Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4035 ggr
[JennyNorgren]
4

Innekatt vs utekatt

Nu är det gjort. Tråden har skapats=) .

Jag ska skaffa en katt och vet inte vilken ras. Men jag tror att det blir en bondkatt. Okastrerad som jag ska ha som utekatt fkatiskt =) . Katter trivs bäst ute. Katter har alltid varut utedjur. Det har alla djur.  =)

Vad är viktigt att titta efter när man ska köpa katt ?

Tacksam för svaar

Lorita
4

Att kastrera den Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Hyrrokkin
8

Jag hoppas jag har fel när jag tycker ditt inlägg bara känns som något provocerande, men jag tar och svarar ändå..

Huskatt eller raskatt är en smakfråga. En raskatt har en stamtavla och med den garanterar du en känd bakgrund, att katten är den den är. Uppfödare har regler att följa och de allra flesta testar även sina avelsdjur för diverse ärftliga sjukdomar, så du har en betydligt tryggare grund att stå på.

En katt utan stamtavla räknas alltid som huskatt, även om den sägs ha renrasiga föräldrar. Huskatter är precis lika fina som raskatter, men de har som sagt inte den här stamtavlan och tyvärr saknas ofta mycket kunskap hos huskattuppfödare.

Vill du ha en huskatt, kräv att få den vaccinerad, id-märkt och det är lag på att de ska vara 12 veckor när de flyttar hemifrån.

Jag orkar inte ta diskussionen om inne vs. ute, men du ska absolut kastrera en utekatt (faktiskt bör du kastrera den oavsett) då den löper betydligt mindre risk att springa iväg pga. könsdriften och du hjälper inte heller till att spä på överskottet på hemlösa katter. En okastrerad katt löper dessutom större risk att komma i bråk med andra katter i området.

Du bör inte heller släppa ut en ung katt, utan vänta tills den är runt året. Fram tills dess kan du ta ut den på selpromenader och vänja den vid området.

[helenal]
3

varför skriver du, TS okastrerad faktiskt? varför ens nämna det och sen en =) när de flesta här inne har starka åsikter att alla katter ska vara kastrerade. osar provikation…

Rachix
1

Grattis till beslutet att skaffa katt! Skrattande

Om du tänkt att skaffa en liten bondkatt, tycker jag att du ska besöka det hem den kommer ifrån. Se om du kan träffa hans/hennes mamma och syskon för att se i vilken kondition de är. Kolla ögon, öron etc och känn igenom hullet, så att du får en frisk katt utan ohyra, skabb eller andra sjukdomar.

Ladugårdskatter är ju ofta rätt magra, men det kan man ju råda bot på ganska snabbt.

Helst vill man ju också ha en katt som är vaccinerad, men det är ju tyvärr inte särskilt ofta det sker, men man kan ju alltid önska.

Lycka till och hoppas du hittar rätt katt för dig. Glad

[JennyNorgren]
1

De flesta här inne verkar ha problem med att man inte kastrerar sina katter. men jag vill någon gång ha kattungar så därför ska den inte kastreras.

#4 Tack för svaret ! men när jag sittar på ögon och så vad ska jag hålla utkik efter? Tex rinnande ögon oh så?. =)

Mona22
7

#5 har då 2 frågor.
När du vill ha en kull på din katt, kommer du vara seriös i ditt letande efter hane eller kommer du bara släppa ut den och ta det du får ? Oftast är det ju den mest aggresiva hanen som får para då den jagar bort de andra.
Vill du verkligen medverka till att fylla på antal hemlösa då du inte vet om din hona kommer föda ute eller inne?

Om du verkligen är sugen på kattungar kan du ju vara fodervärd åt en raskatt eller jourhem åt en dräktigt utkastad hona från ett katthem. Då gör du ju en bra gärning också.

Rachix
0

Det kan vara rinnande ögon som beror på ögoninfektion, men det kan också finnas andra sjukdomar. Här är en bra länk där man kan läsa mer om vad man kan titta efter.

http://www.silvernews.se/Artiklar/artikel_ogon.html#rub2

Hyrrokkin
0

Det är mycket att tänka på om du vill bli uppfödare.

