Newbie vill diskutera kosthållning!
Jag kan litegrann, men är ingen expert på det här med kattkost. Däremot skulle jag gärna vilja lära mig mer och det är därför jag startar den här tråden; för att kunna få feedback på mina funderingar, svar på mina frågor och få höra andras tankar och resonemang kringa olika saker.
Det jag funderar över just nu är att det är dags att köpa nytt torrfoder. Då jag just blivit arbetslös skulle det vara bra att kunna komma undan så billigt som möjligt - men jag vill ju fortfarande att katterna ska få det dom behöver.
Just nu äter dom Eukanuba torrfoder samt Mjau(konserv) blötmat. Min tanke med fodervalet är att torrfodret ska ge tandköttet sin motion och blötmaten ska tillse köttbehovet. Kan jag då ge ett "sämre" torrfoder då de även får blötmat?
Jag skulle skippa torrfodret helt och istället ge råa kycklingvingar. Vad gäller torrfoder och motion så ger det inte så mycket, i alla fall inte vad gäller tandsten. Mina katter har inga problem med tänderna och de får kött med ben flera gånger i veckan.
Torrfoder gor ingen nytta alls for katters tander eller tandkott utan torrfoder ger snarare storre chans att katten far tandsten.
Jag skulle gatt over till enbart blotmat (mjau och bozita) som ar ett helfoder for katter och innehaller allt som en katt behover och sedan kopa en pase kycklingvingar sa far dom fina tander och tandkott.
En katt behover tugga i sidled for att fa nytta av torrfodret och rovdjur som katter ar kan omojligt tugga i sidled och oftast knacker katten foderkulan med ett tugg och svaljer vilket inte gor nagon nytta for katter.
Medarbetare på matlust
#1 och 2
Okej, jag tänker att det ger motstånd och därför är bra för tandköttet med torrfoder?
Det finns inte risk att katten sväljer vassa benbitar? Har hört att man inte ska ge hundar (i alla fall inte om de är glupska) F-ben (fläsk, fisk, sågel) av den anledningen.. Löper inte katter samma risk? Eller de kanske inte tuggar i sig benen..
Om jag ger kycklingvingar några gånger i veckan, ska de då ersätta en del av den vanliga fodergivan eller bara ges som "exrta godsak"?
F-benen gäller enbart när benen är tillagade. När benen är tillagade så är de farliga. Om du kollar in på barfIfokus och läser där så får du se. Det finns massor med bra information där om rå mat till katter, hundar och andra djur. Katterna tuggar gärna i sig benen. Det gör mina i alla fall mina fem. Jag har än så länge inte haft problem med att de har satt i halsen och jag har gett rått kött med ben i över ett år nu.
Torrfoder är ungefär lika bra för katter som att du tar knäckebröd och försöker borsta tänderna med.
När katter fångar möss, råttor, harpaltar så lämnar de ju inte direkt benen utan brukar äta upp allt de kan. Tänk så naturligt som möjligt.
Okej, det visste jag inte. Trode benen flisade sig oavsett om de var tillagade eller inte.
Jag menade inte att tänderna skulle bli renare av torrfoder utan att tandköttet stimuleras när katten får tugga. Blötmaten ger ju inte mycket motstånd, är ju som om vi skulle leva på välling - inget tuggmotstånd =P Det är vad andra sagt, och jag tycker väll att det låter rimligt. Därmed inte sagt att det är så. Folk i tråden hittils har ju varit skeptiska mot torrfoder =)
Jag ar varken for eller emot torrfoder men det ger ingenting sa det ar igentligen onodigt for katterna men det ar bra om man ar lite lat eller om man inte har tillgang att utfodra katterna mer an en eller tva ganger om dagen.
Katterna far inte ut nagonting alls fran torrfoder forutom att torrfoder okar risken for tandsten och att torrfodret ar skapat att tugga i sidled vilket katter omojligt kan gora sa det ger helt enkelt ingenting varken for tandkottet eller tanderna. Det med tandkottet kan jag inte rent ut sagt saga att blotmat ar bra eller daligt emot men om man ger katterna en kycklingvinge nagon gang ibland far de korrekt stimulans for bade tandkottet och tanderna och myten om F-ben ar sanning men enbart om benen har blivit tillagade! Det gar alltsa suverant att ge katter och hundar f-ben savidare de inte ar tillagade men jag hade inte gett min katt flaskben da de ar valdigt harda och vassa vilket kan leda till att en katt latt kan bita av en tand eller skara sig om den har otur.
