Katt vill inte äta och spyr
Nu befinner jag inte i Sverige utan det är mina föräldrar som tar hand om mina katter. Min honkatt (1 år) ville inte äta för ca 2 dagar sedan (dricker dock) och började spy igår natt (hon brukar annars aldrig spy). Min pappa tog henne till djursjukhus dagen efter (idag) och de tog temp, röntgade, blodprov men hittade inget fel!
Nu har de (om jag har förstått det rätt) gett henne kontrast vätska för att de genomföra en datortomografi och se hur det ser ut inne i buken. De misstänker förstoppning men är inte säker.
Förhoppningsvis får vi svar i morgon vad det kan vara… men jag undrar bara om någon annan här känner igen detta? Har detta hänt med eran katt okså? Vad fick katten för diagnos?
Är så otroligt orolig just nu

Jag har åkt in akut till Strömsholms djursjukhus med två katter med dessa symptom. Båda konstaterades det magsjuka på.
Det såg inte så bra i imorse när pappa åkte in med min katt för att göra en datortomografi - det första hon gjorde när de kom fram var att spy ALL kontrastvätska. Vätskan hade alltså inte passerat tarmen. Det blev en operation på direkten.
jag fick precis ett samtal från min pappa och tydligen så var det en stor hårboll som fastnat i tarmen (!!) jag trodde aldrig att en hårboll skulle ge en sådan allvarlig förstoppning. jag känner en så STOR lättnad att det "bara" var en hårboll, jag höll på att fasa över att det kanske var FIP (började grina vid tanken av det).
Att vänta på svar är nog bland det värsta. Har inte kunnat äta ordentligt hela dagen. Men nu är jag så glad!!!! Ska genast boka biljetter hem till Sveriga nästa veckan hälsa på min stackars katt.

Åååh hoppas att operationen gick bra!! En hårboll.. Gisses! Jag har hört om det en gång tidigare faktiskt.
Du bör nog borsta henne ofta och även servera gräs/ampellilja så att hon får hjälp med pälsen.
Hårbollen hade tydligen torkat och därav fastnat…. jag har då aldrig hört om detta förut :S bara när katten har råkat äta upp snören eller nått annat olämpligt. Nu när jag tänker efter…. det borde väl ha funnits andra bättre åtgäder än att skära upp magen…?
Jo jag ska be mina föräldrar att borsta henne lite oftare, det är nyligen hon har börjat fälla mer päls än innan (aldrig haft problem med hårbollar förut, det är en ragdoll).
tack för tipset!