Katter iFokus

Katter

Etikettvila-i-frid
Läst 2507 ggr
LitenPyssling
1

R.I.P Tusse

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

__Det började…

_…1998 då kom du till mig, jag var 5år och hade ett stort tomrum som aldrig lyckades fyllas trots många försök. _Du kom som en liten svart boll med stora busiga och skarpt gula ögon, du fyllde hela mitt tomrum med värme och jag blev helt plötsligt glad.
Jag minns då vi hade samling i skolan, vi skulle berätta något roligt som hänt.
Sebastian började skratta och sa: Haha, tänk om man hette Tusse!
Jag ler fortfarande när jag tänker på det, jag kollade på Sebbe och sa med ett stort leende: Jag fick nyss en kattunge, han är kolsvart med stora skarpt gula ögon och han heter Tusse.
Sebbe log åt mig och jag kände hur stolt jag var, det är jag än idag.

_Något speciellt var det med dig, det var det inga tvivel om. Du var ingen vanlig katt! Enligt gammalt skrock så för svarta katter otur med sig, du kom med mycket. Du kom med otroligt mycket, men allt annat än otur. Du kom med glädje och gav mig ett ljus att blicka emot. Åren gick, vi växte upp tillsammans och var ofta med varandra. Du satt och kollade på när man lyckades ta sig an läxor, du hoppade alltid upp till en när man var ledsen och nere, du gav mig värme. _När folk frågar mig vad jag har för minne sedan jag var liten så svarar jag bara en sak: Tusse, han är mitt minne.
De minnen jag har sedan jag var liten är fyllda av bråk, smärta, misshandel och skräck. Men när du kom fick jag plötsligt ett minne att le för.

Jag vet inte vad glädje är, jag har aldrig känt det.
Men när jag är med djuren så försvinner jag i en annan värld, jag kommer bort och hör ingenting runt omkring mig. Jag ser ingenting.
Det är bara jag och djuren.
Jag kan sitta och le, gråta eller bara stirra.
Men oavsett vad så tänker jag alltid tillbaka på de få gånger jag fått skratta det mest ärligaste skratt jag någonsin skrattat, de gånger jag är med djuren. 
De gånger jag är med dig.
Jag har alltid känt sorg, aldrig skrattat ärligt fullt ut men de ärligaste skratten kommer när jag är med mina djur eller tänker på de.
Men de som är ärligast är och kommer alltid att vara minnena med dig, stunderna vi delade tillsammans.

När jag var 12år kom mina första självmordstankar och jag gick in i depression, men vem fanns där och stöttade mig och fick mig att blicka framåt? Tusse.
Djuren har alltid varit en viktig del i mitt liv, jag skulle inte klara av att inte ha djur. De har hjälpt mig med så mycket så många gånger, de har räddat mitt liv flertalet gånger. Men den som hjälpt mig mest är Tusse.

Under 2010 gick jag in i en ännu värre depression och blev manodepressiv. 
Där finns inget mellanting, antingen är man på topp eller så är man längst ner. Jag är aldrig på topp så jag är glad, när jag är "på topp" så är jag hög och flummig. Men aldrig glad oavsett hur mycket jag skrattar…
Jag får ångest efter jag skrattat och har alltid fått det, för det är inte äkta.
Jag klarade knappt av att åka hem, fick panikångest bara av tanken.
Inget blev bättre under 2011, bara värre. 
Det var även nu de fastslog att jag var manodepressiv då min mamma drog upp det på ett möte, men det startade 2010.
Under senare delen av 2011 så var Tusse enda anledningen till att jag kom hem överhuvudtaget. Jag mådde så sjukt bra med honom, kunde ligga och gosa med honom i flera timmar.
Få borra in näsan i hans mjuka, glansiga och fina päls och känna hans lukt.
Skratta till någon gång då och då när han hade smugit in i ladugården som ligger 1km ifrån oss, han luktade så mycket ladugård så man kunde omöjligt mista sig även om man aldrig känt doften förr.
Knäppa lilla Tusse…
Dock var det ingen som förstod hur mycket han betydde för mig, jag kunde säga det gång på gång men ingen förstod ändå.
Nu förstår de nog, kanske.

Enda sedan Tusse kom till oss så har han och jag haft en tradition som kan verka grym men som Tusse faktiskt tyckte om.
Varje år när snön uppnådde 60cm-1m nivå på gräsmattan så öppnade jag balkong dörren, plockade upp Tusse som alltid satt och väntade.
Sedan gick vi ut på balkongen och där kastade jag ut honom i snön, det yr snö och när han tittar upp så ser man de absolut svartaste ögon man kan tänka sig. Hans gula färg syns ingenting, man ser knappt hans ögon tack vare att hela han blev kolsvart.
Sedan flyger han upp och hoppar i snön och har jätte roligt, får något fnatt och springer runt en stund eller två med de absolut busigaste ögon man kan tänka sig. Det var något jag och Tusse gjorde varje år i 13år.
Trots sin ålder så har Tusse alltid betett sig som en kattunge, han har aldrig blivit en dag äldre i psyket eller fysiken.
En klok, tokig och gammal kattemiss som alltid gav oss något att le åt.

Onsdag den 4 Januari 2012
Jag kände på mig hela veckan att något var fel, speciellt denna dag.
Pappa ringde vid 19:49 och berättar att Tusse är sjuk, han hade sprungit in och ut hela dagen och varit orolig. Sedan hade han kommit in och sedan hade det bara smällt till, jag tror han föll ihop men jag hörde inte riktigt vad pappa sa och ville inte fråga.
Mia är på väg till veterinären med honom, berättar pappa sen.
De fick tag i den enda vettiga veterinären här omkring och de fick åka dit.