Blotmat ar det nast basta du kan ge din katt och det allra basta ar barf (biologiskt ra anpassad foda) ratt kott helt enkelt och ja du ersatter en del av fodergivan nar du ger kycklingvingar. 
Medarbetare på matlust
Ah, ja jag trodde att det var så också. Men om du tar ett ben ifrån en rå kycklingvinge och försöker knäcka den på samma sätt som en tillagad så ser du ganska snabbt att den är mer elastisk och böjlig än det tillagade benet.
Då missförstod jag hur du tänkte gällande torrfodret.
En annan sak man ska komma ihåg att i de flesta torrfoder är det hög procent spannmål, något katter naturligt inte behöver i så stora mängder. Det brukar också vara ganska hög procent socker, salt och andra tillsatser som inte behövs.
Sen brukar katter inte dricka så hiskeligt mycket vatten som de behöver så när de äter mycket torrfoder är risken hög att de drabbas utav problem med urinsten och liknande. Därför är blötmaten viktig, som du redan ger, för att hålla vätskenivån uppe och se till att de spolar rent urinvägarna ordentligt.
Det finns bra torrfoder med hög köttprocenthalt men jag undviker torrfoder så långt jag kan och därför lägger jag aldrig på minnet vad det heter. Har dessutom en katt som är allergisk emot fisk och torrfodertillverkarna lägger tydligen i fisk i allt även om det inte står så på förpackningen…
Det står i innehållsförteckningen men i stora bokstäver kan det stå kött eller fågel och kollar man innehållet så är det ändå fisk i precis allt. Fisk är ett allergent ämne som katter i regel inte tål. Va säger folk när jag säger så för alla vet ju att katter älskar fisk, ungefär som kaniner bara ska äta morötter. Men i båda fallen är det inte riktigt sant. Katter är ökendjur och såvitt jag vet så finns det inte mycket fisk i öknen. Morötter är väldigt söta och inte alls bra för kaniner som kan leva på enbart bra hö som vuxna. Min kanin blir dessutom förstoppad av morötter och min katt blir nakenkatt av fisk hon får i sig. Hon kliar bort pälsen med andra ord.
#6 Hmm. ja.. Man kan ju kanske försöka tänka så att hade katten kunnat fånga det i det vilda så är benen okej. En kyckling, höna eller kanin skulle ju katten kunna ta. Men en gris däremot är ju i störtsa laget så då får man vara lite försiktig med benen.. =)
Jo, det förstår jag att BARF är det bästa, om man läser på och kan sätta ihop det rätt. Men det är ju dyrt att käpa alla dessa råvaror också. Så det blir nog inte bättre än blötmat och lite annat vid sidan av =)
Kom just på en underlig sak jag kan fråga om nu när vi talat om rått kött! Jag köpte nötfärs till katterna häromveckan, var extrapris så jag tänkte jag skulle fjäska lite med dom. De tog bara några tuggor och sen stod färsen där orörd i flera timmar innan jag till sist fick slänga den! Vadan detta? =O
Kan ju tillägga att båda katterna är matvrak som i vanliga fall äter ALLT de får under nosen..
7. Det finns torrfoder utan fisk och katter kan knappt vara allergiska mot fiskoljor men det finns foder aven utan det och utan spannmal, socker och annat skrap 
Jag har sjalv en fiskallergiker (som aven ar kanslig mot spannmal) och det finns foder men blotmaten blir oftast billigare och betydligt lattare att utfodra med…
Medarbetare på matlust
#7 Jo, jag försöker undvika större mängder spanmål i både torr och blötfodret. Om jag hittar nån ny sort i affären så brukar jag jämföra innehållet med de jag redan använder =) Hittills är Mjau bäst (av de i matbutiken) - som många säger =)
Det där med vatten tycker jag är lustigt.. Mina katter har alltid tillgång till friskt vatten både inne och ute. Men jag ser aldrig min katt dricka ur skålen! Jag kan ge honom mat+nyt vatten inne och sen direkt släppa ut honom och då springer han och dricker i nån sitig vattenpöl under grävmaskinen eller liknande. Häromdagen när jag städade kom jag på honom med att dricka ur skurhinken.. Varför gör han så? =O
Haha, ja det var en bra fråga. Jag ser inte så ofta mina dricka ur skålen heller. De har två stycken. En uppe där kaninen har sin hölåda och en nere där kaninen och katterna har sin mat i köket men jag ser nästan bara kaninen dricka och väldigt sällan katterna. Kan förvisso bero på att de just nu äter mest blötfoder.
