Jobbiga katter
Jag har två katter som verkligen är döjobbiga… Främst på nätter och morgnar! Detta har bara blivit värre och värre.
Vill helst inte ha katterna i sovrummet då jag ska sova eftersom att de leker med min fårskinnsmatta och hoppar in i mitt nattukdsbord bl.a…. Sen bits den ena i tårna.
Problemet är att tar jag inte in dem står den ena katten och krafsar och bankar på dörren och ger sig inte förrän han får komma in. När han väl kommit in går det kanske 5 min och då krafsar han på dörren igen. Skitjobbigt…
Den andra springer runt och kurrar och lägger sig som sagt i mitt nattduksbord…
De båda springer runt och har sig på nätterna, TROTS att de är aktiva på dagen också! :S
På morgnarna börjar den ena att krafsa på dörren för han vill ha mat, detta sker vid 5-6 tiden på morgnarna , så jag får aldrig riktigt någon sovmorgon. De ger sig inte förrän jag har gått upp och gett dem mat, har insett det är lika bra att göra det direkt för annars börjar den ena att bitas. Men ibland håller de på fastän de har fått mat =/
Vad ska man göra? :S
Ge dem fri tillgång till mat. (Det går om du ger dem ett bra foder.)
Aktivera dem mer under dagen om det är möjligt. (Mentalt och kroppsligt.)
Göm lite kattgodis här och där så de har något att pyssla med under natten.
Öppna aldrig dörren till sovrummet trots att de krafsar.
Sätt upp lite filt på dörren om dörren blir skadad av kraffsandet.
Går det att stänga av någon annan stans i ditt hem? alltså om det går att stänga till så att de inte kommer åt din sovrumsdörr? I vår lägenhet går man in i vårt sovrum via vardagsrummet, och där har vi en dör vi kan stänga så att katterna inte kommer in i vare sig vardagsrummet eller sovrummet på nätterna. Men de har fortfarande tillgång till ett sovrum, hall, två toaletter, kök och tvättstuga. På så sätt störs vi inte av kraffsande då det inte blir på sovrumsdörren. Och i och med att ingen störs av det så är det ingen som öppnar dörren, och då tröttnar katterna på att kraffsa, det är ju inte lönt. Så de har slutat helt. Numera får de komma in i sovrummet och vardagsrummet på nätterna då de inte är så busiga längre, det var mer när de var kattungar som vi hade den lösningen. Nu är de lugna när de är inne hos oss, sover mest vid våra fötter. Fast om man ligger med huvudet utanför kudden händer det att man vaknar av att när man lägger sig till rätta på kudden igen så kör man in ansiktet i en passa päls istället för då har Mumin tagit tillfället i akt och lagit beslag på kudden. "Vadå, du använde den ju ändå inte!"
Sådan var våran kisse när han var liten också. Detta med tå bitandet kan jag ge dig ett tips på. Katten hade en tendens att bita på männes tår fråga mig inte varför han bara gjorde detta. Lägg på lite te tree oil, detta hjälper då det lukar för deras del ganska äckligt, för våran del med. Men det HJÄLPER!
Som #1 sa att ge dom tillgång till fri mat är nogt jag förespråkar.
Om du ger som en skål mat innan du går och lägger dig så ska du se att de slutar att klaga på att de vill ha mat på morgonen.
Hur gamla är katterna? För om de är unga så brukar de tyvärr vara ganska aktiva på natten. Det som vi gjorde med våran katt (tack och lov så hjälpte detta) var om han började och stoja och klösa och ha sig i vårat sovrum så satte vi honom i ett annat rum så att han inte hade tillgång till vårat rum, detta gjorde att om han skötte sig (var lugn om natten) så kunde han tillbringa hela natten hos oss, vilket var tydligen uppskattat :)
Så de är lite som hundar, de behöver regler för att trivas =)
Eller så är det bara Maine Coons som är udda ;)
----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse
R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se
Mina är så vissa nätter men inte alla och då är de 9 respektive 8 år gamla
Jag har gett upp…det är bara att gilla läget.
