Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1904 ggr
[helenal]
0

måste skriva av mig:(

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

mina två katter rymde ifrån mig och jag sprang efter och letade efter dem o dom står precis vid vägen, jag ropar och smillan kommer till mig men minock springer över till andra sidan vägen och jag ska gå in med smillan men minock springer efter o en lastbil kommer i full fart och kör på honom:( jag skriker och springer fram och han ligger där:(:(

Jourhemmet
0

Ja du…..vad säger man.

nisse_sofia
1

Nej gud vad hemskt, förstår att den är ledsamt Gråter

[helenal]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

men han som körde på honom sa: jag kan döda honom med en gång så jävla okänslig!!! SÅ jag blev så jävla sur… men jag sprang med honom till smådjursakuten som ligger i närheten här jag bor…. och avlivade honom. känns så sjukt tomt här hemma nu… han var den socialaste katten man kan tänka sig.

Denna kommentar har tagits bort.
[helenal]
0

va okänslig du är som skyller på mig. tack. precis vad jag behöver när jag mist min närmsta vän.

Josefa
0

Tror inte föraren menade att vara okänslig utan han tänkte nog på att kissen skulle lida så lite som möjligt. Yrkeschaufförer råkar nog ut för sådan här saker emellanåt.

Sov gott stackars lille kissen.

Denna kommentar har tagits bort.
[helenal]
0

jag tycker inte man diskuterar fel när jag årecis förlorat min bästa vän. räcker det inter själv att jag tänker vad jag kunde ha gjort?! tror du inte jag har ångest o hade hellre höggt av min högra arm än att detta skulle hända!!  Men jag skulle ut med hunden och katterna är sjukt snabba på att springa ut och grannen iovanför mig har hennes katt ute också och portdörren är därför alltid öppen så de sprang ut och efter mig när jag skulle ut med hunden sen sprang minock iväg precis över vägen och vad ska jag göra? kan inte springa efter honom för då springer hans kattsyster också efter… så jag skulle gå in med min hund och smillan oh sen hämta minock men när han såg oss gå jamade han och sprang över vägen och då kom en lastbil som körde JÄTTE fort och körde över honom… hans ben…

så han va vid liv… när jag tog honom till veteroinären.

myra82
1

Lider med dig. Rynkar på näsan Tyvärr så händer olyckor ibland som man inte kan råda över hur mycket man än försöker skydda sina änglar….

[helenal]
0

Jo jag vet.. jag ville ju ha dom som utekatter egentligen men nu vågar jag inte ha smillan som utekatt längre…kommer aldrig glömma synen när han blev påkörd framför mig… jag såg allting:(

noir
5

#10 vill inte att du tolkar mig fel, för det är inte riktigt mot dig.
Men jag tror att den synen skulle vara "bra" för många kattägare att se för att förstå varför man inte har utekatter i "stan" där det finns bilvägar och annat trams. Det finns många som tycker att folk som säger på forumet att utekatt inte är så bra, att dessa personer är löjliga och djurplågare och att katten ska vara i sitt rätta element o.s.v
Jag skulle själv aldrig vilja ha ute katter även om jag bodde på den optimala platsen. Sen är det förjävligt att det sker. Han var en mycket fin katt. Lider med dig och hoppas du kommer på fötter. Kram!

annzoo
1

#10 bra att du kommer ha din andra katt som innekatt nu..

[sakring]
1

Och hunden? Släpper du ut den vind för våg också eller går du i koppel med den. I så fall borde det var en god idé att göra det med katten du har också.

[helenal]
0

Hunden går jag i koppel med såklart. Jag var och köpte katt koppel nu så jag ska ha den på min katt om hon vill vara ute.  men spelar ingen roll att ni är irreterad på mig faktiskt då jag vet att det inte är bra att låta dom gå ute men det har funkat skit bra innan, dom har hållt sig på gården och inga problem alls… men när jag gick ut med hunden så följde dom efter mig och det resulterade i att minoch sprang över vägen och jag kunde inte gå efter för d¨å hade ju smillan också sprungit efter och nej det hade inte blivit bra så jag skulle gå tillbaka med smillan och hugo o hämta minock men då så sprang han över gatan för han såg oss gå och lastbilen kom i sin fart. Ändå ä'r det ingen stor väg jag bor vid. Bilar ska köra lugnt där men han körde för fort.

annzoo
0

#14 men visst var dina katter mer eller mindre svart? Och nu vet jag inte var du bor men där jag bor kommer mörkret fort. mörkt ute+mörk katt= chaffisen har ingen chans att se katten innan de är försent :(

[helenal]
0

det hände på ljusa dagen.

