Kattungen snuttar på öron..
Sitter med ett problem här, har en ca 20 veckors kattunge, har haft henne sen hon var 14 veckor och då kom hon ifrån sin mamma. Men iallafall så har hon nu den senaste veckan börjat snutta på våra två andra katters öron, varav den ena nu fått ordentliga sår och inget vi har smörjt på med får henne att sluta. Har fått tips på en salva som jag nu ska testa och förhoppningsvis smakar den illa nog.
Någon som vet varför hon gör såhär? Har försökt söka information men inte hittat något riktigt.
Stress? jag vet ej… men varför smörja med sådant som katten kan få i sig (de kan ju inte vara bra) räcker de inte med att ta bort katten då den börjar med beteendet?

Det gör ju inte det, eftersom det är fullkomligt omöjligt att ha koll på henne 24/7 och även ifall vi tar bort henne och sprutar vatten på henne då hon gör det så går hon tillbaka ändå.
Smörjer bara med sådant som jag vet inte är farligt för varken djur eller människor att få i sig såklart, men nu har jag gett upp eftersom det inte får henne att sluta alls, samt så måste jag nästan smörja katthanens öron, de ser förskräckliga ut p.g.a snuttandet.
Stress tror jag inte eftersom hon inte är stressad i övrigt. Hon leker och skall gosa hela tiden. Precis som en kattunge ska. Bortsett från snuttandet.
I och för liten hjälp för dig men jag tycker att detta är ett bra exempel på att kattungar inte alltid är färdiga att lämna sin mamma när de är 12 veckor. Den här katten har ju till och med varit med sin mamma tills hon var 14 veckor. Kanske kan du fixa ett trevligt bo, t ex en igloo, och i den lägga en lagom stor hundfilt då kanske hon i stället börjar snutta på filten. Om du tar katten och filten i knäet så kanske hon tycker att filten kan få duga som mamma att snutta på. Jag tog hand om en fyraårig katta för tre år sedan. Hon brukar snutta på en hundfilt som ligger i en bokhylla. Jag har förstås ingen aning om hur gammal denna katta var när hon togs från sin mamma.
#2 för de första bestraffa ej kattungen då den har snuttat..!
Vilka medel har du testa att smörja med? bara för att den är ofarlig för människan kan den vara livsfarlig för katter.
Något måste ju ha hänt om snuttande börjat nyligt..tex könsmognad, nya dofter, nytillskott i familjen mm
Det kan funka att testa en filt gjord av fårull eller så, för det har jag hemma och ibland när min katt är på snutthumör kan jag placera henne på filten så myser hon med den
Funkar ibland iallafall, men oftast blir jag så glad för att hon tycker om mig att jag låter henne snutta lite och sen gosar jag med henne till hon somnar, haha… men det är ju svårt när detär en annan katt hon snuttar på 
~ Ysmn
Jag har unga katter(+5 månader) en av hannarna får agera napp,de andra snuttar på honom,men inte på öronen utan på spenarna.Själv spinner han och trivs med det.Har inget som helst att göra med att de skulle stannat längre nog hos mamman.det är en mysfaktor för dem,att snutta.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Jag undrar om inte vissa katter kan ha liknande snuttbehov och närhet som en del barn. En katt som jag födde upp med nappflaska snuttade på mina örnsnibbar under hela sitt första år.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!