Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 2012 ggr
[AL1986]
0

Han har fått diabetes!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Morsan berättade idag att en av katterna (Hjalmar) har fått diabetes, han ska äta ett special foder under nån vecka. Sen ska dom ta prover för att se om han blivit bättre, nu är jag så orolig att han måste ta spruter. Jag vet inte hur vanligt det är på katter med diabetes.

Någon som vet?!

Mooniq
3

för mycket kolhydrater i kattfodret kan ge katter problem. katter kan inte tillgodogöra sig kolhydrater - de äter fett o protein naturligt (möss, fåglar, insekter). jag ger min katt carnia lynx som har lite kolhydrater. Läs om hur du barfar din katt.. kolhydrater gör att blodsockret går upp som frigör insulin.. utesluter man kolhydrater så går inte blodsockret upp nämvärt.. samma som för människor Glad

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Anunnaki]
0

Det är nog inte så ovanligt att katter får diabetes och det går INTE att behandla med specialfoder utan katten MÅSTE ha insulin. Har man tur kan diabetesen emellertid gå över efter en tid men inte utan att katten fått insulin.

Jag tycker att du ska kontakta en annan veterinär för det är inte rätt att vänta några veckor innan man påbörjar behandling. Diabetes innebär att alldeles för stora sockermolekyler finns i blodet och dessa stora molekyler fastnar i små blodkärl. Ögonen tar snabbt stryk, dvs katten blir blind. Än värre är att katten kan dö av att få för höga sockervärden i blodet. Läs gärna här om diabetes hos katter.

För kanske ett år sedan skrev en tjej här på siten om att hennes katt fått diabetes och att veterinären tyckt att specialfoder räckte som behandling men den katten dog efter ett par månader.

Det är inte så märkvärdigt att ge en katt sprutor. Man sticker in kanylen i nackskinnet och trycker in innehållet i sprutan och det tar inte mer än några sekunder.

Men först och främst måste du ta kontakt med en veterinär som begriper att katten omgående måste behandlas.

De så kallade specialfodren som veterinären rekommenderar är inte mycket att hurra för. Katter ska i princip äta endast animaliskt protein och fett. Kolhydrater kan orsaka diabetes om man har otur.

[AL1986]
0

#2 Det är inte mina katter, utan mina föräldrars. Jag bor inte heller i närheten så jag kan tyvärr inte göra något.

Själv tycker jag inte att veterinären där dom bor är bra. Men dom fick det rådet att Hjalmar skulle testa fodret, för att sedan ta prover på honom.

Han är dock lite bättre, men jag är fortfarande oroligt för honom.

[Anunnaki]
0

Vad menar du med bättre? Kollar dina föräldrar blodsockret hos katten flera gånger per dag?

Du kan väl ringa någon annan veterinär själv och fråga om råd. Jag har talat med en veterinär som jag litar rätt bra på just om diabetes hos katter. En hund som jag hade fick diabetes och denna veterinär hade ansvaret för denna hund under de år som hunden levde med att ha diabetes.

[Anunnaki]
0

Hur mår katten? Har du haft möjlighet att kolla med någon annan veterinär?