skillnad på omplacering privatperson - uppfödare?
ibland läser man om en uppfödare som har fått oro i kattgruppen. eller andra bekymmer, en katt måste tyvärr omplaceras. ingen ifrågasätter utan istället tycker synd om personen. en privatperson har flera katter (eller en) och måste omplacera av privata skäl. då får denne ifrågasättanden och "du måste ju ha tänkt på det innan du skaffade katt" varför ska det vara så olika? själv så är jag inte emot omplaceringar, det gör man för att det finns anledning till det och det är ju vara och ens ensak.
eller är det bara jag som tycker att folk behandlas olika?
Det beror väl lite på tycker jag. En som omplacerar sin katt efter ett par veckor pga tidsbrist eller liknande har ju verkligen inte tänkt. Annars vet jag inte om jag märkt några skillnader hur folk behandlas. Dom flesta håller väl fast vid sina åsikter oavsett vem som omplacerar. Alltså att man kanske anser att det är väldigt få orsaker som är en okej anledning att omplacera.
men sen vad som är okej anledning, det är ju ändå upp till ägaren.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tjena mittbena, vi uppfödare får veta att vi lever när vi går ut med att katter omplaceras pga. osämja. Då heter det att vi ljuger och bara vill bli av med katter så att vi kan köpa nya.
Ja men det är ju allmänt känt att uppfödare gör så ;)
#2 men alla har ju ändå åsikter. Och speciellt på ett forum där det diskuteras saker. Och då kommer ju olika åsikter fram och inte bara samma som trådskaparen. Men någon större skillnad hur folk blir bemötta har jag inte sett. Men du kanske tänkte på någon särskild situation och inte direkt här på forumet? Som en annons?
#5 nej, jag tänker inte på något specifikt fall. men jag har uppmärksammat att det är lite "synd om" uppfödare som måste omplacera mot andra kattägare. och jag vill poängtera att jag inte har något emot omplaceringar från vem det må vara, för den personen har säkert ett gott skäl och det är inte min sak att ifrågasätta det. det är just bara hur andra bemöter en sådan tråd som att en omplacering behöver göras. självklart har man olika åsikter, men att generellt säga vad som är okej och inte för en omplacering det gör inte jag. jag tycker synd om varje kattägare som måste ta det hemska beslutet.

Jag gillar inte riktigt att man skriver "Privata skäl". Är det något "fel" på katten vill jag veta det. Är det osämja bland katterna vill jag veta det, på vilket sätt det yttrar sig och om jag kan erbjuda ett bättre alternativ. Är det pga. ändrad familjesituation kan man väl skriva det istället, jag kräver inga snaskiga detaljer om privatlivet, men just "Privata skäl" ger mig vibbar om att man bara tröttnat och vill bli av med katten. Klart det inte behöver vara så, men det är mina fördomar det.
Sedan är det ju såklart tråkigt när folk tröttnar, men jag ser hellre att folk är ärliga med att de gjort ett misstag än att de försöker vifta bort det fult med smutsiga lögner. Sedan ser jag mycket hellre att en katt blir omplacerad till ett hem som förhoppningsvis älskar den livet ut, än att den blir utslängd eller gudvetvad för att man inte vill ha kvar den.
Det är väldigt lätt för oss bakom skärmen och tycka och tänka… Men varför en katt omplaceras så tycker jag inte det är fel om den omplaceras utifrån kattens bästa, allstå inte från ägaren. Men om ägaren känner att den inte kan ta hand om katten resulterar de antagligen i att katten far illa och då kan en omplacering vara bra eftersom det är katten som inte ska fara illa. Så tänker jag.
Man måste tänka att katten är inte en leksak o.s.v det är ett djur, en individ. Så länge men helhjärtat utgår ifrån katten så ser jag inga problem alls med att omplacera katter.