Jag har funderat på att köpa en vattenfontän eller vad de heter när jag får lite mer pengar. Kanske skulle det vara något för dig också. Katter gillar att dricka vatten som rör sig av någon anledning. Har en som älskar att dricka ur kranen..
Har kollat lite och det ska finnas nå foder som heter Orijen som ska vara bra ur spannmålssynpunkt. Sen vet jag inte om man skulle jämföra vilken som är bäst.
9. Du far komma ihag att torrfoder luktar och ar nersprutat med bade fett och lukt for att katterna ska ata fodret och att saga att blotmaten inte har nagon tillsatt lukt ar att ljuga da det verkligen stinker om blotmaten medans ratt kott ar mer eller mindre luktfritt vilket leder till att manga katter inte ens vet att de kan ata kottet.
Ett tips ar att blanda i en sked blotmat i kottfarsen eller vice versa 
Det finns ingen hundraproecentig forklaring varfor en del katter gor det men jag har sjalv en katt som faktist foredrar smutsigt vatten framfor rent vatten. Har du matskalen nara vattenskalen? Det ar naturligt for katter att inte dricka vatten dar maten ligger i/nara da det kan ha blivit forgiftat.
Medarbetare på matlust
Lusthan! Jag rekomenderar starkt en vattenautomat/fontan da det forst och framst haller vattnet frascht och katter dricker ju redan daligt men en fontan brukar se till att de dricker mer och om du har en fiskallergisk katt kan du inte ge den Orijen da det fodret ar proppat med fisk av olika slag 
Medarbetare på matlust
Haha, har du katterna och kaninen ihop? Jag har nämligen kaniner också =) Nu bor de ute, men tidigare var de innekaniner - men jag vågade aldrig ha de ihop med katten om jag inte var med dom =/
Kanske det =) Dock visar inte nån av katterna nått intresse för att dricka ur vattenkranar eller om man häller vatten ure en flaska eller liknande heller.. Jag får testa att ge dem saft, det kanske är smaksättning de är ute efter ;P
Fast de har lyckats trycka i en hel del skumma saker även i det fodret måste jag säga, dock med lite mer kreativitet än de andra forden =P
Färskt kycklingkött (22 %), kycklingmjöl (18 %), färskt laxkött (7 %), kalkonmjöl (5 %), kycklinglever (5 %), sillmjöl (5 %), russetpotatis, kycklingfett (5 %), sötpotatis, ärtor, färskt göskött (3 %), hela ägg (3 %), färskt kalkonkött (3 %), färskt sikkött (2 %), soltorkad alalfa, färskt sillkött (2 %), torkad organisk brunalg, pumpa, cikoriarot, morötter, spenat,kålrot, äpple, tranbär, svarta vinbär, lakritsros, angelikarot, bockhornsklöver, ringblomma, fänkål, pepparmyntsblad, kamomillblomma, maskros, sommarkyndel, rosmarin. Lactobacillus acidophilus och Enterococcus faecium.
Jag tror nog jag ska ta och skippa torrfodret och se vad de tycker om kycklingvingar istället. Det är ju tand/tandköttsmotionen jag vill åt =)
#13 Kan ju vara det då. Får testa blanda med blötmat nästa gång =)
Det roliga är att i alla fall min katt åt mycket nötfärs när han var liten, både tillagad (kokt) och rå.. =)
Jo, mat och vattenskålen står bredvid varandra. Dock vet jag ju att han druckit ur skålen ändå tidigare.. Men jag får testa att ha dem åtskilda och se om det blir nån bättring =)
Jag får flytta skålen också. Det hade jag inte en tanke på faktiskt att det kunde vara så… Och då ska jag komma ihåg att Orijen inte är något för oss. Svårt med fem katter om man ska ha olika foder åt de. Bättre då att ge samma till alla som alla tål och är bra.
