Spolmask- Vad att tänka på?
Usch och fy jätterädd om min älskling. Min katt har kräkts ganska ofta senaste tiden. Trodde att det berodde på att han blivit förtjust i marsvinens hö (som jag nu gömt undan för honom) men imorse spydde han en liten hög med vätska och jag ser EN SPOLMASK! Inget tvivel om det då den rörde lite på sig! Kollar hans bajs och eventuella spyor men inte sett något innan.
Min katt är 9 år gammal och varit innekatt i 2 år. Avmaskade honom förra sommaren då han hade varit på landet i 2veckor.
Hur länge kan han ha gått med maskarna?
Han har varken uppblåst/spänd buk, dålig päls, tecken på mask i rumpan dylikt. Han äter normalt och är superpigg (busar som en tok trots sin ålder) och är mattes lilla gosegris som alltid.
Vad ska jag tänka på när jag avmaskat honom? Desinficera toaletter? Kan det finnas spolmask i möblerna dylikt?
Hur ofta bör man avmaska en innekatt?
Låter kanske som att jag inte vet ett dugg men då jag inte såg minsta tecken på att han hade något har hela min värld omkullkastats så kan inte vara nogrann nog att kolla upp all fakta igen.
Idag säger veterinärer att man inte ska slentrianavmaska, utan symtom, då avmaskningsmedlen har biverkningar. Jag skulle nog tvätta och rengöra det jag kunde. Sedan kan ju sporer ha kommit in med era skor, man kan ju inte helt skydda sig.
Spolmask sprids via ägg, inte sporer, men de kan också leva länge i miljön. Se länk.
# 2 Sorry menade små äckliga ägg….
Har även hört att maskarna kan bli immuna mot maskmedel om man ger det slentrian?
Hade tack och lov Axilur vet hemma. Räckte precis med en hel tablett. Känns så otroligt skumt att det inte finns några symptom på honom. Förutom kräkningarna då. Men har ju kollat spyorna. Vad dum jag känner mig nu då han ju inte spydde upp mat eller hårbollar utan bara saliv så borde detta vara tecken på masken eller hur?
Han är strikt innekatt numera men rymde några gånger kort innan vintern så är nog då han fick det
Springer ju lite hundar här med ibland men man kan ju inte sluta leva för att det finns maskar. Skall numera hålla stenkoll på katten. Spyr han saliv och inget annat vet jag i framtiden att det är dags för avmaskning!
Skurar ju ur hans kattoaletter vid varje byte, håller ent i lägenheten och framförallt torrt så minimerar nog redan all risk för smittning eller vad tror ni?
Känner mig lite lugnare nu när första dosen avmaskningsmedel är igång och verkar i alla fall!

#4 Det finns en bra grej på apoteket som heter "Kolla masken"! Om du misstänker nån mer gång, men inte ser nån mask så kan du köpa en sån och kolla ifall det är mask eller inte!
#5 Toppentips, skall ändå förbi apoteket idag så det skall jag göra 
Av någon anledning har det aldrig synts på honom när han haft mask
#4 Men Axilur ska ges 3 dagar i rad.
#7 Jag vet därför jag fick gå till apoteket idag hade bara 2 doser kvar i förra förpackningen men bra att du påpekade det, inte lätt att veta när jag bara skriver om en dos. Menar med det alltså att jag påbörjat behandling
Det är alltså inte jag som läst fel det är 3 dagars behandling och inget mer? Tänkte om det var någon behandling någon vecka seanre eller så?