Att uppfödare omplacerar katter kan för mig ibland känns lite obehagligt. När jag skaffar en katt så tänker ju jag att den ska leva med mig för evigt (ja jag hoppas på en mirakel kur så djur aldrig dör) så för mig känns det jätte konstigt att omplacera en katt som inte "lider" av att vara med mig. (ser från mig själv). Nu är inte jag uppfödare och man kanske får en annan syn om man håller på. Men jag skulle nog hällre placera ut foderkatter rean när de är små för att sedan ta mina kullar som för avelsarbetet framåt. Jag skulle ha jätte svårt att omplacera kastrater bara för att dom vara klara med sitt. Så ja jag skulle nog bli en usel uppfödare?
Men sen kan man vända på steken också. Alla vill inte ha kattungar. Om jag fick välja mellan en kattunge och en vuxen och man bortser från de att man kan forma katten på ett visst sätt själv så hade jag hellre valt en vuxen katt.
Så det är en svår fråga och jag känner att det finns otroligt många rätta svar och en del grå och en del fel.
tycker du att frågan är svår, skillnad på vem som omplacerar? måste man veta varför omplaceringen sker?

För det första finns det ingen anledning att tycka synd om just uppfödare för att de omplacerar katter och tror att få personer tycker synd om dem. Givetvis är det olika jobbigt för olika personer!
Att omplacera är ett nödvändigt ont som uppfödare, visst finns det de som alltid skyller på osämja osv. och en del som verkligen bara omplacerar när det är osämja. Men den krassa sanningen är att du som uppfödare har några få val.
1. Föd upp något år och när din kattkvot är fylld lägg ner tills katterna du redan har har dött av ålderdom vid kanske upp emot 18-20 års ålder. (men vad händer då med målet alla uppfödare bör ha en vision annars handlar det bara om kattungeproduktion).
2. Föd upp och strunta i att omplacera och få en kattgrupp som till slut är så stor att smitttrycket blir för högt och katter med jämna mellanrum dör ut i epidemier och ditt hem blir en sanitär olägenhet ala kattsamlare.
3. Välj att ha en vision för vad du vill uppnå, köp in katter fodervärdsplacera när du kan, omplacera hanar som gått färdigt och även en del honor en del för av platsskäl och en del för att de helt enkelt inte trivs. Att en hona/hane som blivit kastrerad inte trivs i gruppen är väldigt vanligt. Dessa har ofta när de gått i avel haft en väldigt hög rang och status i gruppen och har svårt att finna sig i att helt plödsligt hamna i de lägre leden och inte längre veta sin plats.
Jag har absolut inga problem med att omplacera katter eller med uppfödare som omplacerar katter, jag HAR problem med folk som köper på sig mängder med djur på bara några månader och omplacerar lika många lika fort, då har man inte tänkt till!
Uppfödare som privatperson MÅSTE tänka till innan man köper på sig djur, och se över möjligheterna att ta hand om dem. Jag har just nyligen omplacerat en del av mina, jag är inne i en fas då jag inte orkar med riktigt, jag har en ny hona på gång, hon skall inte bo hos mig utan hos fodervärd där hon kan få all den tid hon förtjänar.
Att skaffa en katt och sen komma på någon månad senare att oj då jag förhastade mig visst är bara idioti och jag kan inte tycka synd om en person som skaffar ett djur och sen gör sig av med det igen för att de bara kommer på att nej jag vill inte ha djur, eller ännu värre för att djuret visar sin frustration över något och då helt plödsligt blir "besvärligt". Eller för att personen istället väljer att skaffa en hund istället.
Tyvärr är det ofta skillnad på omplacering av huskatter och raskatter som gått i avel. En uppfödare väljer att omplacera sin katt och kommer att vara extremt noggräknad med var katten hamnar, har inga problem med att ta tillbaka katten vid minsta misstanke om att den inte har det bra. Många huskattsägare (observera att det givetvis inte gäller alla), vill bara bli av med katten så fort som möjligt och bryr sig sällan om var den hamnar utan bara att den försvinner, ibland till och med under hot om avlivning, inte ofta är de heller beredda att låta katten komma hem igen om det inte fungerar i nya hemmet.