Innan parning bör du ta reda på så mycket du kan. Vi kan tipsa dig om bra böcker, bra hemsidor och du kan även ta kontakt med redan etablerade uppfödare att ha som mentorer du kan fråga så fort en fråga dyker upp.

Mycket kan hända och man får fråga sig själv om du är redo att själv ta hand om och avliva kattungar som skulle födas med öppen buk och synliga tarmar, för att ta ett exempel.

En grundkunskap i genetik är bra, särskilt om du har ett speciellt mål med utseendet på din uppfödning. Tex., en långhårig katt får inte automatiskt långhåriga kattungar, utan du måste veta vad hanen bär på för anlag.

Det finns flera sjukdomar som du bör testa mot. FIV (närbesläktat med människan HIV) och Felv (Felint leukemivirus) är bra och även blodgruppering. Blodgruppering är bra därför att du annars riskerar att genomföra en parning där ungarna riskerar dö av blodbrist kort efter födseln.

HCM, PKD, PRA är exempel på sjukdomar du kan behöva testa mot, beroende på vilken ras du har.

Honan kan bli könsmogen väldigt tidigt, men det betyder inte att hon är redo att paras. Beroende på ras varierar lämplig ålder för första parningen, men runt 1 år kan man säga generellt. Därför är det viktigt att honan inte får springa fritt ute eftersom hon då riskerar att bli dräktig innan den planerade parningen.

Jag berättar gärna mer, men måste tyvärr göra mig i ordning för att åka till jobbet.

[Anunnaki]
0

Kastrera katten så snart det är möjligt! Att du vill ha en kull med kattungar är inte skäl nog att medvetet ta en kull och detta oavsett vad det är för slags katt. Vill du nödvändigtvis ha en kull kattungar kan du ta en vuxen hemlös katta som är dräktig så gör du en god gärning samtidigt som du får ha kattungar.

Det är mycket svårt att hitta bra hem till kattungar och blir allt svårare för varje år som går. Eftersom jag bor på landet i glesbygd kan jag ta referenser på presumtiva kattägare och jag känner också till trakten väl inom fem mils radie. Men det kan bli fel ändå.

Visst ska katter få vistas ute men då ska man bo ett lämpligt ställe och dit hör inte områden med lägenhetshus, radhus eller tätt mellan villor. Det måste vara långt till större vägar mm.

Man kan visst släppa ut rätt unga katter men då måste man själv vara ute samtidigt så att skaffa katt nu på vintern är inte bra. Jag har släppt ut kattmammor med sina ungar redan när ungarna varit fem, sex veckor och kattmamman har sett efter dem bättre än någon människomamma. Kattungarna lyder blint sin mamma.

Men kastrera den katt som du skaffar och vill du prompt ha en kull kattungar ta då hand om en dräktig hemlös katta.

Eine
0

Man ska tänka på att ha en fet plånbok när man skaffar katt.En utekatt råkar ofta illa ut och du vill säkert hjälpa den om så blir fallet.

Och försäkra katten förstås.Det kostar runt 6-700/år.Sedan håller jag med dem som anser att huskatter ska kastreras före de släpps ut,om man alla ska släppa ut dem.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[JennyNorgren]
0

Okeej. Jag ska inte ha uppfördning på det sättet. Vill bara prova på. Om det är något jag gillar så är det ju klart att jag kanske fortsätter.

Jag har funderat på ibland att ha den inne. Men det är många som säger att det nästan är djurplågeri för att katten inte är van/gjord för att vara inne. sÅ jag vet inte .  Och på den här sidan är det nästan 50/50 så då är det svårt att välja också.

Mona22
0

#11 men du behöver inte ha den 100% inne utan du kan gå ut med den i koppel men inte släppa lös denGlad

Inget djur är väl egentligen gjort för att vara inne men när vi människor domestiserade dem så blev det så. Alla djur måste hållas under uppsikt, och tyvärr lever myten kvar om att katten alltid klarar sig själv.

