Vågar jag anmäla henne?
Har en knappt 3 årig kastrerad Birmahona, tog över henne som omplacering i somras. Förra ägarna sa att hon inte tycker om utställningar, de hade ställt henne en gång när hon var 5 mån…. Jag är lite sugen på att prova iaf… Hon är väldigt social, springer till dörren när det kommer folk, gillar att gosa när hon vill själv. Hon gillar dock inget vidare att bli lyft och buren, då kan hon morra… Hon gillar inte sin "lillebror", men det är ju på hennes revir sas… Hon har råkat på en katt ute när hon var i koppel, och då sa hon inget…. Hon är lite dubbla personligheter liksom…Tror det skulle gå bra på domarbordet, men inte så bra om hon ska bli hålld och vänta liksom… Är det vanligt att katter morrar på utställningar? Om man skulle märka att hon mår dåligt av att vara på utställningen, är det svårt att få dispens att få åka hem då?

Det du kan göra är att träna henne. Har haft en katt som hatade att bli lyft men vi tog upp henne jättekorta stunder i början så tillslut vande hon sig. du kan börja lite smått tills hon accepterar det.
Det brukar vara okej med lite småsura katter men kommer hon attackera om domaren håller på med henne för mycket? Tänk på att de gärna kollar och vrider på katten .
Träna henne så kan du anmäla henne senare.
tror inte du kan få dispans för att katten är sur men du behöver ju inte ta upp katten till domaren då. Du kan "dra" katten från bedömning så får hon sitta kvar i buren istället.
Sedan vet man inte riktigt hur en katt reagerar på en utställning. hade tidigare en katt som gömde sig hemma hela dagarna men det gick jättebra på utställning och en kattunge var supersocial hemma men tyckte utställnigar var sååååå läskiga.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Klart du kan prova! Domare brukar inte reagera särskilt mycket på en katt som morrar lite. Så länge den inte är aggresiv så är det lugnt.
verkar ju galet, fasen e ju en helt ny miljö, plus att de hanteras ganska bryskt anser jag, så nej jag hade låtit katten slippa!

Har hon en gång visat att hon inte gillar utställningar så ser jag ingen som helst anledning till att utsätta henne för det igen. Många katter funkar på utställningar, men hur många tycker att utställningar är KUL? Nästan alla skulle nog föredra att få vara hemma.
Kan du inte testa på ett klubbmästerskap till att börja med. Katt mognar och om hon ställdes när hon var på väg att bli fertil kan det ju vara en förklaring. Men öva på att hantera katten på alla möjliga sätt, bra även när man går till veterinären. Är katten van blir det inte en lika skrämmande upplevelse.
Hon har ställts en gång när hon var fem månader.. I den åldern händer det en del i kroppen. Hormonerna kan spöka. Kan mycket väl vara så att det går bättre om man testar att ställa henne nu. Och funkar det inte så är det ju bara att stanna hemma i fortsättningen. Svårare än så är det inte men då har man iaf försökt.

Testa och se tycker jag! Tycker själv att det är väldigt roligt med utställningar och du kan alltid säga till assistenten (om det är en assistentburen utställning) eller domaren (om det är en ägarburen utställning) att katten är ovan. Då brukar de ta hänsyn till detta.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z