Många nya uppfödare är väldigt negativt inställda till omplacering, även jag sa som ny för 16 år sen att jag skulle aldrig omplacera. Men allteftersom tiden gått och kunskaperna om katten som art och dess beteende och behov ökat så har jag tänkt om rejält. Jag har nu inga som helst problem med omplacering som sådan.
Men jag anser fortfarande att varje val vi gör har vi en skyldighet att alltid tänka på vad som är bäst för djuret och vi har ett ansvar gentemot det liv vi faktiskt tagit på oss ansvaret för. Själv tycker jag fortfarande det är skitjobbigt att omplacera för jag är ofta övertygad om att ingen kan ta hand om mina älsklingar lika bra som jag själv :-D En del känns bättre där vet jag att katterna har det kanonbra, andra är jättebra människor men har lite annorlunda syn än mig och då blir jag genast paranoid och orolig för att de inte skall ta hand om kissarna tillräckligt bra… så att omplacera är verkligen inte något som sker helt smärtfritt, men som sagt med det inte sagt att det är något som är fel.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
Om det är en som ska köpa/överta katten så är det väll klart att man vill veta varför den ska omplaceras?
#11 ja visst kan man ju fråga, men får man svaret av privata skäl och att de garanterar (helst med vet.besiktningsintyg) att djuret är friskt så tycker jag nog att det räcker. jag är inte ute efter en diskussion om varför uppfödare omplacerar, utan jag tycker bara att jag sett att uppfödare har fått mer empati om de måste omplacera pga oro i kattgruppen, fastän en privatperson måst göra detsamma.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är inte trygg med fodervärd utan när jag köper in en hankattsunge så vet både jag och den uppfödaren om att jag kommer att låta kastrera katten när den gjort sitt i aveln.Katten flyttar sen med en kattunge eller till ett annat hem som inte vill ha en kattunge eller någon som samtidigt köper an kattunge från någon annan uppfödare.
De uppfödare som inte vill jobba på de sättet köper jag inte katt av och de får inte heller låna hankatt av mig.
När jag började med katter för dryga tio år sen hade jag en helt annan instäöllning,men jag har fått ändra mig.
Sen finns det självklart vissa individer som fått stanna för att jag helt enkelt inte kunnat tänka mig att sälja dem.
En trygg och stabil katt far inte illa av att flytta vid 1½ års ålder.Den som gråter är jag.Men jag vet att katten hamnar hos en människa som längtat och önskat sig katt en tid.
Stolt ägare till tre La permer
#12 Nej men min katt som jag nu pungar ut en hel del för veterinärvård köptes med en vet. besiktning som var godkänd men innuti var hon garanterat inte godkänd. Så nej. man ska vara ärlig och berätta. Det handlar ju om att djuret ska få det bra….
Tycker det låter vättigt de monica skriver. Men jag tror det finns många uppfödare som inte alltid ser till katternas bästa och det smuttsar nog lätt ner andra uppfödare som gör som man ska… tyvärr..
#14 men sånt kan ju hända den bäste, att allt inte syns på en vet.besiktning. köpte du av en reg.uppfödare? annars så ska man väl kunna klaga hos säljaren ändå, eller är jag ute och cyklar nu? tror du att många uppfödare inte ser till katternas bästa eller vet du? det är just rykten som ofta ställer till det när folk tror saker och ting.
Klart det kan hända den bäste men om det hade varit ärlighet när jag köpte katten. Tar man det kort så sa hon det jag ville höra, jag fick hem katten och fråga kring några beetenden och eftersom hon viste att det var den första katten av den rasen så spelade hon ful spel och ljög. Jag var påläs och känner att jag har betalat en hög summa för en sjuk katten. Men jag kände inte för att lämnna tillbaka katten och försöka kräva tillbaka pengar eftersom jag ansåg att katten inte skulle få det bra och betalar nu för den vård jag tycker att man som kattägare borde ha gett katten och nej denna person är inte uppfödare.