En innekatt vet inget annat, men det krävs att man sysselsätter den annars har den tråkigt. vill man vara lite lat så släpper man bara ut den och hoppas den kommer hem igen på kvällen.

Du får väga för och nackdelar med ute och innekatt och mellantinget blir då att du går ut med den själv Glad. Det är ju inte säkert att dina grannar vill ha katt då den förmodligen kommer besöka dem med.

[JennyNorgren]
0

#12 Jag tycker att det är grymt att ha katt i koppel. Jag tycker det är grymt att ha hund i koppel tillochmed ! Därför är de hundar jag har tränade att gå lösa. =)

Jag tycker det är ännu grymmare det man gör med hästar. Ryser bara vid tanken. Men det är en annan disskution. =)

Mona22
0

#13 en katt gör som den vill och du är väldigt duktig om du lyckas få den att lyssna så mycket att den håller sig vid dej. tyvärr är det så. 
Det är inte grymt att ha katter i koppel utan det visar bara att du bryr dig om dem och inte vill att de skadar sig.

Eine
0

#13 är det mindre grymt att låta katten försvinn eller bli överkörd?Är man rädd om sitt djur så skyddar man det genom att inte låta det gå helt löst .Hundar ska hållas kopplade vissa tider på året(det är det lag på),och även av hänsyn till andra hundar och människor.

Eine
0

#13 En fråga till dig.Ser att du har marsvin,släpper du ut dem lösa också?

[JennyNorgren]
0

#16 På sommaren, ja. De sticker inte iväg vindförvåg. Och ja vissa tider på året ska man ha hunden i koppel pga av jakt. Och då är det förståeligt.

Om katten blir överkörd eller så så har den iaf haft en fruktansvärt bra liv. Ist för för att gå hela livet och bara leva det halv ut.

Silvestris
0

Det spelar ingen roll att du bara vill "prova på". När du tar en kull blir du en uppfödare och du väljer vilken slags uppfödare du vill bli. Du kan bli den samvetslöse som låter katten sköta allt själv och låta bli att tex. blodgruppera honkatten. Detta kan leda till onödigt lidande och död hos kattungarna. Du kan även välja att bli den samvetsgranne uppfödaren som ser till att honkatten som allra minst är blodgrupperad och vaccinerad samt att hanen är noga utvald (ungarna ärver även hanens temperament vettu).

Det finns ingen ursäkt att välja det förstnämnda. Endast förklaringen att man faktiskt inte bryr sig om sin katt eller framtida kattungar.

[Anunnaki]
0

Utekatter råkar faktiskt inte ut för så mycket som man skulle kunna tro. Kolla vad jag skrivit på tråden "ni som har många katter". Att leva som innekatt är definitivt inte bra för en katt men man måste välja var man bor om man vill ha katt och då en som kan gå ut. Men ska man ha katt ska den kastreras innan den fått några ungar och den sanningen gäller så länge det finns hemlösa katter och folk som dumpar sina katter när t ex sommaren är slut.

Vissa här målar lite för mycket fan på väggen när det gäller blodgruppering etc etc men om du vill ha kattungar i huset kan du ta dig an en dräktig hemlösing från något katthem och sedan så snart som möjligt kastrera kattmamman.

Sophey
1

Om du bara känner för arr prova uppfödning tycker jag att du ska kontakta en raskattuppfödare och bli fodervärd.

Innan dess ska du dock mogna till lite och läsa en hel del om katter eftersom du ger ett intryck om att du inte direkt vet speciellt mycket om katter.

Medarbetare på matlust

[JennyNorgren]
0

#20 Du har rätt. Jag vet inte ett skvatt om katter. Därför jag frågar om råd. Och får då till svaret att jag är omogen? . HAHA Det är verkligen patetiskt.,

Sophey
1

21. Jag menar inte att du ar omogen utan att du bör mogna till lite innan du köper katt och planerar inför avel helt enkelt att du ska vänta lite med planerna och läsa ordentligt om katter och lära dig lite mer.

