Katten kissar på kläder
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har en ungkatthona här hemma tillsammans med en 4 årig katthona.
Kattungen kissar på lådorna som hon ska men ibland händer det att hon väler andra plattser. Alla Våra Ikekaassar med rena elelr smuttsiga kläder kissar hon i så fort hon kan. Hon har ävne kissat på klädhögen sambon hadde bredvid sängen i vårna säng och på en yougamatta med en filt över.
Varför kissar hon på dessa ställe och vad kan vi göra åt det?
Första gågen trodde jag det berodde på att jag inte han städa lådan då jag skulel och skjöt fram det en dag så att de vart lite stökigare en vanligt. Men det fortsätter trotts att jag har städat.
Det är en innekatt v bor e en trea och dom har tillgågn till mat vatten och lådan hel tiden.Hon har inte börjat löpa ennu vad vi märkt så jag toro inte det hr med det att göra.
Har du bara en låda?
Har du läst artikeln på http://www.kattstatus.se/ om katter som kissar på fel ställe?
Stolt ägare till tre La permer
Katter kan vara på detta sätt och det enda man kan göra är att vara ytterst disciplinerad och aldrig, just det ALDRIG
- lägga kläder eller något annat bylsigt på golvet,
- ställa ifrån sig en kasse med kläder, mat, böcker mm i på golvet och helst inte i soffan, sängen eller fåtöljen men kanske på en köksstol
- ha skorstående åtkomliga för katten utan i stället ha dem bakom en dörr som katten inte kan öppna (katter öppnar lätt garderobsdörrar)
- gå ifrån sovrummet utan att ha bäddat sängen och lagt på ett sängöverkast alldeles slätt och fint (jag tar alltid undan mina kuddar över dagen)
Då kan man med lite tur klara sig utan kattkiss där man inte vill ha det och när man minst anar det.
Katter kan också kissa i protest eller hämnd som en katt som jag hade för många, många år sedan. Han tyckte inte om min bror efter att min bror, enligt katten, kränkt kattens integritet. Händelsen resulterade iofs i blodvite men en gång när katten fick tillfälle kissade han i min bror resväska som stod öppen i ett rum som varit mitt innan jag flyttade hemifrån.
Jag tror att din katt blivit könsmogen. Det behöver inte märkas när dom blir det. Boka tid på måndag för kastrering. Och självklart ska lådan rengöras åtminstone två gånger om dagen, katter är mycket renliga djur. Införskaffa även en låda till. Men som sagt, ring vetten på måndag.
Mest troligt könsmognaden..hur gammal är katten?
Första regeln skaffa fler lådor med fin klumpbildande sand.
andra regeln se till att inte ha inbjudande ställen som tex klädhögar framme som katten vill kissa på
Vi har två lådor med Everclean då jag tycker det funkar super inan men det har varit lite sämmre på senare tid.
Katten ska inte kastreras ennu då hon trolletvis kommer bli avelskatt. Det är en raskatt inköpt för tänkt avel men först ska hon växa till sig ordentligt och så ska hon ställas ut.
Honär född 2011.04.14
Att bädda sängen bra med överkast tycker dom oftast blri mysigare. Den äldre katten lirkar in sig mellan och sover gott där.
Jag vet inte men det kan var aså att hon väler min sambos saker. EM nsom sagt ävne helt nutvättat blir nerkissat och hennes egna filar så misstänker att det inte är så.
Ska läsa artickeln ovan och återkomemr =)
#5 Vilken av EC sanden har du.Mina katter gillar inte den som är parfymerad.
EC och extreme classic håller samma bra nivå. Jag tror inte det är sanden men om du har lavendel så prova någon av de andra. Se till så att inga kläder och väskor ligger på golvet. Tyvärr är det nog sånt man får stå ut med när man har en könsmogen katt hemma.
Jag rekomenderar Olivers Kattsand.Dammar minimalt,det luktar inte illa från lådan.Enkelt att beställa hem från deras hemsida.Mycket bra pris om man beställer mycket på en gång.
Tack ja då får vi tästa att plocka undan allt och se vad osm händer. Men som sagt hon valde sängen och madrass och altl vartvunget att tvättas så det är ju inet bara saker på golvet.
Sen tycker jag endå det är ltie konstigt då min andra katthona som även hon är okastrerad inte gör detta.
lavendel doften undviker vi för vi tycker själva inte om den. Älskar lavendel ananrs me ndet fiunkade inte i Kattsand.
Tvätta kläder och dyl. med en skvätt ytdes. i tvättmedelsfacket. Annars är risken stor att hon går tillbaka då katterna fortfarande känner kisslukten.
#10 alla honor i ett hushåll behöver tex inte rivirmarkera utanför lådan…av alla mina fertila katter är det bara en hona som kissar överallt vid löp…
Ytdesinfektion som finns bakom disk på apoteket. Häll en skvätt med tvättmedlet. Det fungerar kanon.