Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 8249 ggr
Cockerspaniel
1

Katt med en sorts typ av dvärgväxt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är lite fundersam på min katt Malin som jag hämtade från Sundsvalls Djurhem i sluttet av Juli/början av Augusti.

Hon är 7 månader nu och är väldigt kortväxt. Jag menar, hon har inte blivit så mycket större än vad hon är nu.
Kan det ha med att:

När hon föddes var hon praktiskt taget dödfödd men hon som hade henne på jourhemmet fick liv i henne. Hon började leva igen och vidare.
Sen visade det sig att hon var mycket mindre än hennes syskon (som för den delen är normalstora).

När jag hämtade hem henne vid 12 veckors ålder och efter 24 timmar hemma hos mig upptcäkte jag först hennes överbett, som är rätt så rejällt just nu eftersom hon har svårt att tugga allt för stora och hårda godisbitar. Maten är inga problem då det är kattunge foder.

Iaf nu så märkte jag hur liten hon var redan vid 5 månader ålder. Har en annan katt hemma hos mina föräldrar som är 4 ½ år gammal som jag tyckte var liten till växten, men den här lilla damen är ännu mindre. I andras kattägare ögon så frågar de om hon är mellan 15-16 veckor eller kanske något äldre.

Ingen kan gissa att hon är 7 månader. På bilden nedan kan man se på hennes kattunge kompis som är 16-17 veckor gammal (okej han är en ragdollhane) men jag skickar in denna bilden för man ska se lite skillnad. Duger inte den försöker jag ta en ny bild :)

Men ska man kunna tro att hon har någon form av dvärgväxt?

[Anunnaki]
0

Vad väger katten?

IceJossan
0

Oj, vilken skillnad!

Att hon inte växer som hon borde kan bero på att hon inte fått i sig tillräckligt med mjölk från mamma eller pga något medfött fel som gör att hon inte kan ta upp näring så bra som hon borde.

Hon KAN dock få fart och börja växa snart. Jag vet en kull med ungar som var miiinismå, när de var ca 20 veckor gamla var de stora som 7-veckorsungar. En hane ur kullen hade jag kontakt om hela första 1,5 året och han var sååå liten och ynklig och hade entligt veterinär dåliga odds för att överleva ända tills han var ca ett halvår. SEN började det ta fart och han blev mycket större. Inte stor, men stor som en liten hankatt iaf. Det kan ju hända på din missa också, att det tar fart senare. Drärgväxt finns, men jag tror att de ser alldeles annorlunda ut i kroppen då som hos människor. Är dock inte säker. Man avlar ju fram en massa "tea cup kittens" av olika slag i USA, alltså dvärgkatter.

[Anunnaki]
0

Vuxna katter kan variera mycket i storlek. Jag har en honkatt som väger 4,95 kg och är ändå smal medan en annan av mina kattor väger 3,3 kg och är förstås en nätt liten katt.

Inavel kan ju orsaka dvärgväxt. Fråga katthemmet från vilken miljö kattan kommer.

Väg kattan varje vecka så att du får lite koll på om hon växer och hur fort hon växer.

Cockerspaniel
0

#1 Haha ja jag skulle kunna säga att hon väger 2 kilo nästan, men det är bara enbart i muskler för något fett har hon inte och har en rejäll energi. Skulle kunna visa ett videoinlägg men det går inte att ladda upp videor här för mig ^^'

#2 Jo men jag förväntar mig med att hon ska växa på sig men hon har stannat i växten nu. Hon har gjort den vid 5 månader, för större har hon inte blivit.
Min kommer från en katt som sprang lös i Timrå som genast togs hand om och fick flytta till ett jourhem. Två dagar efter att hon anlände till jourhemmet fick hon ungarna.
Men mamman hennes var liten med, men hon var normalstor. Liten kan ha vart att hon var så hemskt mager eftersom hon gått ute länge.

Men Malin äter som en häst alltså! Haha bokstavligt talat. Hon äter lika mycket som kattkompisen Dooleys som för närvarande väger 3 kilo xD

#3 Kattens hittades springade löst i Timrå och mer vet de ju inte för mamma katten var avrken Chip eller öronmärkt så ägaren till Luna, som de döpte henne till, dök aldrig upp.
Luna var liten till kroppen hon med och har Malins kroppstyp, men hon var mager då de hämtade henne, men fick i henne bra med mat för att hon skulle bli stor och fin igen.