Mogna kanske var lite fel ord att använda men, men

Medarbetare på matlust

Rachix
0

Det är ju inga nyheter vad folk här har för åsikter, så det känns lite som om man bara upprepar det som sägs i oändlighet… i varenda tråd där man har minsta möjlighet att ens snudda vid ämnet.

Om det nu är så att någon har bestämt sig för att de vill ha en okastrerad utekatt för att man vill ha kattungar - jamen då så. Fine! Vi är olika som människor och har olika åsikter. Man får respektera och acceptera det.

En sak är att tillrättavisa okunskap, en annan att bete sig som en mobb och komma med påhopp eller skriva på näsan.

Silvestris
2

Hur är det att måla fan på väggen att råda om blodgruppering? Det kostar ett par hundralappar och det räddar faktiskt liv. Man behöver inte ha sett särskilt många nyfödda kattungar tyna bort för att inse att det minsta man kan göra för att förebygga det är att kosta på sig ett par hundralappar för att kolla mammans blodgrupp.

Och att leva som innekatt kan vara bra för katten. Något som däremot är både hälsovådligt, tom. dödligt är att leva med en okunnig ägare.

[Anunnaki]
3

# 24 En sak är vi iaf ense om: Det är både hälsovådligt, tom. dödligt för en katt att leva med en okunnig ägare.

Hyrrokkin
2

#21 vad Sophey menar är nog att TANKEN ska få mogna till medan du läser på, lär dig mer :)

Sophey
0

26. Tack så himla mycket det var precis det jag menade Skäms

Medarbetare på matlust

Hyrrokkin
0

Det var så lite ;) TS: alla kullar förtjänar samma omtanke oavsett om du "bara" vill prova på eller satsa mer långsiktigt. Ylva Stockelbergs bok om avel och genetik är toppen och rekommenderas starkt.

[JennyNorgren]
0

OKej =) Jo . Om det är så hon menar så får hon skriva så. Annars är det klart att det uppfattas som annat.

Hyrrokkin
3

Det är inte alltid så lätt att förklara hur man menar, särskilt inte i text. Tycker folk i allmänhet inte ska vara så snabba på att döma och respektera att det är mänskligt att fela :)

PumpkinQueen
0

Jag bryr mig inte ett dugg om ifall du låter din katt gå ute eller ej, men ta ditt ansvar och kastera, vaccinera, id-märk och försäkra.

Rumblebee
6

Att ha en innekatt är inte mer djurplågeri än att ha en utekatt. Ärligt talat så i mitt tycke så är det värre att ha en utekatt. Tänk om den blir överkörd och överlever smällen, och kryper iväg till en buske och ligger där och självdör?  En katt kan må prima av att leva som innekatt så länge den blir aktiverad. En katt måste inte klättra i riktiga träd och döda byten (som den inte ens äter upp).

Men som andra redan kan ha sagt (skummade bara igenom tråden), så se till att kastrera katten om hon ska vara frigående utekatt. Annars kommer hon att bli dräktig med en hankatt som du inte vet något alls om, och som kan ha vilka sjukdomar som helst, som kan smitta både till din hona och ungarna. Och även om du bara vill se hur det är att ha ungar (förespråkar då att hjälpa ett katthem med att husa en hemlös därktig katt), så ska ju både honan och hanen kollas upp hos en vet. så att dem verkligen är friska.

Ta gärna en funderare på om det är värt det att verkligen ta en kull 'bara för att prova på' eller 'för att det är sött' med tanke på alla hemlösa katter som finns. Även om du skulle hitta seriösa hem till ungarna, så finns det en stor risk att det blir fler hemlösa katter som får vänta längre.

Och om du väljer att behålla alla ungarna, så måste du tänka på att kastrera dom också. Det är ju inte vidare snällt att ha okastrerade utekatter, med tanke på allt jobb som katt-och jourhemmen gör, för att försöka hitta hem åt alla hemlösa katter.

