Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 2159 ggr
[Sandraaa]
0

Nykastrerad katt fortsätter kissa

Vi har haft våran hankatt sedan han var 12 veckor och han fann sig snabbt här hemma. Men efter någon månad började han kissa i sonens säng först hände det nångång så trodde det kanske blivit utlåst från kattlådan, men ju äldre han blev desto oftare blev det. Har haft plastad frotte i sängen först så kom aldrig på madrassen men glömde sätta i det en gång men tvättade då av madrassen noga och sprutade ättika på och vädrade den. Han kastrerades för närmare två veckor sedan för veterinären ville inte kastrera tidigare än 6 månader men hans kisserier fortsätter. Han har inte problem med urinvägsinfektion och kattlådan är städad. Vet inte om det beror på våran andra katt (dom slåss ibland men det är en hona och funnits här sedan dag 1) eller om det beror på sonen att han kissar där i . Har tyvärr inte möjlighet att stänga in till sovrummet heller så kan inte låsa honom ute från det.

Någon som har några riktigt bra tips? För känner att gränsen börjar närma sig eftersom det har hänt att han hoppat upp när sonen sovit där på natten och kissat.

MonicaLagerquist
0

Hur många katlådor har ni?

Vad har ni i lådan?
Vad för slags låda har ni?

Vad tvättar du de ned kissade sakerna med?

Har du läst på Kattstatus sidan om katter som kissar fel?

http://www.kattstatus.se/index.html

http://www.kattstatus.se/sida19.html

Stolt ägare till tre La permer

[Sandraaa]
0

Vi har två stora kattlådor utan luckor eller tak, nu kommer jag inte på vad kattsanden heter men det är den där vita med jätte små sandkorn och det städas när nån av dom varit där, eftersom jag är mammaledig nu så blir det ju nästan på direkten. 
Beroende på vad det är så har jag först sprutat på ättika och vädrat och sedan tvättat i maskin eller handtvättat. Detta eftersom det är mest sonens saker som blir drabbade så vill inte att det ska lukta ättika om dom.

Jourhemmet
0

Plast över sängen tills katten glömt bort sina olater.

Josefa
0

Prova att ställ en kattlåda bredvid sängen. Spännande att kissa i en låda som står på en ny plats.

Cindy
1

Ställ matskålen i sängen. Många katter går efter devisen "don't shit where you eat" ;-)

Det tar tid för hormonerna att gå ur kroppen, två veckor är ingen tid.

Har du fått bort all urin ur sängen? Man kan kolla med en UV-lampa efter intorkade urinfläckar. Även om människonäsan inte kan uppfatta kisslukten efter ett varv i tvättmaskinen, så kan kattnosen oftast göra det eftersom urinkristaller sitter kvar i tyget.

Katturin är evolverad att sitta kvar länge, annars skulle deras revirmarkeringar vara förgäves bara för att det kommer regn.

Vänliga hälsningar
Cindy

AgnetaB
0

#5 Vart får man tag i en UV lampa?

MonicaLagerquist
0

#6 jag köpte min på Clas Olsson.De heter sedel lampa eller något sånt.

Stolt ägare till tre La permer

Cindy
0

#6 Finns säkert på ställen som elektronikbutiker, har ingen större koll. På jobbet (www.zoo.se) säljer vi en från Urine Off (som gör urinborttagningsmedel).

Vänliga hälsningar
Cindy

[Sandraaa]
0

Efter jag skrev detta inlägg så har han lagt av med sitt kisseri! :)
Vet fortfarande inte om det berodde på men kanske var det att han hamnat i könsmognaden och revirmärkte, jag hoppas det så han lagt av med det nu :)

Cindy
0

Vad skönt att höra! Har du alltså kastrerat honom nu? Hoppas att han fortsätter att sköta lådan fint Glad

Tänk på att göra rent på insidan av kattlådans huv då och då. Hankatter skvätter oftast en del kiss på kanterna när de är på toa, och börjar det i kattens tycke att lukta för mycket så kan han protestera mot det.

Vänliga hälsningar
Cindy

[Sandraaa]
0

Han var redan kastrerad när jag skrev inlägget, men hade kastrerats ungefär två veckor tidigare så kanske inte alla hormoner hade försvunnit riktigt.

Cindy
0

#11 Ups, glömde kolla vad som redan skrivits! Jo, det tar tid för hormonerna att gå ur systemet, och för katten att anpassa sitt beteende till de nya hormonnivåerna. Så förhoppningsvis är problemet ur världen nu Glad

Vänliga hälsningar
Cindy

[Sandraaa]
0

Haha kan bli lätt så ;)
Ja men kändes rätt hopplöst ett tag och äckligt med tanke på att det var mest i sonens säng han kissade men nu verkar det vara ur världen som sagt :)