[helenal]
0

men smillan hans syster gosar väldigtmycket med mig nu. Hon har sovit väldigt mkt sen det hände och när jag kom hem efter veterinären så la hon sig i hans transportbur och satt där ett bra tag sen kom hon ut och lekte, åt och så.

så hon sörjer väll. hon ligger i min famn helt nu och bara blundar o spinner,.

Mona22
0

#14 tyvärr spelar det ingen roll om man bara kör i 30. Det tar ca12 meter från det att man ser katten till  bilen står still. Hinner man då inte se katten innan 12 meter så är det kört. Är det sedan en lastbil så behövs det mycket längre sträcka att få stopp på den.

Beklagar förlustenRynkar på näsan

Eine
4

Bilförare får inte tvärstanna för djur,då de på detta viset kan orsaka krockar och andra olyckor.Så föraren ska man inte skuldbelägga.

Det är tråkigt att du förlorat en katt,men det tråkigaste var för katten själv som fick betala med sitt liv,hade den varit inne hade det aldrig hänt och du hade haft din katt kvar.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[helenal]
2

19# nähä det menar du inte??? hade jag haft min katt kvar om den var innne…. åååååå den kommentaren hade du kunnat behålla för dig själv.

kattassen
0

Vill uppmana till att hålla en trevlig ton i tråden. Inne- vs utekatt kan ni starta en ny diskussionstråd om. Denna tråd handlar om sorgen att mista sin katt.

Ser dessutom att det finns en tråd till i samma ämne. Vill TS använda den istället så kan vi låsa denna?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

viktoria91
1

#19 Va? Får man inte nita med bilen när dte kommer djur över vägen? Så om en älg kommer springandes över vägen ska jag bara köra?! Jag kommer iaf fortsätta att nita för ALLA djur som springer ut för vägen, kör den bakom in i min röv håller den för hastighet och/eller ligger för nära och är då dens fel då man ska kunna stanna bilen i alla tänkbara situationer.

Imasy
0

Nej man får inte tvärnita hursom helst då du kan orsaka en olycka som du får stå till svars för. Att sedan andra gör fel som kanske ligger för nära dig håller inte som försvar tyvärr.

Silvestris
0

Krasst sett så ska du bedöma risken när det kommer ett djur på vägen. Om du riskerar att skada en människa om du väjer för djuret ska du inte väja. Det kan falla under vårdslöshet. Däremot så kan du såklart alltid väja för en älg eftersom en krock med en älg är förenad med livsfara och ditt eget liv har du alltid rätt att rädda.

Kan du tänka dig den förödelse (alltså i människors hälsa och liv) en chaufför till en lastbil eller långtradare kan ställa till genom att väja eller tvärbromsa för en katt? Eller en räv eller en hare?

viktoria91
2

#22 98% bromsar och väjer inte för djur som springer ut. Jag hade blivit glad om andra försökt att inte köra på djur, även lastbilar. Mig gör dte inget då jag inte kör folk upp i baken. Människor är också djur, då ska jag sluta väja och bromsa för dem!

[Lillfjanten]
0

men det är väl självklart att folk försöker undvika att köra på djur, men man får inte tvärnita och utsätta andra trafikanter (och sig själv) för fara. sen om du väljer att köra på folk, det är väl upp till dig, men det är ett otroligt omogen åsikt från någon som (jag hoppas inte) har körkort. man behöver inte köra folk i baken för att kunna köra på dem eller mötande om den framförvarande tvärnitar i högre farter. men sånt vet ju de som har körkort. förhoppningsvis.