Fridaaaa
0

Om den ska vara ute, måste den kastreras. Annars kommer den para ev vildhonkatter plus att det finns en stor risk att han tar långa strövtåg och ev försvinner.

Jag håller med att katter ska få vara ute om man har möjlighet, men ska man ha dem lösa själva ute måste dem vara kastrerade enligt mig för att minska ner på fler vildkatter & oönskade kattungar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnnaMaja0
3

Vill inte riktigt ge mig in i denna diskussion angående inne/utekatt, det känns som att den ältats runt ett antal gånger, men jag måste fråga: Varför är det så många här som anser att man är lat om man valt att ha en utekatt som får gå ut på egen hand? Gör det mig automatiskt till en sämre kattägare och en slapp individ bara för att jag låter min katt gå ut själv? Alla har rätt till sina personliga åsikter, men jag ser inte det sambandet. En lat kattägare anser jag (min åsikt och inget som är skrivet i sten) de vara som inte är engagerade i sin katt vad det t.ex gäller utfodring, kastrering & vaccinering, veterinärsbesök vid skada eller sjukdom, gos & kel och omvårdnad i allmänhet. Jag tar noga och med mycket engagemang hand om mina katter. De är högt älskade medlemmar av vår familj. De har gott om leksaker och klätterställningar. Jag leker, gosar och myser med dom varje dag. De är kastrerade, vaccinerade och avmaskade. Men bara för att jag låter dom gå ut själva om de så önskar skulle jag vara en lat kattägare enligt vissa. Jag inser också att det inte är lämpligt att släppa ut katter överallt, det beror ju på hur man bor. Men för mig som bor på landet  så  känns det ok. Känns då inte trevligt att bli betraktad som en slapp djurägare. Så TS, ska du skaffa katt och tycker att du bor lämpligt så ha den då som utekatt om du vill det. Men då tycker jag, återigen min åsikt, att det bästa för katten vore att kastrera den, och vaccinera den för den delen. För självklart vill man ju sin katts bästa, eller hur? 😊 Vill man ha kattungar är det en hel del att läsa på och lära sig innan. Det är nog inte "bara-bara" .  Det som jag brukar titta efter när jag letat katt är för det första att uppfödaren känns som en seriös person, oavsett om det är en raskatt eller huskatt man ska ha.  Att få träffa i alla fall mamman till kattungen är bra. Att kattungarna ser friska och fräscha ut är viktigt, alltså att dom är fina i hullet, att det inte rinner eller kladdar i näsa och ögon eller att öronen är fulla med skabb. Se också till att dom är avmaskade.  Positivt är ju också om kattungarna är framåt och nyfikna och inte springer och gömmer sig när man kommer.  Sedan tillkommer ju såklart den så viktiga vaccineringen och veterinärsbesiktningen.  Och glöm inte att man inte tar en kattunge från sin mamma förrän den absolut minst är 12 veckor.  Finns massor av mer saker att tänka på men detta var vad jag kom på såhär på rak arm.  Lycka Till! 😃

[Ninjakossan]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

;)

[JennyNorgren]
1

#35 Hahaha :D så  rätt ! =)

Supinesophie
0

Skaffa ett liv istället för att trolla forum…

Fridaaaa
0

#37 Hon trollar ingenting TS

Supinesophie
0

#38 Hon erkänner det ju i #36 till och med.

[JennyNorgren]
0

#39 nej det gör jag inte =). Tycker att det är en frän bild och den passar säkert in på många. Men inte på mig. =) .

Felii
1

Ha INTE, vad du änn gör, ha INTE halsband!!! Men du katt göra en sån dära reggistrering på katten elr vad det nnu heter. Om du tappar bort katten.

Varför ska man nt ha halsbans?

