Jag blir bara uppretad och ledsen!
Jag har da en bekants bekants bekant pa facebook som har tre katter varav de tva forsta katterna blev foraldrar med varandra och hon beholl en kattunge.
De bor som innekatter och pappan ar numera kastrerad och hon blev sugen pa kattungar igen sa hon slapper ut mamman i hoglop och hon kommer sedan hem draktig och i slutet av draktigheten angrade hon sig for hon har varken tid lust eller pengar for kattungar kom hon fram till och hon kan inte ha fyra katter eftersom hon vill behalla en kattunge sa hon ger bort kattungen hon hade fran forra kullen for att kunna spara en kattunge fran denna kull och hon hoppas att det blir nagra langhariga katter i kullen for annars har hon inte rad att behalla dom.
Jag ber hjartligt om ursakt for mitt sprak nu men hur i helvete tanker manniskan igentligen? jag blev sa forbannad och forklarade det ena och det andra tills hon blockade och tog bort mig fran facebook.
Medarbetare på matlust
Ursch.. Ja i ett sånt fall är det svårt att behålla besinningen. Jag har oxå haft ytliga bekanta som behandlat katter tvivelaktivt. Jag brukar se det som en utmaning:
Hur kan jag få denna person att få en annan syn på katthållning… UTAN att skapa en konflikt eller en negativ stämmning emellan oss?
Det finns en läskig tradition kring katthållning i Sverige som är djupt rotad. Det är genom att sprida kunskap som vi kan ta död på alla myter och höja katternas status.
Jag brukar se till att prata med personen öga mot öga istället för genom text. Alternativt brukar jag sända ett privat meddelande där jag inleder med något liknande: "Det här brevet är skrivet i all välmening för dig och dina katter…."
Andra smarta meningar att lägga in är:
- "… det är ganska vanligt att missa detta.. många kattägare vet helt enkelt inte om detta..
- "…,men självklart hade du redan koll på detta."
- "jag skriver det här mest för kattens bästa och eftersom jag vet hur mycket du bryr dig om din sötnos.. :-)"
- "din katt är såååå söt!"
- "Jag visste inte heller det här innan jag läste på när jag skaffade mina pälsklingar"
- Många smileys är oxå bra att lägga in. ;-)
Mycket vanvård och felaktigt avlande beror på okunskap. Ägarna till katterna älskar ofta sina djur men är inte medvetna om att de gör fel. Oftast är de öppna för att ta till sig kunskap om den läggs fram på rätt sätt. Men det är långt ifrån lätt! Många känner sig omyndigförklarade eller trampad på tårna. Det gäller att vara finkänslig.
Det kan tyckas löjligt att mesa fram ett budskap. Men hellre gör jag det, än att kattägaren blir förolämpad och känner sig påhoppas och stänger av helt för ny kunskap om sin katt. Jag mesar för kattens bästa. ;-)
Jag har lyckats få mina bekanta att byta foder, kastrera, försäkra, id-märka och de är fortfarande lika mycket bekanta med mig idag som innan jag pratade med dem.
Hejja på! :)
Jag ser just den har tjejen som ett stort problem da hon har fatt hjalp och tips om hur hon kan ge sina katter det basta men hon star som en envis asna med armarna i kors och forklarar att hon vet bast for hon har gatt pa naturbruksgymnasiet och hon vet bast for hon har haft katter i hela sitt liv samt hennes mamma inte ser nagot problem med det som ocksa haft katter i hela sitt liv och hennes katter ar lyckliga som dom ar sa varfor ska hon andra sig.
Jag har aldrig vart direkt otrevlig mot henne heller utan framfort allt i en trevlig ton pa ett artigt vis utan att trampa nagon pa tarna. Hon blir formodligen frustrerad over att hon inte vet vad hon ska gora och vagrar att ha fel sa hon beter sig illa istallet for att ta emot tips.
Du har helt ratt och jag tror och forsoker med det som du skriver till fullo, jag vet sjalv att ingen kommer att andra sig genom att folk beter sig illa for att de ska forandra sig.
Jag kampar for fullt har hemma for att fa mina svarforaldrar att inse hur man ska ta hand om en katt och de har redan andrat en hel del saker aven om det ar jobbigt och svart for dom att rucka pa gamla vanor.
De har borjat att halla sin katt inomhus mer och mer och funderar i alla fall pa att byta foder till katterna. De har haft katter i 30 ar nu men har absolut ingen kunskap om katter over huvudtaget men det gar frammat att lara ut ratt kunskap och det ar fortfarande en bra stammning mellan oss 
Medarbetare på matlust
Trevlig läsning. Kul att höra att fler än jag tänker utbilda istället för attackera. :-)
Lycka till med svärföräldrarna. :)

Hahaha… :-D
Såna ska inte få ha katt, för så kan man bara inte göra! Man måste ta ansvar för kattungarna tills dem är leveransklara :S
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 Nej det gör det inte. Ser inte henne som seriös alls.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.