Hur mycket Mjau-tetra?
Jag ger mina katter blötmat oftare och oftare som det är nu.
Torrfoder kommer alltid stå framme, som det ser ut nu blir det Orijen.
Iaf, min fråga gäller egentligen Mjau-tetrorna.
Hur mycket av en sådan är normala mängden som en katt ska äta. Låt oss säga en 1-årig katt som väger mellan 3 och 4 kg? För det är i genomsnitt vad mina två katter väger och ålder på dem.
Som det ser ut nu så får de lite drygt ett tetrapack på två dagar. Då står ju torrfoder också framme, som de inte äter i lika stor mängd som tidigare om jag jämför.
Men som sagt, vad är normalt för en katt att äta i mängden Mjau-tetra? Försöker nämligen lista ut hur mycket mat mina katter borde äta, för att hålla lite koll.
De är byggda heeelt olika. Hankatten är slank, långbent och har bara muskler, knappt något fett alls. Honkatten är kompakt med muskler och liiiiiten hängbuk, absolut inte fet iaf.
En Mjau-brickpack räcker nog till max tre portioner åt en vuxen katt när man räknar med mat två gånger per dag. Men en del katter vill nog ha mer än så.
#1 Tack för svaret, då har jag lite att gå efter :)
gå in på mjaus hemsida dom har en måttabell per tetra.
själv ger jag en matsked per katt/portion. då äter dom upp allt och lämnnar inte kvar för att sen eventuellt om man glömt bort skålarna gå tillbaka till gammal mat och äta och sen bli dålig i amgen
Om man inte ska banta en katt verkar en matsked Mjau väldigt lite. Man måste ju förvissa sig om att katten blir lagom mätt. En del katter äter kopiöst men blir inte tjocka medan andra kan bibehålla en övervikt på ytterst lite mat. Bäst är att väga sina katter en gång i månaden och skriva upp vikten på lämpligt sätt. Jag har en tabell i dokument i datorn med sex kolumner och en rad för varje katt. Jag kan då se om de håller sin vikt. En sådan tabell är bra att ha när man behöver gå till veterinären för då kan veterinären se hur kattens vikt varit bakåt i tiden.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 Det beror nog på hur ofta man utfodrar, vilken ras man har och om det finns torrfoder också.
Jag ger inte mer än dryga matskeden per protion, 3 ggr per dag, torrfoder finns på dagtid mellan mål nr 1 och 2 när jag är på jobbet.
Jag har cornish rex och de behöver inte mer per dygn. Jag har även en liten kattunge (hittekatt) och hon får mer om hon skulle verka hungrig. Det gjorde hon tidigare, då gav vi mat 6 ggr /dygn (utmärglad vid upphittandet) men nu lämnar hon t o m mat så hon verkar nöjd :)
Fodergivan som rekommenderas på förpackningen/hemsidan är grovt överdriven, åtminstone för mina katter och troligen för de flesta välmående innekatterna i vårt land.
*** Qui vivrqa verra ***
#3 Om jag går in och kollar där så ska jag iaf ge en hel tetra per dag/katt.
Ett litet annat problem, som främst är mitt eget är att jag inte har någon aning om hur mycket en storbyggd katt ska väga.
Som jag skrev innan så är min hankatt slank och fin men min honkatt är byggd helt annorlunda. Hon är ju en blandning av Norsk skogkatt och Ragdoll, men om jag läser rasbeskrivningen så är hon mer byggd som en Ragdoll och hon är verkligen mer kompakt och tyngre. Hur ska jag hålla koll på så att hon inte blir fet? Nu är hon 10 månader så hon växer ju fortfarande. Jag känner revbenen om jag stryker henne över bröstkorgen, inte tydligt alltså, men jag känner dem. Sen har hon ju en päls utan dess like som gör att hon ser ut som en badboll när hon sitter ner :P
Är ändå det bästa sättet att väga henne? Och hålla koll på det sättet?
Det jag menar är att hon har en tendens att äta mer än min hankatt som jag tror är ganska liten i maten egentligen. Han håller koll på sitt eget intag kan man säga, överäter absolut inte. Äter endast om han är hungrig, även om jag ställer fram ny färsk blötmat.
Honkatten min skulle nog kunna äta mer än hon behöver då hon fick dåligt med mat som liten och har fortfarande inte insett att man inte behöver äta hela tiden, för maten kommer aldrig ta slut här.
Därför jag ville ha lite riktlinjer så jag kan ha liiiite koll…
Det bästa sättet att hålla koll på om mängden mat som man ger sina katter är lagom är att väga dem regelbundet och skriva upp vikterna. Det skiljer väldigt mycket hur mycket olka katter äter. Gamla katter kan äta väldigt mycket men de har ändå svårt att hålla vikten medan det finns katter som går upp hur lätt som helst. Min Aruru äter som en häst och håller sig slank medan Frida och Tamina får dryga matskeden två gånger per dag och behåller en övervikt på den mängden.
Se till att katterna får varsin matplats långt från den andra, gärna i olika rum så att din honkatt inte känner att hon måste se till att den andra katten inte tar hennes mat. Katter äter olika fort och då är det bra att få äta i fred.
Och väg dem en gång per månad!
En hel Mjau-brickpack per dag och katt låter lite mycket.
#8 De får mat på olika ställen, dock inte i olika rum, men det ska jag nog testa på… nu är det iaf några meter emellan.
Min hankatt skulle aldrig äta en hel tetra själv på en dag, inte en chans. Men honkatten min skulle nog iaf ge det ett försök :P Så mycket mat kan jag inte tänka mig att hon behöver, så så mycket kommer jag inte ge.
Tack för alla svar.