelseenergi som # 17 skriver om.

När ska du resa? Hur lång blir er resa? Fin årstid att åka genom dessa delar av Europa.

Julialex
0

Vi åker på söndag morgon Glad Det är ca 1800km, vi bor just nu en bit utanför Bryssel och ska till Stockholm. Det blir ca 7 timmar dag ett och 9 timmar dag 2, inte inräknat pauser.

Imorgon ska vi åka och köpa säkerhetsbälte till hunden som också ska sitta i bilen, ska se om jag hittar något bra till buren då. Annars använder jag självklart bilbältet. Tack för tipset! :)

Hawknestgrove
0

JAg letar förtvivlat efter den filen på Youtube där en transportbur av standard bokstavligen smulas sönder för att den ÄR förankrad i säkerhetsbälte.Så som #18 skriver, se till att du virar ett nät om buren innan du spänner fast den i bältet. Ta sedan gärna mjuka saker som extra dämpare mellan exempelvis bur och ryggstöd elelr var du nu har buren placerad. Vore jätteglad om någon hittade filmen….

Hawknestgrove
0

Hawknestgrove
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

här

Hawknestgrove
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

nästa…

Julialex
1

Ville bara kika in här och skriva att allt gick bra! De första tre timmarna klagade Ziza konstant, sedan blev hon tystare men hon verkade inte riktigt slappna av. När det var riktigt tyst vände jag mig ibland för att se om hon sov men då stirrade hon på mig och började jama igen Flört

Andra dagen gick mycket bättre. Hon protesterade när jag satte henne i buren vilket är tråkigt då hon aldrig gjort det tidigare. Men i bilen var hon lugn och både sov och tvättade sig.

Tycker inte att Feliway verkade fungera så bra men vi kom iallafall fram och hon är sig själv så vi är glada :)

Hawknestgrove
0

toppen att höra. Välkomna till Sverige!

Pluppis
1

Vad skönt att resan gick bra! Och ja, välkomna till Sverige =)

~* Framtiden är något som endast du själv kan skapa *~