Klockan 21:22 ringer pappa och berättar att det varit en trafikolycka vid Hoverberg och att vägen var avstängd.
Mammas ex, Staffan, var där (han är polis från Krokom) och hade träffat på Mia i bilkön. Mia hade gråtit ut att Tusse är sjuk och kanske kommer dö och att de måste till veterinären så fort som möjligt.
Staffan ordnade så Mia, Elias och Tusse fick köra förbi hela kön trots att egentligen ingen fick åka på vägen eftersom den var helt avstängd.
De kommer till veterinären.
Veterinären (nämner inget namn) konstaterar då att Tusse blir allt mer och mer förlamad i bakpartiet och att han inte kommer bli bra.
Ingen vet vad som hänt, bara en timme innan så sprang Tusse på alla ben även om han hade lite problem som kommit samma dag.
Vi tror han slagit sig ordentligt på något sätt eller att han blivit attackerad av något.
Klockan 21:20 somnar Tusse in för alltid…

Tusse
1998 - 4 Januari 2012
13½år gammal med sinne som en kattunge somnar han in för att aldrig mer vakna._
_

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[CruellaDeVil]
0

Oj vilken vacker bild! RIP Tusse. Så fin berättelse. Djur betyder verkligen massor!

Cazzos
0

Beklagar sorgen Rynkar på näsan

Vad fin text du har skrivit, blev verkligen rörd Obestämd

LitenPyssling
0

#1 Tack och tack

#2 Tack

[sakring]
0

Ett otroligt vackert foto på Tusse. Jag älskar svarta katter. Din text berörde mig. RIPGråter

nottheonly
0

Vila i frid Tusse.
Beklagar verkligen Gråter

LitenPyssling
0

#4 Tack

#5 Tack

Igår satt jag och grät i en timme, är helt förstörd.
Fattar inte att han är borta, har ingen aning om hur det kommer vara att åka hem nu när han inte är där. Han har alltid funnits där…

Hawknestgrove
0

Liten Pyssling, om det är till någon tröst, så se det så här… Han har haft ett bra liv hos dig. 13,5 år är trots allt ett bra långt kattliv. HAn har det bra nu….. Här ska du få en liten text till tröst skriven av Wikki Bloggkattens matte….

Gråt inte nu utan lyssna bara:
Vi lämnar dig inte! Inte för en sekund lämnar vi dig!
Våra kroppar har lämnat det här jordiska, kattsliga, det är sant. Du tog adjö av min varma tass, min svala nos och min spinnande kropp med de skimrande ögonen. Du kan inte bära mig i famnen längre. Kanske har du till och med grävt en liten grav som ska rymma de fysiska resterna av min lilla kropp. Eller kanske vet du inte ens, men anar, att jag lämnat detta liv hos dig…
Men inne i dig kommer jag alltid att finnas. I din hjärna och i ditt hjärta, och i din hud, dina ögon och dina händer, kommer minnet av mig alltid att finnas kvar!

Du kommer att vakna mitt i natten av att än en gång ha känt mina tassar gå över täcket och röra vid dig i sömnen. Du kommer att se mig skymta i ögonvrån snett bakom dig, just där skuggan möter ljuset, i ett hörn, eller en vrå. Du kommer att se min svans skymta ute, i ett prång, bakom en buske, över ett staket. Du kommer att höra ljudet av mig lapande vatten där inga vattenskålar längre finns. Och du kommer att höra mitt mjauo, såväl i vakenhet som i sömn, som ett rop någonstans ifrån.
Och det beror på att jag aldrig kommer att gå ifrån dig! Den kärlek du har gett mig, kommer att hålla en gnista av mig kvar! Den kommer alltid att brinna i din närhet, och när du lyfter upp och klappar en annan katt, med dina mjuka händer som smekt mig så kärleksfullt, då kommer varje ömsint beröring att fortplantas också till mig.
Och i den kattens förnöjda ögon kan du se, om du tittar noga, den där lilla lågan som en gång var jag. Hos varje katt du möter, och kanske hos en ny katt som kommer att dela sitt liv med dig, kommer du att se den där glimten av det eviga livets katt, där jag är nu.
Någonstans i alltets gåta finns minnets ekon, som kan låta dig behålla allt det fina och det svåra vi upplevde tillsammans. Men där finns också sången som jag spinner för dig, och som aldrig kommer att tystna. Om du lyssnar noga, kommer du att kunna höra den precis när du vill, kärlekens sång från din älskade katt, som älskar dig tillbaka.
Ibland, just när du är precis i det där skimrande ljuset just mitt emellan vakenhet och drömsömn kommer du att välbekant känna min speciella nosbuff stryka över din kind, som en änglavinge, känna en kattstor tyngd trampa sig tillrätta på armen! Och tro mig, just då är jag där hos dig!
Din AllraKäraste ÄnglaKisse       
(© Inger M. Andersson, Wikkis stora matte - låna gärna men ange källa hit till Wikki-bloggen!)

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Blueberry95
0

Beklagar verkligen. :( vet själv hur jobbigt det är att förlora en katt eller vilket husdjur som hällst, det var flera år sedan min katt dog, men tänker fortfarane på henne. :'(

Väldigt fin bild och katt!

LitenPyssling
0

#7 Det där var en riktigt fin text!

#8 Det är riktigt trist när de går bort! ='(
Tack!