Katt med riktigt dålig mage...HJÄLP!
I augusti fick vi tillökning på kattfronten, från att tidigare bara haft en honkatt på tre år köpte vi nu in en hankatt på nio veckor. Allting fungerade bra och han fann sin plats i hemmet direkt.
Han har nästan hela tiden gått på samma foder, Lantmännens/Granngårdens egna foder som säljs i matbutikerna. Ibland har det varvats med lite olika fodersorter, men han har stått relativt stabilt på Granngårdenfodret.
I början var han inte dålig i magen alls, men ju äldre han blev desto sämre blev han i magen. Just nu är går han på lådan väldigt ofta, gör ifrån sig väldigt mycket, och det är inte fast alls, utan diarre.
Han avmaskades för bara några veckor sedan, så det är antagligen inget maskrelaterat.
Har ni några tips och bra råd ? Något jag borde göra och kolla upp?
Tacksam för alla möjliga svar!
För det första är det LAG på att kattungar inte får lämna mamman förrän dom är MINST tolv veckor. Att hålla på och byta foder stup i kvarten är absolut inte bra för kattmagar. Låt bli det dåliga fodret du köper som bara innehåller spannmål och ge katterna ett näringsrikt foder och blötmat så ska du se att katten blir bra i magen.,,,
Varför har du köpt en kattunge på 9v, de är lag på att de inte får skiljas från syskon/mamma innan de är 12v. Det gör mig lessen att flera verkar strunta i de till bekostnad av kattungarna, varför kan man inte läsa lite innan man skaffar katt. Lagen finns ju av en anledning.
Ge kattungen ett bra kattunge foder, variera inte mellan flera olika foder. Har din katt känslig mage klarar den ej av byterna. Ta bort maten i 12tim och börja med skonkost, sedan sakta introducera det foder som katten ska äta (ett foder!). Blir katten inte bättre på ett par dar (2-3) så åk till veterinären för bla uppvätskning (det går fort att en kattunge blir uttorkad). Ta bla avföringsprov (innan annan behandling)för giardia och tritrichomona då dessa parasiter inte försvinner med en avmaskningskur.
Hur är din andra katt i magen?
Personigen skulle jag göra en giradiatest först och så skulle jag ge diarsanyl föratt minksa diarrén. Sedan göra som # 2 säger.
ja en sån liten stackare då är det nog på sin plats att du tar den lille till vet för uppvätskning och koll….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Först och främst: BRA att ni reagerar, för nio veckor är helt fel. Jag satt och skrev någonting helt annat samtidigt som jag skrev ett panikartat inlägg, och där blev det tokigt. Han är sent i april 2011 och vi hämtade hem honom i slutet av augusti, så herrejösses han var absolut över 12 veckor när vi fick hem honom. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för slarvet och att jag inte kollade igenom mitt inlägg i början.
Den andra katten, honan, är bra i magen. Hon har gått stabilt på fodret hon med, men givetvis är hon tåligare och mer van.
Tack för tips om olika kurer, givetvis ska han även till veterinär, vi har haft kontinuerliga kontroller med honan vilket vi givetvis kommer att fortsätta ha även med lillplutten. Dock är han inbokat senare den här månaden, vilket gör att jag gärna vill testa om det är något jag kan göra på egen hand.
Sen vill jag gärna understryka en sak som jag reagerade på när det handlar om bemötande och liknande här på forumet. Jag förstår att ni alla vill katternas bästa, det är en självklarhet för oss alla. Nu förstår jag att ni reagerade hårt på mitt dumma misstag ang. min killes ålder, det tar jag helt och hållet med om och det är bra att ni poängterar när ni tycker att saker är helt uppåt väggarna. Men det jag reagerar på är hur man hanterar personers val av foderinköp och liknande.
Är man en sämre kattägare om man köper foder på Ica istället för hos veterinären eller välsorterad djurbutik?
Ni får gärna diskutera och reflektera kring det, jag tycker att det är en intressant avstickare eftersom att jag här läser både "dåligt" och "ge ett bra" efter att jag har berättat vilket foder jag köper in.
Inte för att försvara Lantmännen eller vad helst annat märke som finns i våra matbutiker och inte heller för att jag inte har ekonomi att lägga på foder som säljs i välsorterade djurbutiker eller hos veterinären, utan för att jag tror att det är där någonstans vågskålen kring hur man är som kattägare börjar skaka.
Eftersom att jag tror att få av oss har insikt i hur torrfoder och andra produkter till våra djur tillverkas så passade jag på att läsa en undersökning som SVA gjort på just kattfoder, här hittar ni artikeln:
http://www.testfakta.se/sport_fritid/article14103.ece
Jag tänkte testa Eukanuba, men herregud, det är ju en hel uppsjö att läsa om kattfoder, att köpa in ett bra foder är nuförtiden som att köpa in en ny bil eller vad som helst som tar längre betänktetid. Det ska innehålla rätt mängder, inte vara för mycket och är det kräsna magar ska det beaktas givetvis.
Vad ger ni och vad tycker ni är bra ? Hur gör ni när ni märker att ett foder inte fungerar optimalt ? Vad rekomenderar ni ?
