Skaffa en till katt?
Just nu har jag en katt, Ansgar, som blir 2,5 år i december. Han är en kastrerad innekatt som ibland går ut i sele, och vi bor i en lägenhet på 32kvm.
Men nu har jag börjat fundera på att köpa en katt till. Jag vet att Ansgar säkert skulle bli glad av en kattkompis och att jag har ekonomin till det, men det är ett par saker som får mig att tveka:
- Är lägenheten tillräckligt stor? Jag har inte tillgång till balkong, och eftersom jag bor i en studentlägenhet har jag bara ett rum+toalett. Dock har jag väldigt högt i tak, ungefär 3,5 meter
- Ansgar är ganska skygg och rädd av sig, och har alltid varit det. Jag är rädd för att Ansgar ska bli ännu mer tillbakadragen om den nya katten är frammåt och social, eller skulle detta hjälpa honom att bli mindre skygg?
- Jag reser 4-6 gånger per år hem till min mamma och hälsar på, men hon bor ganska långt bort och det tar ungefär 4,5 timmar dit med tåg. Ansgar har ingenting emot att resa, han är resvan då vi innan åkt till min ex-pojkvän en timmes tågresa bort 1-2 gånger i månaden, så han sover alltid när vi är ute och reser.
Jag är orolig att den nya katten inte alls skulle klara av att resa lika bra som Ansgar eftersom den nya katten isåfall inte alls skulle kunna få den "träningen" som Ansgar fått (eftersom jag inte är tillsammans med min pojkvän längre). Jag har inte tillgång till bil, så jag skulle inte kunna träna med den så heller.
Och hur gör man med burar? Det blir väldigt trångt om man har två burar med sig på tåget, och jag vet att man helst inte ska ha katterna i samma bur om en av dom skulle få panik.
Ni med två katter, hur gör ni när ni åker tåg? Bokar en extra plats så en av burarna kan stå där?

Ingen som vet? 

Puttar upp!
Jag tycker att du ska vänta med en katt till. Dels så blir det jättesvårt för dig att bära två burar + packning varje gång du åker och som du säger så är det långt ifrån säkert att den nya accepterar alla dina resor, få katter gör det. Får man verkligen ha katt i studentlägenhet är min tanke också, eller är det så att ingen vet? Dels så om din katt är skygg och blyg så kanske det inte fungerar med en kompis till den och en kattunge kanske skulle göra honom ännu mer skygg och han drar sig undan och med den storleken på lägenhet har han ingenstans att få vara helt i fred.
Som sagt så låter det som du ska vänta tycker jag.

#3 Jodå, man får ha katter i de flesta studentlägenheter, med vissa undantag förstås, men i lägenheten jag bor så får man det
.
Skulle jag skaffat en till i din situation hade jag köpt en vuxen och lugn raskatt. Många uppfödare kastrerar sina avelskatter efter det att de fått ett visst antal kullar. Jag hade då valt en katt som blivit utställd en del o är väldigt van vid att resa iom det. En snäll, lugn, trygg och mindre aktiv katt skulle kanske funkat i din lilla lägenhet och också funkat med din lite osäkra katt.
Annars skulle jag nog vänta tills jag bodde större och hade möjlighet att skaffa kattvakt de gångerna jag behövde resa iväg.
Jag håller med #5. En lugn raskatt hade nog varit det bästa, en pensionerad avelskatt som är van vid att resa och är vänlig mot andra katter. Prata med uppfödaren om dina krav/funderingar så ska nog allt gå hur bra som helst.
Jag har själv en ragdoll och dom är kända för att vara förstående och välkomnande mot alla djur och människor. Jag tar själv hand om skygga hemlösingar och min ragdoll välkomnar dom som en i familjen och låter dom få sin tid att vänja sig. Så kanske en ragdoll kunde vara något?
Dom är lugna, men ändå inga prydnadskatter. Dom passar bra i lägenhet, ligger ofta på golvet istället för på höga höjder som andra katter. Om du har ett klösträd kanske din katt kan gå undan och lägga sig längst upp om han vill vara ifred. Raggisen kommer nog att stanna på golvet och låta honom vara ifred.
Om jag vore du skulle jag vänta med en till katt. Jag bodde med en katt i en lägenhet på 40 kvm och skaffade en till katt. Blev jätteproblem då katten jag tog hem var en vuxen katt från ett katthem. Eftersom lägenheten var så pass liten var det svårt med introduktionen eftersom det var svårt att dela av en etta… Så den nya katten kände sig rädd. Men det blev bättre för vi flyttade till en trea någon månad senare, men jag skulle inte rekommedera en katt till på så pass liten yta.
Sen det här med resandet, jag har rest mycket med mina tre katter och det är ett himla bök att bära, det blev 2 burar, 2 kattlådor, och min egen packning….

Tack alla! 
Har fått en del att tänka på nu, så vi får se hur jag gör. Just nu lutar det åt att jag väntar tills jag flyttar ur min studentlägenhet, och väntar med att köpa katt tills dess!
#8 Låter som ett bra valtycker jag trots att jag är emot att ha katter som ensamkatter