Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 2487 ggr
[Highonbluetomorrows]
1

Ni som har flera katter!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Eftersom jag precis köpt katt nummer två och märkt en del skillnader (givetvis) mot att ha en katt, så är jag nu nyfiken på andras erfarenheter av att ha flera katter :). Nu har jag bara haft två stycken i några veckor så mycket kan ju förändras, men just nu så:

• Vill den lilla kattungen göra ALLT som den stora katten gör. Gärna samtidigt. (detta inkluderar alltifrån vila, dricka ur samma vattenskål och gå på lådan samtidigt hehe).
  • Brukar de jaga varandra och leka jättemycket på morgonen, för att sedan sova under stora delar av dagen. Den lille är betydligt mer aktiv på andra tider på dygnet än den store som mest verkar bli helt utslagen av allt bus :D.
  • Har min äldre katt blivit mindre kelsugen, oavsett om lillen är i närheten eller inte. Han spinner mer sällan. Den lille blir däremot VÄLDIGT kelsjuk om den store inte är i närheten. Ibland släpper vi ut den store och då blir lillstackarn alldeles förtvivlad tills han kommer tillbaka. Han avgudar storkatten över allt annat.
  • Bråkar de någon/några gång per dag. Då är det storkatten som håller fast lillen och biter honom tills vi särar på dem =/.
  • Sover/vilar de tillsammans största delen av dygnet. Storkatten brukar dra sig undan några timmar på kvällen, exempelvis lägga sig på toan där han får vara mer ifred, eller vilja gå ut.
  • Föredrar de oftast varandras sällskap framför vårt.

Någon som känner igen sig? Eller som har andra upplevelser/erfarenheter att skriva lite om?

+ Finns det något sätt att få katterna att ty sig mer till oss igen? Det känns nämligen som att jag tappat en del av en väldigt nära relation till storkatten :(.

Min lille är en okastrerad, adopterad hankatt på cirka 14 veckor, och storkatten är en kastrerad ungkatt på exakt ett år.

Hawknestgrove
0

Verkar vara en rätt så normal tillvaro. Klart han vill tukta den lille. Låter ofta mer än vad det låter. MEn även om många säger emot mig, så hade jag tagit fram blomsprutan om det blir för tufft. Men de verkar ju komma braöverens i stort. OCh det är klart att en vuxen kisse vill dra sig tillbaka och vila för sig själv och det ska han ha rätt till. OCh det är klart, de har ju fullt upp med varandra, ni kommer faktiskt i andra hand nuSkrattande. Det är nackdelen/fördelen med att ha flera katter än en. Vi har ju fyra här, varav bara två är så därriktigt gossiga.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lusthan
0

Jag har sex katter hemma, jourhemskatten börjar också komma in lite i gruppen men är lite skygg fortfarande. Annars sover de oftast samtidigt och busar samtidigt. De är inte i samma behov av oss människor längre men kommer gärna lite då och då. Att försöka uppfostra kattungar brukar de hjälpas åt att göra och tokrycken brukar komma på morgonen och kvällen. Annars sovs det mest.

[Highonbluetomorrows]
0

Ni som har så många katter får gärna svara på lite funderingar jag har..

Hur märker man vilka som är dominanta i en tamkattsgruppering och vad innebär denna dominans (vad får den för uttryck)? Är det på något sätt könsbundet/åldersbundet? Bör man som människa hantera katter med olika "hierarki" på olika sätt - hur i såfall? Förutsatt att det finns en hierarki då, det kanske det inte gör.

Har ni vissa katter som är mer "utstötta" eller "populära" än andra i gruppen?

Lusthan
0

Jourhemskatten kan faktiskt tänkas vara en ganska dominant. Än så länge har han inte kommit in i gruppen men det brukar ta lite tid. Ellen, kattungen, är som vilken unge som helst. Hon ligger längst ner i dominansen men är ändå nån som får ta plats. Har två vuxna honor, mor och dotter. Mor, Svea, är äldst och var ifrån början mest dominant. De två tävlar lite om vem som ska vara överst. Maktförhpllandet penslar däremellan. Pappan till dottern är nog den som är dominant i min grupp men annars är riktig fegis som gömmer sig. Därför tror jag att Svea är den ändå som bestämmer. Bruce är den sista av alls och han är totalt underlägsen. Dock inte på något dåligt sätt. Han är sån bara. Vart Thore, jourhemskatten, hamnar innan han får ny ägare återstår att se faktiskt.

Buffaomini
0

Jag har fyra katter och känner igen mig i det du berättar.
Nu är ingen bebis längre men som sagt dom har gjort liknande som dina.

Absolut finns det en hierarki i vår kattgrupp.
Jag har två honor (äldre än hanarna) från samma kul och två hanar från olika kullar.
Den ena honan är ledare, och är inte dom som man plockar upp hur som helst. Allt är på hennes villkor. Man kan se det i hennes bestämda blick.
Den andra honan är lägst ner, men inget som gör att hon mår dåligt. Hon är bara på vakt mer.

