Min älskade katt
Jag åkte till USA sommaren 2010 och efter en månad när jag kom hem var jag jätteglad för att jag ville så gärna se vår älskade birmakatt Mozart, jag började ropa på honom glatt men då sa mina föräldrar att han var ute.
En halvtimme gick och vi pratade om hur jag haft det och jag berättade vad jag gjort om dagarna och det var även kul att få träffa min familj igen.
Sedan berättade de - två dagar efter att jag åkt iväg dog han.
Han hade ett förstorat hjärta vilket många birmakatter har lätt att få, jag visste ju om det för några månader tidigare satt jag och kelade med honom när han plötsligt började hosta och hade svårt att andas.
Jag blev rädd och började genast gråta för jag förstod att något var fel.
Jag ringde till min mamma och hon sa att vi skulle gå ner till djurkliniken om det blev värre. Senare när hon kom hem åkte vi iväg med honom till Slöinge djursjukhus och där fick han stanna.
Men i alla fall, när mina föräldrar började berätta så började jag storgråta och kunde inte fatta att jag inte skulle få träffa honom mer.
Mozart var ganska skygg av sig utomhus mot främlingar och han ville inte ligga länge i någons knä, förutom i mitt.
Kanske såg han mig som ett syskon eller kompis - det gjorde i alla fall jag. Det känns som om jag har förlorat ett syskon och en äkta vän som bara tittade på snällt utan att vara aggressiv eller göra något dumt.
Sen dess har dagarna gått och vi har även två andra birmakatter.
Men jag har absolut inte glömt Mozart och vi köpte inte två andra bara för att ha katt, det är faktiskt Mozarts förtjänst för annars skulle vi aldrig köpt två till birmakatter om vi inte tyckt om Mozart.
Även fast detta hände för över ett år sedan så har jag verkligen inte glömt honom - hela denna händelsen minns jag så tydligt som om det var igår.
Mozart, jag älskar dig. <3
Nu sitter jag här och gråter bakom datorskärmen men det känns skönt att få skriva av sig. Tack till de som tog sig tid till att läsa. :)
kan detta hjälpa att läsa?
När tiden kommer…
När stunden kommer och jag blir skör och svag
Och smärtan gör att jag inte kan sova
Fatta då det beslut som måste ske
Den sista striden kan inte vinnas.
Du kommer att vara ledsen, det förstår jag
Men låt inte sorgen hindra dig
För denna dag, mer än de andra
Måste din kärlek och din vänskap klara prövningen.
Vi har fått så många fina år tillsammans
Du vill inte se mig lida ytterligare
När tiden kommer, snälla låt mig gå.
För mig dit någon tar hand om mig
Och var med mig ända till slutet.
Håll mig hårt och prata med mig
Ända tills mina ögon inte ser mer.
Jag vet att med tiden kommer du vara OK
Och att det är en godhet som du gjort mig
Du har räddat mig från nöd och lidande
Känn ingen sorg
Över att det var du som fick fatta detta beslut
Vi var varandra mycket nära under dessa år
Låt dig framförallt inte invaderas av sorg.
… din kompis på fyra ben
som tackar dig för att du gett mig ett sådant fint liv!
denna dikt tillägnas alla mattar och hussar ute i stora vida världen
Författare okänd
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#1 tack, det var fint skrivet av den författaren..!