/Maria
JA, har en herre här som ska ha mat på nätterna och som ska ha sälsis på toa på natten. Sen har han ju börjat dra med sig bästisen Mee på bustågen. Rota i sängskåp och spela harpa på nätdörren till altanen. OCh vi har ingen möjlighet att stänga, då vi eldar med ved i kamin. Då fryser vi ihjäl på natten…….Ok, så illa är det väl inte, men det är illa nog med 14 grader, skulle vi stänga sovrumsdörren, hade vi väl inte haft mer än 7-8 grader i sovrummet. Så det är till att vara trogen personal.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Stäng ut dem med fri tillgång och sov med öron proppar? när du är ledig och hoppas 2 nätter lär dem att ge upp. Annar stäng in dem i ett annat rum, om du inte kan dela av så stäng in dem i en stor tyg bur över natten i ett annat rum?
Ang bitande, få det att lukta nåt dem inte gillar.
Haha, jag tror nästan alla katter har dumheter för sig under nätterna. Mina har alltid fått vara i mitt sovrum på nätterna, och kan lova dig att det inte blev mycket sömn de första månaderna för mig. Vaknade för minsta lilla :P och så väckte de mig halv fem varje helgmorgon, för det är ju då jag går upp på vardagar, varför skulle det vara annorlunda på helgen?!?! :)
Numera så vaknar jag inte av något nästan…haha… katterna klättrar över mig, lägger sig på mig, hoppar upp och ner från sängen till en hylla ovanför mitt huvud, utan att jag vaknar.
Men de har, helt ärligt, lugnat ner sig från tidigare. Då var de sjukt närgångna med slick och trampande i ansiktet på mig. De väntar helt enkelt med gos tills min väckarklocka ringer (nu för tiden), men gud nåde mig om jag inte gosar direkt när första ringningen ljuder…haha.
Det är en vanesak, antingen står du ut tills du vänjer dig och tills katterna lugnar ner sig eller så kommer du få fortsätta sådär i all evighet då de märker att de vinner på att påkalla din uppmärksamhet. Du måste ha mer tålamod än katterna, och katter kan vara ganska så envisa :P
shit jag måste ha dom bästa katterna dom gör inte ett end hyss på natten så att man vaknar. eller så e det jag som sover djupt =) ibörjan var det jobbigt när man bodde i en etta och dom var ett år. Vi har till och med klösträdet i sovrummet numera i våran trea =)
Jag har fem katter och visst röjjer de på nätterna ibland. Jag har dock störst problem just nu med den frigående kaninen som älskar att tugga på kartonger och pocketböcker. Hittade nyss lite kurslitteratur i kompendieform som han satt i sig. Man skulle kunna tro att jag inte matar han men det gör jag.
Man vänjer sig och hittar strategier för att lära sig somna. Mina väcker mig alltid tidigt på morgonen för att de är hungriga. Jag går upp och matar de sen går jag och lägger mig för att sova igen. Brukar gå finfint.
Tuggar de på dina tår så kicka till de lite lätt så de flyger iväg. Inte hårt eller så menar jag men en knuff. En av mina honor kom älskade att busa med tår innan, det gjorde inte vi. När min karl var jättesjuk i lunginflammation när hon var kattunge ville hon busa med hans tår och då råkade han sutta till henne så hon flög iväg. Hon skadades inte men hon gör heller inte om det igen. Dessutom är hon fortfarande 6,5 år senare jätteförsiktig med karln när han sover. Hon undviker hans fötter. De glömmer aldrig…
Min hankatt var rena mardrömmen när han var liten och eftersom jag har en etta så kunde jag inte stänga om mig men nu efter några månader så är han hur härlig som helst
jag brukar vakna lite då och då under natten av migsjälv och då ligger han oftast som alltid där han låg när jag somnade. Även jourkatten har börjat ta sig vanan att sova om nätterna och även ibland hos mig fast vid fötterna för händer är forfarande lite skrämmande.
Tack för era tips allesammans! :D Faktiskt riktigt bra tips..
Har provat nu med att ignorera katten när han krafsar på dörren, haha, och det har gått bra, för han ger sig faktiskt efter ett tag… visst är det jobbigt att det tar ett tag osv men det är i alla fall värt det för då kan man sova sen.
Sen så har vi lekt lite mer än vanligt med laserpekaren här hemma, hehe. Problemet är väl dock att min ena kisse han är alldeles för lat och vill knappt springa när han leker med laserpekaren, utan han följer bara med med huvudet , haha :) Så nu de senaste två nätterna har de varit lite lugnare iaf