Hanarna är, lätt uträknat, tvåa och trea i hierarkin men ibland har 3an försökt komma upp. Gissar jag?
Men oftast är 3an lugn och ganska så lat.
2an är som en duracell kanin, men han har också en annan kropps form en 3an.

Ja vi försöker vara rättvisa mot alla men det blir att man är olika mot alla ändå. Dom är ju olika djur. Funkar inte på samma sätt.

För övrigt är alla kastrerade och innekatter.

Lusthan
1

Jag behandlar katterna olika utifrån deras olika behov. Bruce som kom ifrån en missbrukare var väldigt skygg så runt han är jag mer försiktig medan jag emot min äldsta hane är mer bestämd för han kräver det, risken finns att han annars försöker sätta sig över mig. Här har vi herrn som när han tycker att det är dags för mat sätter sig på en stol eller en bit upp i trappen och slår mig när jag går förbi. Han får man vara försiktig med… Måste visa att man bestämmer annars tror jag att han kan vara farlig.

Viccan92
0

Nja känner inte igen det så mycket faktiskt. Vi har sex stycken katter och det är ganska sällan som dem sover ihop. Yngsta grabben på 3mån kan visserligen vilja ligga nära någon av de andra och det får han för dem. Det är väldigt sällan som dem säger ifrån. Det är ibland ena tjejen som säger ifrån men hon har ju ont i svansen så det är okej tycker jag. Dem är lika kelna nu som dem alltid ha varit. Dem är nästan för kelna vissa av dem. Dem föredrar vårt sällskap än varandras. Eller ja det beror lite på vem men menar men de flesta gör det.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[Highonbluetomorrows]
0

Tack för era svar :)

Har lite fler frågor om någon orkar svara. Blir mer och mer intresserad av kattens samspel med andra katter, eftersom det är/blir "irrelevant" att forska på om man utgår 100 % från att katten ju är ett ensamdjur..

Så.

• Hur VISAR sig dominansen? Hur VISAR sig underlägsenhet?
  • Kan man kalla kattgruppen för flock - varför/varför inte?
  • Är putsning av varandra ett dominanstecken, ett samspelstecken eller något annat? Vilka tvättar vilka? (Min äldre katt har börjat tvätta den lille, men aldrig tvärtom. Ofta blir det bråk under tvättningen då storkatten är VÄLDIGT hårdhänt under tiden och lillkatten får aldrig lov att gå därifrån - då blir han biten. Vad betyder detta på kattspråk?)
IceJossan
0

#6 Hahaha, smart katt! :D

Vi har en sån katt på katthemmet faktiskt, en mycket vacker ung herre med helt otroligt mycket integritet. Får han inte smaka leverpastej när personalen äter frukost så kliver han fram och drämmer till dem hårt på benen, han blir liksom förbannad med en gång om man glömmer bort honom :P Störtskön katt :D

Buffaomini
0

Dominansen som jag ser här hemma, är att "polisen" som vi kallar henne, kan när hon blir trött på någon som springer runt och för liv, gå och klappa till denne och den blir helt tyst och lugn.

Underlägsenhet, ja det är väll att den som är lägre alltid får flytta sig vid matskålen, eller får oförtjänta slag eller liknande efter sig.

med att tvätta sig, har jag ingen aning. dom tvättar alla varandra.

Lusthan
0

#9 Ja det är ju charmigt till en viss gräns. När man får sig en sopsmäll i huvudet när man minst anar det blir man lite förvirrad. Tur han inte tar i så hårt. :-) Jag har svårt att se vem som är dominant här hemma, därför jag är osäker på egentligen vem som bestämmer. Tycker att de uppvisar olika dominansbeteenden. Äldsta honan kan göra som #10 beskriver. Blir nån för på så går hon fram och blir arg men hon äter maten sist och väntar tills alla har ätit sen går hon fram och äter. Det ger mig motstridiga signaler. Mina honor putsar varandra och den undergivna hanen kan också putsa lite men den äldsta dominanta hanen blir bara putsad. Den undergivna blir sällan putsad utav honorna. Exakt varför vet jag inte faktiskt.

Marie_1987
0

jag har två katter en äldre 1,8 år och en katt unge 7 månader.

Dom leker väldigt mycket på kvällarna hellst efter tio då jag bo i en lägenhet på 3:e våningen i lägenheten har vi laminatgolv villket hörs väldigt mycket när dom springer efter varandra i full fart eftersom att det är så halt med deras klor.

Är det någon som har ett tips på hur man får dom att sluta leka så sent på kvällen och natten? Och få dom att börja leka mer på dagen istället?

Buffaomini
0

#12 dom är uppe på natten för att dom inte får nog med lek etc på dagen
Var med i deras lek, låt dom inte bara själv leka. Få dom att springa efter ett snöre etc

Lusthan
0

Då får man försöka aktivera de själv på en tid som känns lämplig. :-)