Kostråd för spinkig katt med mullig bror
Hej!
Jag har två bröder på 3,5 år från samma kull, huskatt och 25% norsk skogskatt. Den ena katten har alltid varit spinkig och inte särskilt matglad medans hans bror är ett "biffigt matvrak", lite mullig men inte tjock (Han är blodgivare och går därmed på årliga hälsokontroller hos veterinären, och de har inga synpunkter på hans vikt).
Jag har länge varit orolig för min lilla spinkis, och försöker komma på sätt för honom att lägga på sig lite. Jag har tänkt att så länge han är aktiv och glad och beter sig som en katt ska så är det inte ett tillstånd som behöver veterinärvård, vid rutinundersökning som kattunge och sedan vid kastrering har veterinär sagt att han är spinkig, men inte oroande så, och helt frisk.
Jag skulle gärna vilja att han lägger på sig lite, då man kan känna både revben och höfter. Båda katterna har fri tillgång till Mjau torrfoder och får ibland våtmat för att variera det lite. Har tidigare fått tips och provat torrfoder speciellt för känslig mage, men då åt han mycket mindre än vanligt (Inte lika gott kanske?). Har också testat Friskies kattungemat i små mängder som tillskott (och har fått ställa upp skålen på en bokhylla eller liknande så att det bara är spinkisen som äter och inte matvraket :P) och detta älskar han.
Jag skulle gärna vilja få tips på hur jag kan göra för att den spinkiga katten ska gå upp i vikt utan att matvraket äter mer än vad han borde. Det bör alltså vara snacks eller mindre måltider för en kräsen katt, som inte står framme, det går inte heller att stänga dörren om "tjockisen" då spinkisen blir distraherad av skrapandet på dörren och inte äter.
Tack på förhand!
Skippa det dåliga torrfodret,Fri tillgång till blötmat och råa köttiga ben ett par gånger i veckan är mitt råd.
Friskis torrfoder skulle jag inte ens mata mina katter med om jag så fick betalt.
Stolt ägare till tre La permer
Det är möjligt att du får kissen till att gå upp i vikt av Friskis, eftersom det nästan bara innehåller spannmål, men risken finns att njurar mm tar skada av fodret.
Som sagt så är Friskies bara som tillskott, huvudfodret är Mjau.
Har provat vetrinärfoder som Specific, med det gillar varken spinkisen eller matvraket :P
Nu ska vi se, har tittat lite på innehållsförteckningen på de förpackningar jag har kvar hemma. På Mjau kattungefoder står kött- och köttbiprodukter först och sen spannmål. På Mjau vuxenfoder är spannmål först och sen köttprodukter. På Specific Adult för kastrerade katter står spannmål först och köttprodukter näst sist, efter allt förutom frön. Dock finns fiskprodukter på tredje plats, efter spannmål och vegetabiliska proteinextrakt.
Det verkar ju alltså som att ration mellan kött och spannmål är bäst (av de här produkterna) i kattungematen.
Har ingen förpackning med Friskies kattungemat hemma, då jag sist jag handlade valde att köpa Mjau istället, så kan inte göra någon jämförelse med det.
Att spannmål står först visar att fodret kanske inte är det allra smartaste förstavalet för en köttätare.
Ja, det var därför jag kom fram till att kattungematen var bäst, med mer kött än spannmål :)
Dock tycker jag att det är intressant att ett foder som man köpt hos veterinären inte har högre andel animaliska produkter.