Mona22
0

#25 att få kast på en lastbil för att man väjer för en katt är ingen rolig upplevelse och definitivt inget att rekomendera. Man kan inte väja för smådjur hur som helst men det förstod du nog inte. En lastbil som får kast slänger oftast ut baken väldigt lång i och med att den är lång och har den dessutom släp så ligger släpet på andra sidan vägen och stoppar upp. dessutom om du kör på en lastbil bakifrån så dör du troligen och blir du påkörd av en mötande lastbil som väjer för ett djur så dör du garanterat! Man kan även få kast på bilen om man försöker väja och tyvärr vill inte jag ligga i vägkanten för att jag väjt för en hare tex.

Klart man kan försöka undvika att köra på djuren men det är inte alltid det går och det borde du veta om du har kört bil.

Har man ingen bakom sig eller någon mötande så kan man ju försöka stanna för djuret men oftast hoppar det upp direkt framför bilen och då kan man inte göra ett dugg, bara hoppas att djuret avlider fort och att man klarar sig.

Hade jag kört på något och märkt det så hade jag stannat allafall om det finns möjlighet till det.

noir
0

#27 Min sambo sa precis samma när han läste tråden över axeln. Lastbilar får inte stanna för djur på det viset pga säkerhetsrisker. Tråkigt men sant :(

Mely
1

Alltså, jag förstår inte.

Rymde inte katten? Det står det i texten. Men alla reagerar som om katten var en utekatt?

TS: Beklagar. Stackars kissen.

noir
1

som jag fattar det i andra trådar om samma händelse och katt så var hon ute med sina katter utanför där hon bor utan sele. kan ha fel men så jag uppfattat genom att läsa ts inlägg i andra trådar och denna.

vad som än skedde så är det tråkigt för både ts och katt. Även om ts blivit varnad så är det lite väl att skriva som vissa har gjort. alla gör misstag, det är mänskligt. Obestämd

[helenal]
0

Jo alltså jag har haft katterna ute men då har det hållt sig på gården och det har funkat fint och jag har varit hemma och haft öppet min dörr så det har sprungit in som de vill och jag hade alltid utkik efter dom, dom försvann aldrig från gården. MEN i torsdags skulle jag ut med hugo och portdörren var öppen och katterna sprang ut, jag hann inte hejda dom…. och jag gick över gården och dom sprang efter,m smillan va pecis brevid mig men minock sprang över vägen och jag visste inte hur jag skulle göra då jag gärna inte vll gå över med smillan och hunden så jag tänkte lämna dom och gå o häåmta honom men då såg han oss gå och började jama jätte mkt så jag kollade åt alla håll och ingen bil var på den lilla vägen så jag ropar och han kommer över OCH precis självklart kommer det en liten lastbil(ej med släp) och kör som en galning precis när han har kommit till mitten och han hinner inte stanna och minock blir rädd och hamnar under bilen…. och jag ser alltid… han dukar men sen kör han på honom med bak hjulet och…. aaa… minock skriker och släpar sig till kanten…..

Mely
0

FY! Jag förstår om det känns sjukt illa :( Även om det är dumt att ha katterna ute när man bor så nära en väg, så blir det ju inte mindre ledsamt för att något illa händer.
Och jag tror redan att du skuldbelägger dig tillräckligt, det behöver nog inte fler göra… Det går ju inte heller att få ogjort. Och alla här borde förstå att du inte kommer göra likadant igen.

Usch, stackars kissen. :(

[helenal]
0

32# tack

[Lillfjanten]
0

#32  nu är det ju så att många får sina katter ihjälkörda, men ändå skaffar nya utekatter, eftersom det är djurplågeri att ha dem inomhus.

[helenal]
0

34# jag har då lärt mig en läxa
[Lillfjanten]
0

det förstår jag, och det blev tyvärr den hårda vägen. men det är så, vi lär oss av misstagen, men som tur är så kan man ofta göra om och göra rätt :)

Sagolika
0

Kan du inte göra en rastgård till dina katter? Så kan de vara ute utan risk?

[helenal]
0

37 nej tyvärr inte då jag bor i en lägenhet med en stor gård…så blir svår.
Viccan92
0

Jag lider verkligen med. Har själv varit med om samma sak. Det är bara att kämpa på. Ge Smilla en Smillan en extra kram från mig.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast