Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1306 ggr
seve_ina
0

Lån av fångstfälla i Stockholmsområdet

Jag undrar om någon har en fångstfälla av trampmodell (automatisk med även mekanisk möjlighet) att låna ut till mig? Jag har fått låna en men måste nu lämna tillbaka den. Har stått i lång kö hos olika katthem för att få låna men de svarar inte på mail eller när jag ringer. Kommunen i Södertälje har ingen i sina ägor längre och viltvårdaren som kommunen anlitar använder sina grävlingsfällor fram tom kylan kommer på riktigt.

Har kollat Lotins och Ideverkstadens respektive hemsidor men tycker att kattfällorna är för dyra för att kunna köpa.

Finns det någon som kan låna eller hyra ut en fångstfälla till mig? Jag har hittat många utelevande hemlös katter som behöver komma in och få vård och hjälp. Mvh Ina.

Hawknestgrove
0

HAr du många katter som du vill fånga in, så råder jag dig till att köpa en egen. vet av erfarenhet, att lånar man ut, så blir det trubbel. Fällan ses inte om på rätt sätt och har man tummat på regeln vi hade(eslövskatterna) om depositionsavgift, då sk***r folk i att sköta den på rätt sätt. Gör då hellre så, att du köper en egen, och lånar ut mot deposition plus en liten avgift per dygn. Ta fällans inköpspris som deposition, så vet du, att du får tillbaka fällan, alternativt kan köpa en ny. För de har en benägenhet att fösvinna också.

Var också noga med att kolla upp reglerna när du sätter ut fälla, så den inte blir beslagtagen. Det är inte bara att sätta ut där det passar en själv,  man måste  söka lov hos markägaren. vilket kan vara kommunen om et är allmän mark. plus att du måste kontrollera den minst två ggr/dygn. Jordbruksverkets regler. Men lämna helst inte fällan alls. Finns så många elaka människor……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....