Jag vet en del "hobby" uppfödare som inte gör som man ska. Jag vet även uppfödare som inte är helt 100 men utrstålar som om uppfödningen är i topp klass… Men jag tänker inte smuttskasta folk och peka ut vilka dom är. Är man så pass nyfiken kan man komma till mig och fråga personligen

#12 Ja jag vill absolut veta varför omplaceringen sker. Inga snaskiga detaljer om privatlivet som jag skrev innan, det räcker att säga att "privatlivet kräver tyvärr en omplaceringen". Jag behöver inte veta att "Jo men sambon gillar inte katter så vi bråkar jätteofta om att dom hårar och nu har sambon sagt att han eller katterna ska ut". Absolut inte. Men jag vill veta anledningen bakom omplaceringen. Är katten för aktiv och passar inte i hemmet, då vill jag veta det för att fundera på om en så aktiv katt passar i mitt hem. Är katten väldigt dominant och ständigt i bråk med andra katter i hemmet, ja då kanske den inte passar bra hos mig heller eftersom jag redan sitter med en väldigt dominant hanne. Katten kanske inte gillar att bo med andra katter alls, och då passar den definitivt inte hemma hos mig som är uppfödare.
En omplacering sker ju för att katten av någon anledning inte passar in där den bor, jag behöver få veta varför den inte passar in för att se om jag har vad som krävs för att den ska passa hos mig.
nej peka ut folk ska man inte göra. men om det var en reg.uppfödare du köpte katt av så varför inte klaga, kanske även till kattklubben om denne inte står för felen? du kan väl behålla katten ändå. tyvärr så fortsätter folk med såna här saker om folk inte anmäler. du kunde kanske fått kompensation utan att återlämna katten?
#18 i mitt fall var min katt från privatperson. men ljög mig rakt upp i ansiktet om kattens hälsa och vad som var gjort eller inte
#19 jag hade klagat ändå. men om du köpte en raskatt, var detta då den första kullen om uppfödaren inte är registrerad?
#20 nej det var en omplacering av privatperson.. Jag skulle säkert kunna klaga över allt som kommit fram. har kvar alla gamlla mail där det står svart på vitt att vissa saker är gjort och inte som inte alls är sant.
En sak hon försökte lura på mig när jag verkligen börja öppna ögonen var "ja men den här rasen spyr mycket, tro det eller ej men så är det. Flera spyor per dag får man räkna med"
(sen spelar det väll ingen roll om katten är ras katt eller ej? det har ju samma värde och lika rätt att bli behandlad och få sen omvårdnand som raskatter o.s.v Bara välidigt många okunniga eller egoistiska personer som inte behadlar dom så…)
#21 nej det spelar absolut ingen roll om det är raskatt eller inte, men eftersom du skrev att det var en raskatt så undrade jag ju vilka skyldigheter denna uppfödare har, likså om katten hade stamtavla, då är denne medlem i kattklubb och har regler att gå efter. har du haft någon kontakt med kattens uppfödare? denne kanske vill veta var katten hamnat. lite ot bara.
sen för övrigt så tycker jag att privata skäl betyder personliga skäl, men det kan man ju tolka olika.
#22 I all välmening:En person som har katt med stamtavla är inte nödvändigtvis med i en kattklubb.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#23 nej, men jag trodde att det var en uppfödare som sålt en katt med stamtavla. att en raskattägare inte behöver vara kattklubbsansluten, det förstår jag.

#22 jag tolkar det som att hon menar att uppfödaren till en katt med stamtavla är med i en kattklubb. Det måste man ju för att få föda upp inom sverak.
#25 precis.
För att alls få katt registrerad och få stamtavla, måste man vara med i ett förbund.Det finns fler förbund än Sverak.WCF till exempel.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Jag vet, det var därför jag skrev just sverak ;) det blir ju gärna ät man generaliserar lite när man pratar om uppfödare, de flesta i Sverige tillhör ju ändå fife.