Hjälp med min ungkatt
Har två frågor om min unga katt, han är född i början på sommaren och är kastrerad för ca 3 veckor sen..
1. Min lilla katt är väldigt duktig på att klösa - på fel ställen… På dörrkarmar osv, vi har köpt ett klösträd till honom, men han klöser aldrig på det! Hur får man honom att klösa på det i stället? 
2. Vissa dagar är han helt knäpp, han går runt och skriker, varför? Låter småkul då det är som att han gnäller, som en hund, och sen tar ut tonen till ett långt gnäll, någon som vet varför? 
Hoppas någon vet hur jag ska göra!
förresten så kanske någon vet vad han är för någon? Han är hittad under en bro med sin mamma som liten, sen tog vi hem honom.
(Bilden är från i somras, nu är han väldigt stor)

1. Skulle jag också gärna vilja veta, hehe. Mina klöser lite här och var trots att vi har ett stort klösträd.
2. Så låter min hane ibland. Oftast är han då hungrig/maten är slut. Eller så vill han in i garderoben/upp på hatthyllan/han vill nånting. Eller så är han uttråkad. Det kan betyda lite olika för våran kille men oftast är det just att han är missnöjd och vill tala om det! Mja mja mjaaaaaaaaaa 

- Mitt tips är att sätta lite kattmynta på klösträdet, det brukar kunna hjälpa dem att få intresse för det.
- En av mina kastrerade honor brukar också gå och prata högt och länge ibland, har kommit fram till att det endast sker om jag under en tid inte aktiverat henne ordentligt. De jag har är ju innekatter och får därför inte stimulans på samma sätt som en utekatt, så då får jag aktivera dem med lite lekar tillsammans.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Finns lite tips i denna tråden om jag minns rätt:
http://katter.ifokus.se/discussions/4e2e9a1088f47239f90014a7-vart-att-kopa-klosmobel
Där skrev jag ett inlägg som kan eventuellt hjälpa:
Testa att själv klösa på klätterträdet och visa katterna hur man ska göra, låter knasigt men det funkar på våra katter. Om man drar med sisalrepet utanpå naglarna och åt "fel" håll så det inte blir oskönt, dock låter det som om man klöser. Detta triggar igång katterna att klösa på samma ställe, iaf här hemma.
/Fridaybrew
Har man katt får man finna sig i att de klöser både här och där. Om du köper en fåtölj på loppis och använder den själv i bland kanske katten tycker att det är bra ställe att klösa på, åtminstone då coh då.
Jamar den som du beskriver är det väl något som katten vill eller är missnöjd med. Du får väl försöka lista ut vad katten vill säga. Är det vid några speciella tillfällen?
Vilken fin bondkatt du har =)
1. börjar katten klösa på andra ställen än klösträdet har du testat sätta han vid klösträdet och berömma om han klöser där? Har du ett stort golv till tak klösträd? flera katter vill sträcka ut sig rejält då de klöser.
2. Det kan bero på att hormonerna är kvar efter kastreringen eller så är han missnöjd över något tex gossugen, hungrig, rastlös.
Lite varning för att köpa begagnade möbler är att vägglössen har börjat komma tillbaka även här i sverige tyvärr. Så den billiga möbeln kan kosta dig mer än pengar ……jäkla blodsugare (bokstavligen).
Vi har 5 innekatter och de klöser inte sönder några av våra möbler överhuvudtaget.
hur ofta klipper du klorna på era katter? Testa att klippa oftare men inte oftare än nödvändigt (avvägningsfråga).
/Fridaybrew
Om katten är ensamkatt så skaffa en kompis, aktivera honom även då det låter som att han är understimulerad.
tack för svaren, ska testa försöka få honom intresserad av klösträdet 
Placeringen av klösmöbeln är viktig och att den är hög nog att katten kan sträcka på sig och klösa.
Stolt ägare till tre La permer