Jag har en belgisk jättekanin som går fritt i hela lägenheten. Han skuttar runt tillsammans med katterna. Har ganska stor yta. Runt 110 kvm, fyra rum och kök och så är det uppdelat på två våningar. Han har hölådan och vattnet på ovanvåningen och pelletsen nere i köket tillsammans med katternas mat. :-)
Prova fläskkotletter eller fläskkarée med ben i också. Det tycker de nog om ska du se. Det tog ett tag innan mina fattade att det gick att äta. gnugga in köttet i kattmat och dela upp det i bitar första gångerna så ska du se att det blir poppis. Har en sexmånaders kattunge här som gömmer kycklingvingarna i blomkrukorna här hemma och sen rotar fram de när hon är hungrig…
Ah, lite för stor för att katterna ska ge sig på den på allvar då =) Själv har jag en DVV och en hermelinkorsning så de ligger ju lite i farozonen =)
Jag har fått uppfattningen att rått fläskkött inte är bra att ge, var nått med bakterier eller parasiter vill jag minnas =S
Haha, börjar katterna gömma undan kycklingbitar här hemma så kan de glömma att de får det nått mer =P Räcker med att man hittar torkade brödkanter emellanåt efter sambons femåring, haha =P
Hade en hermelin också innan som gick fritt ute tillsammans med katterna ibland. De älskade varandra. Ja, tills han fick för sig att börja para sig med de. Men ingen ville äta upp han i alla fall. De brukade hålla fast han och putsa han. Kurt blev skitglad. :-) Tvättad var det bästa som fanns.
Också en sak som inte stämmer vad gäller rått kött. En katt äter möss, råttor och annat kul de hittar ute. De är byggda för att klara att äta sånt. Har till och med hört att de inte har tillräckligt lång tarm för att sånt ska fästa och de ska bli sjuka. Däremot ska det vara farligt för katternas immunförsvar att äta tillagad mat. Läs mer på barfIfokus.
Ja det är lite enerverande med kycklingar i blommorna men jag är rätt glad ändå att hon äter upp de så att det inte börjar lukta äckel här hemma. :-)
Vill bara förtydliga att det är gos i den bilden och ingen tvång även om Kurt ser lite irriterad ut just där. Berodde nog på blixten och att jag fotade.
Han bor inte kvar eftersom att två hanar inte gick ihop. Sture fick bo kvar istället.
NYA FRÅGOR!
Fungerar det att öka kattens vattenintag genom att blanda ut blötmaten med extra vatten? Eller blir det bara att det mesta av vattnet passerar utan att tas upp av kroppen då det blir så mycket vatten på en gång?
Hur många gram blötmat/dag får era katter?
Om du enbart ger blotmat och har farskt vatten tillgangligt for katten behover du inte blanda in mer vatten i blotmaten.
Jag vet inte riktigt hur manga gram mat om dagen mina katter far men dom ater inte mer an 2 matskedar 3 ganger om dagen sa det ar hur mycket dom far av mig da dom helt enkelt inte vill ha mer och dom ar fina i hullet sa det duger till dom.
Medarbetare på matlust
Mjo, har precis börjat ge bara blötmat, och har alltid färskt vatten framme (på annan plats än där han får mat). Men om man nyper honom i nackskinnet så åker det inte tillbaka med en gång - så jag upplever det som om han inte dricker ordentligt.
Jag rekomenderar dig att kopa en vattenautomat om din katt inte dricker ordentligt annars kan du alternativt blanda i lite vatten i blotmaten om du anser att det behovs eller om katten tycker om det kan du ge honom godis i form av kottbitar eller liknande som fortfarande ar lite fruset da is trots allt ar fruset vatten.
Om du har en lite galen katt kan gurka eller vattenmelon vara bra da det innehaller otroligt mycket vatten annars kan du forsoka att lagga i nagra isbitar i vattenskalen da haller sig vattnet frascht langre.
Medarbetare på matlust
Okej, tack för tipsen =) Han äter allt så gurka eller vattenmelon skulle väll inte vara en omöjlihet =P
Jag blandar i vatten i mina katters blötmat. Den äldsta har idiopatisk cystit och veterinären rekommenderade att sätta extra vatten i blötmaten. Sen har det blivit så att jag gjort samma med den yngre.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#26 Ah, men då fungerar det ju säkert bra att göra så om vet rekomenderar det =)