Tänkte även ta en diskussion med veterinären när det är dags för lilleplutt, först ska vi följa kuren som fantastiska ni har hjälpt mig med, sen blir det diskussion innan nyinköp.
Jag önskar att han blir bra i magen och vill gärna höra era åsikter!
När mina katter får sån diarré blir det kur med Hill's i/d burkmat och canicur (bakterieflora, finns som pasta på tub).
Om det fortsätter skulle jag prova att ge foder som är spannmålsfritt.
Lycka till med fina lilla kissen
Det där med maten är såklart jätteviktigt. Jag har just nu 3 innekatter och 3 lagårdskatter. Jag har haft katt sedan jag var liten och är nu på "kärringsidan" så jag har hunnit göra en del misstag och lärt mig… :-)
Jag kan varmt tipsa dig om att hålla dig till en sorts blötmat och en sorts torrfoder. Blötmat är det bästa!! I alla lägen!!! Den billigaste blötmaten är bättre än den dyraste torrmaten.
När det gäller torrmat är eukanuba ett bra foder. Även First Choice.
Blötmat kan jag varmt rekommendera Mjau. På lantmännen kan man (hos oss i alla fall) köpa ett paket med 12 st STORA konservburkar för 200 kr. Kanon!! Men de går ju att köpa i mataffären med så klart.
Jag ger 1 dl blötmat per katt morgon och kväll och sedan har de fri tillgång till torrfoder.
Råa kycklingvingar är också kanon. OBS de måste vara RÅA och ska inte vara tillagade, värmda eller tinade i micron.
Lycka till med kissarna!
Kram
/Bondmoran
Läs gärna mer om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok.
Välkomna in!
/Bondmoran
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
#5 En veterinär har ca: 2 timmars näringslära enligt min veterinär och sedan är det upp till var och en att läsa på. Din veterinär kommer med största sanolikhet propsa på att du ska köpa ett kastratfoder hos denne, brukar vara Royal Canin eller Hills. Läs på om foder innan du går ditt så kan du se att spannmål inte är bra för en katt och dessa foder innehåller mycket spannmål.
Kan bara hålla med ovanstående!!! Veterinärer är inte bra på foder, de är bra på att "laga trasiga katter" ;-) Men foder är inget de är utbildade inom.
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Tack alla för alla tips! Och för informationen om hur det faktiskt fungerar med veterinärer, jag visste faktiskt inte hur mycket foderlära dem har, det är ju hur bra som helst att veta. Vi börjar testa här hemma med att få ordning på magen, och hoppas på att han ska krya på sig! Ni är så otroligt duktiga, tacka vet jag forum!
Ja, den bästa kuren har jag fått till mig via min vet:
Dag 1. Bort med all mat. Ge bara vatten att dricka och om det går, vanligt kallt te med lite druvsocker. (nu gäller detta kattunge, så 12 timmar)
om allt verkar bra
Dag 2 morotspure att äta och vatten och kallt te.
om allt verkar bra
Dag 3 Blanda i lite lite rå nöt/viltfärs i morotspuren.
om allt verkar bra
Dag 4-7 öka givan färs till att till sista dagen bara vara färs.
om allt verkar bra dag 8-14 blanda färsen succesivt med den maten katten mått bra i magen av förut.
OBS! Detta är om du ser framsteg. Diarre är ju ett tecken på, att tarmarna jobbar på ackord. De måste vila och de får de göra om de inte får något att göra, dvs ingen mat.
MEn allt detta är ju som sagt bara om du ser att det hela tiden går framåt. Gör det itne det från dag två, så är det fabbo doktorn som gäller. Blir oftast billigast ändå än att tramsa på egen hand med massa dyra receptfria varianter.
Morotspuren kan du med fördel koka själv och frysa in i tunna brytbara plattor. MEn även den köpta för bebisar är Ok, men dyr.

Morotspure hörde jag om tidigare och fick för mig att testa. Dock hade han inte fått fasta då. Så han vägrade röra den. Men jag ska testa med fastan här och se hur han reagerar på det då. Tack för tips!
sen gillar jag dina åsikter om att man faktiskt inte är någon dålig kattägare om man handlar kattmat på ICA!!!!! JAg menar, hur många av oss köper allt vi äter på Arvid Nordquist?/Östermalmshallen?
Sen kan man ju inte heller jamfora katter med manniskor och problemet ar ju det att om man koper ett bra foder far katterna bade battre naring och oftast hamnar man pa en billigare foderkostnad i manaden samt katterna mar battre.
Sen ar det ju ett faktum att fodret som saljs i affarer till katterna ar inte bra och det skadar katterna mer an det gor nytta. Ungefar som att man inte kan lata sitt barn leva pa chips och microvagungs mat.
Medarbetare på matlust
mja, är inte enig med idg till hundra där. HAde jag itne haft medicinska skäl till två av mina katters mat, så hade mjau varit det självklara valet. Svensk Huskattskost. Både mjuk och torrisar. OCh se på de jätteavdelningarna med djurmat i butikerna… Skulel verkligen allt det som säljs vara hälsovådligt? nä…….. det tror jag inte på.