Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1826 ggr
[Anunnaki]
0

Jordbruksverkets syn på kattmat

För en månad sedan gick det som en löpeld i massmedia en nyhet om att en man gav sin katt foder som endast innehöll vegetabilier. Länsstyrelsen skrev med hänvisning till Jordbruksverket att Djurskyddslagens krav på mat till djur inte uppfylls av veganmat till katter. En person skrev anonymt till Jordbruksverket ett brev där h*n ifrågasatte att veganmat inte skulle vara bra kattmat.

Nu har Jordbruksverket kommit med ett svar. Jag har läst igenom svaret en gång men man måste nog läsa det flera gånger för att verkligen ta till sig alla fakta. Sammanfattningsvis säger Jordbruksverket att katter ska ha animaliska ingredienser i sin mat.

Eftersom det står en del namn i brevet kan jag inte bara lägga ut det här men den som vill läsa vad Jordbruksverket skrivit kan skicka ett PM till mig så kan jag maila en kopia men jag måste få en mailadress. Jag garantarer att det är mycket intressant läsning om mat för katter. Välkomna att höra av er.

MonicaLagerquist
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag vill gärna ha ett mail

m.lagerquist@telia.com

Stolt ägare till tre La permer

[sakring]
0

Det går inte att PM:a dig?

Silvestris
0

Tack och bock! Vilken fantastiskt glädjande läsning.Glad

[Anunnaki]
0

Nu har jag lyckats få bort namn så jag kan lägga brevet här. Jag undrar om det inte finns flera kattmatssorter även om de innehåller en del animaliska ingredienser som inte uppfyller vad Jordbruksverket skriver.

Intressant också att kattmat med undermåliga ingredienser stjäl vätska. Något att tänka på om man ger sina katter torrmat med spannmål, vegetabilier och proteiner av dålig kvalitet.

[Anunnaki]
0

Puttar upp mitt eget inlägg för att ge fler möjlighet att ta del av vad Jordbruksverket säger om att katter behöver kött.

[cala02]
0

Mycket intressant läsning, en veterinär från Gävle sa samma sak på vår djurhållningskurs. Till och med en lathund som jag har försökt mig på lite barfmat på senare tid.