Många anledningar! Men bla.a Man kan juh nt undvika att katten klättrar. Och klättrar den, ah, den behöver inte ens klättra, så kan den fasta i ngt! Och den försöker juh förståss då komma loss. Och då är det väldigt stor risk att katten, ja, avlider.. Så mitt största tips: HA INTE HALSBAND!!! Har man det, bör man genast ta bort det! Våra katter tyckte det var så plågsamt med halsband att det själva tog av sig dom! c:

Ja du...

Fridaaaa
0

#41 En katt som är ute bör ha halsband. Skulle aldrig släppa ut mina utan halsband, för där har jag namn & telefonnr och sedan ser andra om det är en tamkatt eller vildkatt. Man har halsbandet så pass löst att det ska gå att få av för dem om dem skulle fastna.

[FruStein]
2

Om du tänker ta en kull på katten bör du ha en buffert så att du har råd att t.ex. betala för akut kejsarsnitt hos en veterinär - det är, precis som med människor, inte alltid en förlossning går som "det ska".

PumpkinQueen
0

#41: För att man ska kunna se att katten har ett hem? Man ska dock självklart välja ett halband som lossnar om katten fastnar i något.

Om man inte har halsband på katten riskerar man att den blir skjuten av jägare som upplever "vildkatter" som skadedjur.

Sen ska man självklart ÄVEN ID-märka katten med chip och/eller öronmärkning.

Silvestris
1

Den risken är nog tämligen liten. Dels för att det är rätt få jägare som roar sig med att skjuta katter eller gör det på någon annans (tex. kommunens) uppdrag, men även för att iaf de som ägnar sig åt detta yrkesmässigt följer de lagar som finns. De fångar alltså in katterna före avlivning och har man då ansvarsfullt öronmärkt sin utekatt syns det att den har en ägare och då får jägaren inte avliva katten (om den inte lider så att den av djurskyddsskäl bör avlivas).

Jag håller f ö med om att halsband inte är nödvändigt, men katten ska såklart vara öronmärkt.

PumpkinQueen
0

Risken kanske är liten, men det är ju lätt att undvika dessa risker. Genom att låta den ha halsband som lossnar om katten fastnar. Varför ska man inte eliminera en risk, speciellt när det är så enkelt?

Lorita
1

Jag har fästing halsband på mina utekatter under sommaren.

Silvestris
1

Därför halsband också är en risk? Även de s k säkra halsbanden riskerar att fallera. Dessutom är det ofta en onödig kostnad. Min gammelkatt är utekatt och vi försökte ha halsband på honom till en början men varjde dag han kom hem var det borta. Efter 20 förbrukade halsband av olika sorter slutade vi bränna pengar på halsband. Efter 18 år i skogar som kryllar av jägare lever han fortfarande.

Fridaaaa
0

#48 Långt ifrån alla katter tar bort sina halsband så fort som eran gammelkatt gör. Så eran gammelkatt kan ni inte jämföra med :) Sedan handlar mycket om att man vänjer sin katt vid halsband precis som att man vänjer sin hund vid halsband

Felii
0

Jag tänkte det att man ska ha chip el öron märkning. ;)

#42 haha! Skulle aldrig släppa ut mina katter MED halsband! XD

Ja du...

Felii
0

#48; Aah, hlr med dig lite. Våra katter tog oxå av sig halbanden. Fast för oss är det största hotet vägen. inte skogen. ;)

När vi inte hade märkt osv, katten, så brukade ana katten tigga mat av tvärs imot grannen Tungan ute Sen så fick hon veta att det var våran katt och så… XD och han blev väldigt tjock åh! Haha!

Ja du...

Fridaaaa
0

#50 Och jag aldrig utan.
Jag hade blivit småsur om grannen hade gött upp min katter :S

[Anunnaki]
0

En kvinna som jag känner har sett bilder på vad som hänt katter med halsband och det var hemska bilder. Det finns nog inga säkra halsband för katter.

[JennyNorgren]
1

Halsband är en självklarhet vad jag än väljer för katt. =)

PumpkinQueen
0

48: Man kan inte ta en katt som exempel och säga att detta gäller för alla katter.

