Skiten fastnar i håret ...
Hej!
Jag ska försöka vara så trevlig som möjligt nu.
Min katts skit är lite halvt geggit, så det brukar fastna i hans hår vid rumpen, alltså är han långhårig.
Har någon nått tips på och fixa till det? Det är sjukt ofräsht och behöva plocka bajs på golvet efter honom…
Vi har funderat på att raka, men vet inte om han skulle tillåta det … hehe, sen vet vi inte om det är "farligt" för katter …

Det går bra att klippa pälsen ganska kort där bak så att det inte fastnar. Det är inte nödvändigt att raka, utan klippa räcker. Var två personer. En står och kelar med honom och den andra klipper där bak. Om han vägrar låta sig röras där bak frivilligt så kan en person ta ett stadigt tag i nackskinnet (stadigt, inte hårt) och hålla honom mot golvet och den andra personen klipper päls.

Har en perser/skogis/huskatt och jag vet itne vad blandning här hemma och han hade problem när han var dålig i magen ett tag. Då klippta jag ner rumpan kort. Funkade jättebra.
Men om din katts bajs har ändrat konsistens till att bli löst kanske du ska börja nysta lite i den ändan och fundera på varför och om någonting är galet där.

Precis #2!
TS: Vad för sorts mat äter katten? Bytt fodersort strax innan han blev dålig i magen?
#3 han har mycket tandsten i vissa perioder (gammal katt) och det är därför enligt veterinärerna.
# 4 Skulle de påverka avföringen?????
# 4 Alltså borde ju gå att ta bort tandstenen hos veterinären, ge mat som inte bildar lika mkt och borsta tänderna och finna ett annat foder….tänker jag!
#6 vi gör ju det, och maten har aldrig varit något problem föränn nu. Borsta tänderna gör vi också och tar bort det hos veterinären, det tar kanske 2-3 veckor sen är det tillbaka..
Hm skulle testa ett annat foder, finns ju plackhindrande att strössla på maten. Verkar ju märkligt.
Min katts päls är extremt tjock han har haft otur att få mycket underhår som vid byte av vinterpäls tovar ihop sig konstant. Då han är mycket håröm på rumpan klipper jag det kort istället så slipper han få negativa upplevelsen med borsten där bak hela tiden, mycket mysigare att bli borstad på kroppen ^^. Ser inte knasigt ut då den yttersta pälsen på benen och den tjocka svansen döljer hans skavanker ^^
Angående tandsten så har min 9åring haft mycket problem med detta under sina år, bytte till barf och har sedan dess inga problem med tänderna, bajset har blivit jättefin och framförallt han bajsar inte så mycket och illaluktande som vid färdigmat
det är bara klippa lite, det får jag göra här oxå hellre klipper jag lite än att ha en dinglande inkletad bajs 
#9 men funkar barf för alla katter? Låter ju som värsta mirakelmaten! Vi har totalt 3 katter men det är bara han som har diarré och tandsten…

#9 Man får hitta det sätt som katten bäst gillar att få det utfodrat bara. Är inte särskilt krångligt heller så länge man håller sig till procentsatserna som du kan läsa mer om på Barf iFokus. DÄr får man toppen hjälp att komma igång.
För min katt är jag tyvärr fortfarande innte i fasen där han måste ha allt i mindre bitar, kycklingvingar får jag köra genom köttkvarn. Däremot köttbitarna/lever/hjärta med mera har han accepterat större och större bitar.
Prismässigt är det billigare än dyraste färdigmaten med.
Man måste inte kör hardcore utan kan ha lite barf lite annan mat, risken är dock stor att katten tvingar en snabbt att strunta i färdigmaten och vill bara ha det gottiga ^^
För min katt har det verkligen varit mirakelmat. Vännerna har påpekat hur mycket hans humör har förändrats. Förr höll hans sig undan och var ganska surig mot allt och alla.
Men nu är han världens gosegris, på en fest var han tom mitt i smeten och ville ha uppmärksamhet av alla