Hårt fett på buken?
Min katt har lagt på sig en del vikt nu under vintern (dels för att han sover mer, dels för att han tidigare varit ute några timmar per dag men vi försöker göra honom till innekatt). I vilket fall. Häromdagen kände vi att han är lite hård i buken. Och inte upp mot magen utan i hans "hängbuk". Han har haft hängande buk sedan han kastrerades men den har varit slapp inann, inte hård som nu.
Katten är som vanligt för övrigt.
Någon som har en aning om vad detta kan vara? Vi har en veterinärtid i februari bokad redan, av andra skäl, men finns det någon sjukdom (svullna inre organ? cancer??) som kan ge det sympton jag nyss beskrev så att vi bör boka tid nu direkt? Kan det vara tarmana som lagt sig så långt ner? Eller kan det, helt enkelt, vara fett?
Obs: det är inte hårt som att det vore något "hårt föremål". Men det känns inte som vanligt poröst fett heller.
Bild från http://metrobloggen.se/wikipedia/inuti-en-katt/. Det röda är där det hårda känns.

Hmm, kan det vara något svullet organ? Vad får han för mat?
Ring en veterinär och fråga.
Det känns nästan som en svullen/spänd muskel. Han tycker inte riktigt om att man klämmer på det, men han reagerar inte med smärta heller.
Han äter porta 21 torrfoder och så stjäl han torrfoder från lillkattens kattungemat när det passar.
Tillägg till huvudinlägget: Min katt har mer hängbuk än katten på bilden, så det målade torde vara lite längre ner från organen.

Hur gammal är han? Är det som en knöl man kan ta tag i runt? Sitter det i närheten av en bröstvårta?
Nja, inte knöl direkt.. men ja det är snett bakom en bröstvårta (har lite svårt att se). Vad syftade du på?
Han är lite mer än ett år.
Åh gud jag hoppas verkligen inte att det är en juvertumör.

Det kan ju vara en fettböld helt enkelt. Oroa dig inte för mycket innan. Det är säkert något helt ofarligt.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Om jag förstått det rätt så beskrivs juvertumörer oftast som "kulor" eller - om det är illa - nästan som bollar, och det känns det verkligen inte som i alla fall. Fettböld vet jag inte vad det är men det låter ju inte särskilt mysigt det heller :P.
MEN. Ska boka om veterinärbesöket så att vi kommer in tidigare än februari i alla fall. Usch, lille (ok store) missen bara samlar på sig obehagligheter.
Det är inte så bara att det är vanligt fett som han lagt på sig när han gått upp lite. Men vad bra att du kollar upp det för att vara på den säkra sidan :)
#8. Min sambo var den som märkte det och han tror att det bara är fett - men det känns mer som späck än fett i så fall :P. Kan ju vara någon sorts "vinterpålagring" av extra tjockt fett, men har aldrig hört att detta skulle förekomma?
Men så är jag ju nybörjare med katter också - och energisk hönsmamma..