Katter som inte kommer överens
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Finns det någon här som vet om det finns något sätt att få två katter att gilla varandra? Det är nämligen så att jag skaffade en kompis till min katt Casper för drygt en månad sedan. Det blev en sockersöt liten kattflicka vid namn Molly. Hon är sååå underbar och kelig och jag älskar henne med hela mitt hjärta, men hon kommer inte överens med Casper. Han vill så gärna leka med henne, men varje gång han försöker så fräser hon åt honom och slår ofta till honom med ena tassen, sen springer hon och gömmer sig. Så har det hållit på sedan hon kom hit. Jag är hemma under dagarna, och har aldrig sett eller hört att Casper har varit aggressiv eller hotfull mot henne, så jag förstår verkligen inte varför hon beter sig som hon gör. :(
Om det fortsätter så här har jag väl inget annat val än att sälja Molly, för det är tydligt att hon inte mår bra i Caspers närvaro… Men jag vill verkligen inte sälja henne, för hon är så himla härlig!
Vid några enstaka tillfällen har hon låtit Casper sitta/ligga i närheten av henne, men man ser att hon inte gillar det. Hon morrar också ofta när han närmar sig henne. Jag lyckades fånga ett sådant möte med mobilkameran, bifogar videon i detta inlägg.
Snälla, kan någon här dela med sig av någon liknande erfarenhet eller ge något tips om hur jag bör hantera den här situationen?
Köp Feliwaydosa att sätta i väggen. Ibland tar det flera veckor eller månader att få katter att acceptera varandra.
Som #1 sa, det kan ta flera månader innan katter acepterar varandra. den 3dje jag tog hem för 1 år sedan kommer fortfarande inte alltid överrens med våra andra 2. Dom slåss inte, men händer att dom blir ovänner då och då.
Hejsan!
Jag hade som du en hane sedan tidigare och ville att han skulle få sällskap (han var då 2 är). Skaffade då en 1-årig hona (hanen var givetvis kastrerad och honan kastrerades en mån efter hon flyttat in till mig).
Hanen accepterade honan med en gång, var nyfiken och ville gärna busa, tvätta och mysa. Honan ville inte veta av honom, utan morrade fräste och viftade med tassarna. Hanen respekterade hennes vilja de första dagarna, men sen tog nyfikenheten över och han kunde inte låta bli att vara närmare. Livat blev det och ibland skreks det och jag trodde det var riktigt illa. Lät dock värre än vad det var, blev aldrig något allvarligt slagsmål eller så. Tiden gick och detta fortsatte. Tyckte vissa dagar att det verkade bli bättre och sedan blev det samma visa. Efter ca. 3-4 mån, så märkte jag att även om det frästes och morrades från honans sida, när hon tyckte att han blev för närgången, så blev det längre mellan gångerna detta inträffade. Efter 5 mån började hanen får tvätta henne, men ibland kom hon på sig och började vifta med tassarna och fräsa. Man kunde dock se tydligt att han rev hennes murar sakta men säkert :).
I dag har de levt tillsammans i ca 7 månader och nu sover de tillsammans, tvättar varandra, busar och helt enkelt hänger efter varandra. Nu ser man ofta att det t.o.m. är honan som börjar tvätta hanen och startar bus o.s.v. Det var ett bra tag sedan jag hörde honan morra eller fräsa, nu ser man tydligt att hon tycker om hanen och njuter av hans sällskap.
Det tog tid, men när man ser dem idag är det svårt att förstå att de hade en sådan tuff början. Så länge det inte blir allvarliga slagsmål, så tror jag att de kan lösa situationen själva. Tror att ni precis som vi, får det jätte bra tillsammans. 1 månad är ingenting, ha is i magen, så tror jag att det fixar sig :)
Lycka till!
#1 Tack för tipset! Jag köpte en Feliwaydosa för 3 dagar sedan, och märker faktiskt redan en positiv förändring hos katterna. Molly är inte lika grinig mot Casper, och Casper är mycket lugnare i allmänhet. Molly har dessutom varit framme och nosat på Casper några gånger. :)
#2 Skönt att höra att jag inte är ensam om katter som tar tid på sig att gilla varandra :) Då får jag helt enkelt vänta ett tag till och hoppas på att de accepterar varandra om någon månad/några månader.
Hej Erina,
Tack så jättemycket för ditt fina svar! Det fick mig att må så mycket bättre, och nu hoppas jag verkligen att Casper och Molly ska komma lika bra överens som dina katter, om de bara får lite tid på sig. :) Nu har jag satt in en Feliwaydosa i ett vägguttag och märker redan skillnad. Båda katterna är lugnare och mer sociala, och Molly är inte lika grinig mot Casper som hon var förut. Han får fortfarande egentligen inte komma för nära henne, men hon har börjat bli nyfiken och går ofta fram och nosar på honom när han inte ser ;)
Hittills har det inte varit några slagsmål alls, så jag får helt enkelt hålla tummarna och göra precis som du säger, låta dem lösa situationen själva. :) Molly får garanterat stanna några månader till så att de verkligen får tid att vänja sig vid varandra.
Ha det bra, och tack igen för ditt svar!