Men men, det är ju ytterligare ett problem som man bara behöver bry sig om ifall man låter katten springa vind för våg utomhus. Själv hade jag varit mer nervös för att den skulle bli påkörd eller dödad av ett rovdjur.

Silvestris
0

Jag ser ärligt talat ingen funktion på ett halsband på en utekatt som är öronmärkt.

Mina övriga katter är innekatter och förses med halsband när vi reser och när de är i rastgård eftersom de är chip-märkta och därför saknar tydlig ID-märkning.

Crapsurraren
0

jag har 3 stycken innekatter. Vilket inte är några som helst problem och dom njuter av sitt liv på hög nivå. Bara man aktiverar sin katt och har en nätad balkong så är dom grymt nöjda :)

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

Crapsurraren
0

glömde tillägga att dom är ute på promenader med mig varje dag i sele och trivs finemang med detta :)

Jag får trötta glada katter och inga hyperkatter som river allt i lägenheten av att inte bli stimulerad :D Dessutom lite frisk luft ;)

//Ellie

Lorita
0

#56 smot fästingar på sommaren är det bra

[Ninjakossan]
1

Efter att ha läst den här tråden så drar jag slutsatsen att ingen kan ha katt, för katten kan ju råka ut för något och dö!!!111

Silvestris
0

Har endast haft utekatt i de innersa jämtländska skogarna och där har vi inga problem med fästingar.Flört

Lorita
0

#61 få mig inte att längta hem Tyst

Crapsurraren
0

#62 jag håller med!

//Ellie

Luisa
6

Det finns redan så många hemlösa katter så jag tycker personligen för kattens eget bästa att man kastrerar den pga att det sliter en hel del på en katthona som fått ungar och kastrerar man inte en hane brukar de springa bort och hittas tyvärr inte så ofta tillbaka till sina ägare. Igentligen tycker jag att de flesta uppfödare borde göra några uppehåll då och då för att minska kattantalet.

Att folk skriver att du borde kastrera skrev det inte för att göra dig arg eller för att vara taskiga utan för att du skrev att du kan ingenting om katter, om du inte kan ta hand om en katt hur ska du då kunna ta hand om 3,4 eller 5 katter på samma gång?

Och har du råd med att ta kattungarna till veterinären? Och vad ska du göra om vissa kattungar inte blir solda?

Sen borde du inte tänka på alla de som skriver att det är plågeri att ha sin katt inne, men tänk om man har en stor parkering och en bilväg precis bredvid huset och dessutom bor på en gård med en massa hundar tillexempel? Då har man ju tänkt på sin katts bästa eller hur?

Och att ha hund, katt eller andra djur i koppel tycker jag inte alls är plågeri, sålänge djuret tycker att det är ok att gå i koppel/sele så är det ok att använda sånt. Sen om man tex har en rottweiler eller en doberman eller en pittbull som älskar att springa fram till en massa folk tycker jag absolut att man borde ha dem kopplade eftersom de har tyvärr ett ganska dåligt ryckte och de flesta människor är rädda för sådanna hundar.

Vi säger att det bor en understimulerad hund som jagar och attackerar katter. Nu kommer jag att ta upp två alternativ och situationer.

1. Du släpper ut din katt och ser från balkongen hur hunden rycker sig loss från sin ägare, springer ikapp din katt och attackerar den. Du kan ingenting göra då skadan redan är skedd och tills du hunnit komma ut kanske din katt redan ligger i bitar…

2. Du tar ut katten i sele, en hund som fått syn på din katt sliter sig loss och går till attack. Katten försöker springa iväg men du lyfter bara upp den och på det sättet kommer inte hunden åt din katt.

Vilken av dem tyckte ni var bäst?

Det är djurplågeri om man håller på och rycker i kopplet så att nacken belastas men bara för att man har halsband/sele betyder det inte att man gör det eller hur?

En sak förstår jag inte… är det bättre att ens katt blir påkörd än att den får vara ute i sele och leva ett mkt längre liv??

Ska man promenera med katter ska man ha en sele inte koppel.