Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6980 ggr
Thithi
0

Är min katt sjuk ?

Min  katt har sedan ett litet tag börjat dra sig undan, hon vill inte mysa lika mycket som tidigare och vill inte sova i våran säng längre.

Idag så gick jag fram till henne för hon hade legat på samma ställe i soffan hela dagen utan att flytta på sig och känner att hon känns mager jämnfört med vad hon brukar . Jag har ställt fram färskmat men det äter hon inte. Så nyss tog jag fram ny färskmat och lyfta henne till matskålen, hon slicka lite sen gick hoppa hon ner på stolen där hon strax efteråt börjar spy. Det kommer bara en liten klick med gult, antar att det är galla. Hon har även börjat kissa inne runt om i lägenheten.
Hon har tidigare varit utekatt men eftersom att vi flyttat till lägenhet en trappa upp och med en allergisk granne går det inte att fixa att hon får vara ute.

Hon är 8 år gammal och har alltid varit frisk. Hon kastrerades för ca 4 år sen. 

Någon som vet vad det kan vara ? Ska ringa vet imorgon, men vill gärna har snabba svar här på vad det kan tänkas vara. Vattenskålen är också, vad jag kan se orörd.

Razzora
0

Det låter på din beskrivning som är något med din katt. Katter brukar dra sig undan när något är fel.

Hur länge har hon varit innekatt? För om det är nyligen hon har blivit det så kan hon vara lite deppig och inte vilja göra/äta något för det.

Men jag tycker att du ska göra som du sa att ringa till veterinären imorgon. Hoppas verkligen att din lille misse blir bra snart!

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

katterna
0

Hur länge har hon varken ätit eller druckit på? Om hon försöker få i sig den maten som hon serverats och bara kräker av det så låter det inte alls bra. Och att hon drar sig undan och magrat är verkligen inte bra. Katter torkas lätt ut. Jag tycker det låter akut och du borde nog ringa och rådfråga med jourveterinär redan nu!

Thithi
0

Tack för svar. Hon har varit innekatt nu ca 2 år så känns inte som om det skulle varit att hon är deppig. Det har fungerat bra för henne att vara innomhus har inte märkt mer än att hon suttit vid balkongen eller kollat i fönstret. 

Ja, jo får höra med vetrinären. hoppas verkligen inte heller att det är något allvarligt med lillan, har ju haft henne ett tag och kan inte tänka mig att hon ska lämna oss så härtidigt.

Thithi
0

#2 jag vet inte hur länge hon varit utan vatten eller mat, om hon har varit utan vatten vill säga.  Okej, ska kolla upp ett journummer. bara det att det kostar 300 kr för ett joursamtal och nu kring jul är det inte så gott om pengar. Men jag ska ringa min mamma som får ringa vet.

katterna
0

Men hur länge har hon varken ätit eller druckit på? Det tyder på att något är fel på henne plus att hon kräker. Och att hon plötsligt kissar inne kan bero på att hon är sjuk och visar det på det sättet att något är fel. Och att dem drar sig undan visar också på det. Jag tycker det låter akut. Hur är kattens avföring? Den måste få vätska i sig, annars torkar dem ut snabbt!

katterna
0

Men ring ditt närmaste djursjukhus. Kostar inget att fråga!

katterna
0

Hur länge har hon varit allmänt förändrad? Ta en temp på henne och se om hon har feber.

Razzora
0

#3 Ja då är det ju inte att hon är deppig iallafall.

#4 Tycker att du gör helt rätt i att försöka och få tag i jouren. Är verkligen inte bra om din kisse har blivit så pass mager att du känner att hon har magrat.

Kanske är så att hon har ätit något olämpligt. Ibland kan de ju hitta saker som de verkligen inte ska äta som de då får i sig.

Ja tyvärr så är det dyrt att ringa jouren. Men vad gör man inte för sina bepälsade vänner?

Thithi
0

#5 Avföringen som jag grävt fram i kattlådan ser bra ut, tror jag. som vanligt. 
Jag har gett henne vatten nu med en medicinspruta (självklart ren) i munnen, gav henne några droppar. Mamma skulle ringa vetrinären och prata med henne. så vi får se vad dom säger.

katterna
0

Normal temperatur ligger mellan 38-39.3 på ett ungefär

Thithi
0

#7 kan jag ta temp med en vanlig temp? Analt då eller?

katterna
0

För att se om din katt är uttorkad så lyft på nackskinnet ,sjunker det inte tillbaka fort utan går sakta tillbaka så är katten uttorkad.

Thithi
0

Jo, det blir att   åka med henne till djursjukhuset. Tack för alla svar.

katterna
0

Ja det går bra. Kan vara lite svårt för dem tar lång tid att ge resultat. Men det är bättre än inget. Till ett senare tillfälle så finns det temp till djur som ger resultat inom 10 sekunder.

katterna
0

Okej lycka nu till. Hoppas det inte är allvarligt. Du får uppdatera oss senare hur det gått :).

Razzora
0

Lycka till och hoppas att de hittar vad som är fel på kissen.

annzoo
0

#4 du borde väl se att skålarna inte rörts då du tom ger blötmat eller har du fler djur som äter maten?

Tempa katten, nyp den i nackskinnet för att se om katten är uttorkad, håll kiss och bajsvakt (skiter katten korvar, komocker eller vattnig diarré?) vilken färg är avföringen (blodig, grå mm) de kan ge indikation på vad de kan vara för fel. Skriv ner när den gått på toa, när och vad den spytt.. allt kan vara till hjälp för veterinären.
Be veterinären ta bla helblod även om katten kviknar till hos veterinären. Veterinären jag var akut hos höll på att missa att katten behövde PC om jag ej tvingat dem att ta helblod.

Thithi
0

Jag han inte göra så mycket mer än att ge henne vatten och kolla bajset, bajset som låg i kattlådan såg okej ut.

Hur som helst så tog vi in henne och vetrinären tyckte att hon var mager, hon skulle få ligga med dropp undernatten. Vi ska dit kl 10 idag för blodprov sen ev röntgen om det inte visar nå på blodproven. Så vi får se  vars det leder. Vetränären tyckte också att hon andades ansträngt men hon sa att det kunde ha att göra med stressen av att åka bil och vara där osv.

Det med vattnet, vi har hundar också som har sina vattenskålar, så är osäker om hon är där och dricker istället för sin vattenskål.

Thithi
0

och maten har hon inte ätit av vad jag kan se, möjligen slicka ytterst lite i såsen så att säga men inget annat.

Delfinen
0

Håller alla tummar tassar och tår här för din kisse. Har  lite svårt att  läsa om detta då det ger så otroligt med flashback från tiden då min egen älskling var sjuk och symtomerna är väldigt lika min.

Hoppas av hela mitt hjärta att din kisse blir frisk snart.

katterna
0

Hur har det gått för din lilla katt ?