Ledsen katt vid separat lek med andra katten
Jag och min sambo har två honkatter. Den ena av dem är så otroligt snabb när man leker med dem, att den andra inte har en chans att hävda sig.
Vanligtvis kan jag och min sambo leka med dem separat i olika rum, för att de båda skall få aktivering. Men det är ju inte alltid man båda är hemma när deras (och mitt) leksug sätter in. För att låta den lite långsammare katten få leka har jag börjat stänga dörren om oss och köra en privat lekshow, bara hon och jag, för att sedan öppna dörren och släppa in den snabba katten som direkt tar övertaget.
Snabba katten blir besviken när hon inte får leka samtidigt som långsamma katten. Hon kan ge en onda ögat när man släpper in henne igen.
Långsamma katten blir besviken när hon inte hinner med i leken när de båda är med.
Att ha en dörr mellan dem när man leker har känts som ett bra sätt att få ensamtid med en av katterna, men just nu känner jag mig nästan bara elak hur jag än gör.
Kan snabba katten fara illa av att vara åtskilld från oss? (när hon hör hur kul långsamma katten har)
Jag har en katt som alltid tar över här hemma när vi busar. Han brukar faktiskt förstå efter ett tag om man envist säger nej till honom och håller undan honom med handen på bröstet på honom. Då sätter han sig ner ett tag och låter någon annan fånga tex fjädervippan ett tag.