Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 22815 ggr
[Highonbluetomorrows]
2

Skillnad mellan pälslängderna (kort, semi, lång)?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns det några riktlinjer för hur lång pälsen på katten ska vara för att räknas in i respektive kategori?

Jag kallade min kattunge långhår när han var nyanländ, då han hade typ 7+ cm päls på ryggen. Nu har han fällt ur kattungepälsen och är inte alls så långhårig längre, så jag skulle säga att han är semilånghår.

Min andra katt däremot (på bilden), har cirka 3-4 cm päls (5 cm på ryggen) men ser inte "långhårig" ut. Är han ändå semilånghår? Eller är det korthår? Var går gränsen?

Hur lång päls har era katter och vilken pälskategori skulle ni säga att de tillhör?

Korthårig?

Snobbehills
0

Det är bara perser som är en långhårig ras, inte beroende av att pälslängden är ett visst antal cm utan för att alla lager av päls (under, mellan,  över,) är långa. Ett semilånghår har kortare underull. Men jag vet inte så mycket om korthåriga pälsar…men katten på bilden ser ut som ett semilånghår, men till vardags brukar man ju bara säga långhårFlört

[Highonbluetomorrows]
0

Hej!

Jo jag vet att raskatter placeras i olika kategorier beroende på rasen snarare än exakt pälslängd, men det fungerar ju inte riktigt på husisar.

Tänker mest på om katten skulle springa bort och man ska ge ett signalamente. Hm, då är det kanske egentligen bara relevant med kort- eller långhår eftersom folk ändå inte har koll.. Varav min röda katt skulle vara korthår (I icke-blött tillstånd ser han korthårig ut eftersom pälsen ligger slät) och min cremefärgade skulle vara långhår - även om de båda kanske är semilånghår egentligen Skrattande.

Snobbehills
0

Ja det är bäst att göra det enkelt för sig, om min chinchilla skulle komma bort skulle jag nog skriva-håll utkik efter en vit pälsboll!Tungan ute annars har jag ett gulligt rosa reflexhalsband som lyser/blinkar, med mitt nummer på om hon skulle komma bort och så att hon syns ordentligt mot snön

Supinesophie
1

Kolla svansen, en semilånghårig/långhårig katt kan vara relativt korthårig med slätliggande päls, men svansen brukar vara yvig ändå. Kolla också efter längre päls på bröstet, magen och baklåren. Om det inte finns någon yvighet att tala om så är han korthårig.

EDIT: Genetiskt sett så finns bara två pälslängder, långhår ll och korthår LL eller Ll (bärare på långhår). Genetiskt långhåriga katter kan ha kortare päls än vad man tänker att är långhårigt, men svansen är alltid yvig. Det sägs även att korthåriga katter som bär på långhårsgenen kan ha lite längre päls än en som är helt korthår.

http://www.sverak.se/sverak/Om_SVERAK/Artiklar/genetik.pdf

[Highonbluetomorrows]
0

#4. Tack för intressant info. Den katten jag är tveksam om har INTE yvig svans eller tillstymmelse till krage och sådant. Däremot är hans mamma (renrasig) perser varav han borde vara en korthår som bär på långhårsgen och då fått en längre variant av korthår. Det låter rimligt!

annzoo
0

#5 en katt som bär på långhår får inte längre päls än om den inte skulle vara bärare..isf skulle man inte behöva dna tester…

Supinesophie
0

#6 Säger inte att alla varianter är långhårigare, men det är inte så ovanligt. Visst finns det t.ex. många siamesvarianter som är väldigt korthåriga, men det är vanligt att de har nån cm längre päls än icke-varianter.

EddaM
0

Din röda är korthårig och din lilla creme är långhårig huskatt =) Fast egentligen är han semilånghårig men då huskatter bara delas upp i två grupper så blir han en långhårig huskatt =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[Highonbluetomorrows]
0

Vad innebär förresten Ll (bärare av långhår)? Är det alltid korthåriga katter eller kan de vara långhåriga också? Vilket anlag är recessivt?

annzoo
0

#9 för att katten ska bli långhårig måste de få anlaget från båda föräldrarna, långhår är recessivt. En Ll är korthårig men bär långhår, ll = korthårig och LL = långhårig

[Highonbluetomorrows]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Katten i huvudinlägget är följaktligen korthårig (ll) eller långhårsbärare (Ll), och hans mamma är långhårig (LL). Pappan okänd. Kullbroder korthårig. Det måste innebära att pappan var korthårig, antingen ll eller Ll.

Min yngsta katt - på bilden i detta inlägg - är långhårig (LL) och hans mamma var korthårig. Pappan okänd. Kullbroder korthårig. Om långhår är recessivt måste mamman vara långhårsbärare (Ll) och pappan var antingen långhårig (LL) eller korthårig långhårsbärare (Ll).

Tack för hjälpen :).

För mig, som inte är så bevandrad i genetik, känns det ju lite roligt att en långhårig perser födde min korthåriga katt medan en korthårig hona födde min långhårige. Genetik är intressant!