Malin för den delen äter mycket mat, lika mycket som kattkompisen Dooleys som väger 3 kilo. Malin väger 2 kilo och allt hennes kropp består utav är bara muskler. Hittar inge fett på henne så båda äter mycket fettig och näringsrik mat just nu.

[Anunnaki]
0

Hur tydligt känns revbenen och ryggraden? Varför vill du inte väga henne? Katter brukar väga runt 2 kg redan när de är 12 veckor.

Lusthan
0

Jag har en liten hona som väger cirka 2.8 kilo. Hon är cirka sju månader gammal. Veterinären tror att hon inte kommer att väga knappt ens tre när hon är färdig. Hon är liten men inte dvärg. :-)

[sakring]
0

# 5 Nej det gör de inte. Min första britt som är den största kattunge jag haft vägde 1,4 kg när han flyttade hit vid 12 veckors ålder och han var störst av 8 kattungarna i 2 kullar.

Cockerspaniel
0

#5 Vill inte väga henne? tror du missförstod mig. Jag har vägt henne och hon väger drygt 2 kilo.
Inga revben känns men jag kan känna hennes höftben ibland.
Tror hon vägde under 1 kilo då jag hämtade henne vid 12 veckors ålder.

#6 Har du en bild på henne så man kan se en jämnförelse med något så man får se henne?

#7 Som min då. hon vägde väl lite under ett kilo då jag hämtade henne. Vägde henne hemma med då hon var liten och hon låg på runt 970 gram.

Lusthan
0

Kan fixa en bild när jag sitter vid datorn. Kan inte fixa bild vid mobilen. :-)

Cockerspaniel
0

#9 Låtrer bra så man kan kolla. Jag ska försöka fixa en bättre bild också på min tjej :)

Gaiezza
0

HAr ochså en dvärgväxt katt, han är 2 år och liten som en 4 månaders.

Bacon, svaret är bacon. 

Lusthan
0

En bild när hon är 12 veckor ungefär. I mina ögon såg hon ut att vara kanske fem veckor om jag jämförde med de kattungar jag träffat och de kattungar jag själv hade med min ena hona.

EddaM
0

Min huskatt är en liten tjej och väger 2.9kg. Hon ser större ut då hon är långhårig men är inte så stor på jorden.

När det gäller huskatter så vet man ju inte hur stora katterna är som ligger bakom föräldrarna så det är svårt att uppskatta hur stora vissa katter kommer att bli.

Din katt skulle nog inte bli så stor i vanliga fall heller men blir ännu mindre pga dens dåliga start på livet.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Lusthan
0

Sen en bild nu. Här väger hon kring 2,8 kilo. Ingen stor katt direkt. Hon verkar också ha vuxit färdigt. Veterinären sa att hon blir nog inte större men hon sa heller inte att det var något som var konstigt i och med att huskatter kan vara lite i alla möjliga storlekar.

jollycox
0

En kompis till mamma hade en kattunge som var väldigt liten och växte knappt något. Jag vet inte hur stor han var jämfört med en normalstor kattunge för jag hann aldrig träffa honom, han dog innan jag hann hälsa på, han blev max 6 månader.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Vargkvinnan
0

Min älskade katt höll på att dö när hon föddes för mamman fick mjölkstockning och syskonen tog all mjölk. Men hon handmatades och överlevde precis men är typ hälften så stor som sina syskon även nu vid två års ålder.

Tycker bara det gör henne sötare :)

Cockerspaniel
0

#11 Har du bild på kissen? :P

#12&14 Min kann är mindre än henne, hon verkar vara i samma storlek som min tredje katt är som bor hemma hos mina föräldrar :)

#13 Kan mycket möjligt vara så. Har tänkt att då det är dags för 1 års vaccination sprutan så ska jag be veterinären kolla lite extra på henne och se om man kan göra en grundundersökning om saken :)

#15 Ush så hemskt :(

#16 Oj, vilken tur att det gick bra då. Malin vet jag fick modersmjölk efter att de fick liv i henne och hon drack som sina syskon, men det förklarar inte helt varför hon är så liten xD

Gaiezza
0

17# JO, jag kan slänga in en bild senare ;P

Bacon, svaret är bacon. 

Cockerspaniel
0

#18 Okej! :P

flis
0

Min huskatt jag hade tidigare, en sköldpaddshona vägde som vuxen 2,2 kilo. Hon var helt normal bara liten o nätt. Storleken varierar mycket mellan katter. Om katten är frisk är det ingen fara.

Cockerspaniel
0

#20 Nej jag säger inget att det är fel på det men eftersom hon är så liten gör det mig väldigt nyfiken :)