"Färdigutvecklad" inför kastrering?
Min kattunge/ungkatt på lite över fem månader har försökt para sig med min äldre katt Toulouse (en hankatt) sedan denne blev ordinerad tratt häromdagen. Vi vill, givetvis, inte att han ska befästa det här beteendet.
Vi har bokat tid för kastrering nästa vecka MEN veterinären sa att eftersom han inte var sex månader kanske han måste vända i dörren igen om han inte är "färdigutvecklad". Jag vet inte riktigt vad detta åsyftade? Det var sambon som ringde och han frågade inte vad exakt som menades. Är det testiklarna som måste ha uppnått en viss storlek? Faller de ned som på hundar i en viss månad? Finns det något sätt att själv se om han är "färdigutvecklad"?
Han väger cirka 3 kilo, frisk och glad - och har definitivt börjat bli könsmogen. Han är mellan fem och fem och en halv månad. Vad kan det vara för problem?
Finns ingen vettig till varför 3 kg frisk katt inte skulle kunna kastreras.
Äsch. Jag fick 7 pojkar och två flickot kastrerade förra veckan. Och de är födda i augusti och september. Den minsta tösen väger inte mycket mer än 1,5 kg och hon löpte 2 veckor innan kastreringen.
Vore lite tråkigt att ta ledigt och eventuellt betala bara för att de ska konstatera att han inte är "färdigutvecklad". Alltså, vore det en hälsorisk är det givetvis en annan sak!
Men när han är sex månader om kanske två veckor och frisk i övrigt känns det inte som att det borde spela någon roll, då känns det snarare som att man blir lurad om vi får vända i dörren..

Vissa veterinärer kastrerar redan vid 12 v och redan då ligger kulorna på rätt ställe. Han verkar ju vara könsmogen redan så ni måste få kastrera honom så han inte börjar med dumheter.
Du kan ju annars ringa en annan veterinär oh säga att han är 6 månader och åka dit
.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Håller de de andra här, det var det fånigaste…..Här tar våra båda veter och kastrerar pojkar från 12 veckors ålder och en av dem flickor också från den åldern. OCh är han lite över fem månader, så är han ju nästan 6… Hög tid med andra ord. Din krage åkte iväg i morse, så den bör vara hos dig på måndag.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Katter föds med kulorna nere. Om han inte är kryptorkid. Ser du inte kulorna?
Kanske overvaga att ga till en annan veterinar eftersom katternas testiklar ligger pa ratt plats och ar fardigutvecklade vid fodseln. De vaxter ju en hel del ju aldre de blir men fardigutvecklad ar han redan vid 6 veckors alder men kastration bor vanta tills 12 veckors alder sa slipper dom special narkos.
Medarbetare på matlust
Det är veterinärernas förbund som spikat igenom en stark rekommendation om att katter inte ska kastreras före 6 månaders ålder. Det har ingen grund i modern forskning, men de flesta veterinärer är rädda att bli utkastade ur förbundet om de inte följer det som bestämts. (Detta enligt min veterinär när jag frågade.)
Om man som ägare uppger att katten är 6 månader så kastrerar dom ändå, så uppenbarligen lönar det sig att ljuga i detta fall 
Vänliga hälsningar
Cindy
De har redan i registret när han föddes eftersom vi var inne med honom för vaccinering. Men i och med att han är hittekatt och vi - faktiskt - hittade på ett eget födelsedatum redan så kan jag ju säga att han lika gärna KAN vara sex månader ;). Om nu några veckor hit eller dit ska spela så stoll roll… Han är ju ingen lite kille i alla fall, så det känns inte som att han skulle ligga i någon motiverad riskgrupp.
Kattungar läker exceptionellt bra efter operation, och rent metabolt gör det ingen skillnad när under det första levnadsåret man kastrerar, så jag tycker att det är en fantastiskt fånig regel.
Vänliga hälsningar
Cindy
Min kattunge ville dom inte kastrera när han var lite över 5 månader.. dom tyckte att hans kulor var för outvecklade och små.. + att dom tyckte att han var jätteliten annars med. Så vi kom dit och fick vända i dörren fast att vi hade informerat dem om hur gammal och allt sånt han var innan
Så jag har väntat och väntat och äntligen fått boka tid tills på måndag.. Fast hos en annan veterinär
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#11. Fick du betala ändå?? Hur liten var han egentligen, vikt etc?
#11 Vad spelar storleken på kulorna för roll? De ska ju ändå bort. Storleken på kulorna varierar från katt till katt.
#12 Ja jag fick göra det men det var för att jag fick behandling mot skabb, det hade inte försvunnit på första försöket, men annars så hade jag inte behövt betala.
Han var lite över 5 månader och vägde väl strax över 1,5 kilo så han var ju ganska liten jämfört med din Rufus
#13 jadu, det vet jag inte.. dom hade inget vettigt svar för det
Sen ville dom inte söva honom heller på grund av att han var så liten sa dom
#14. Ja jag förstår "sövningsargument", men inte kulargumentet… jag hoppas i alla fall att min kille (och hans kulor - haha) är tillräckligt stora. För det låter ju som att min veterinär syftade på samma sak som din vet med ordet "välutvecklad".
ja, många vill inte söva innan katten väger 2 kg.
men en 12 veckors katt väger väl inte över två kilo?
nej. Vår ena vet här bryr sig ine om vikten, utan tar och kastrerar både pojkar och flickor från 12-13 veckors ålder. Den andra tittat bara efter viktne om h*n ska kastrera flickor. Pojkar tar h*n vid 12 veckors ålder. Vi brukar passa på att kastrera och vaccinera andra gången och chippa då.