Bengals beteende mot andra katter?
Var på Kattens dag i går och bland annat en bengal var där och visade upp sig.
Jag hörde i bakgrunden medan jag höll på med anant om hur kattägaren berättar om Bengalers beteende mot andra katter.
Det jag hörde var något i stil med att eftersom denna ras är så pass "vild" så om en sån här katt kommer lös ifrån utegården så biter den ihjäl de katter den stöter på då de är så revirbenägna.
Detta kan väl inte stämma? Tycker mig aldrig har hört detta om denna ras för??
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Finns bara en sak att säga om det: dumheter.

Håller med.
Klart att det kan hända, men det är knappast rasbetingat utan har snarare endast med individen att göra. En testosteronbomb som retat upp sig på en irriterande grannkatt kan absolut gå in helhjärtat för att försöka tillintetgöra grannkatten men det har knappast med rasen att göra som sagt.
Vad bra, tyckte jag också det lät så himla galet :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Haha de var de dummaste jag hört… Måste ha varit någon väldigt okunnig människa.. mest troligt har hon bara mött dåliga repressentanter av rasen eller blandat i hop saker med bengalens ursprung… Bengalen är ALC (vildkatt) + tamkatt och jag kan tänka mig att de första generationerna inte var att leka med men dagens bengaler har alc långt bort i stamtavlan + att man arbetat hårt med bengalens temperament.
det enda som stämmer är att bengalen är revirbenägen. De dödar dock inte andra katter men en bengal (både hanar och honor) revirkissar dvs kissar utanför lådan. Det är mer regel än undantag=) Hanarna börjar kissa redan tidigt oftast vid könsmognaden.