Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2953 ggr
SvonN
0

jag ska skaffa en utekatt.

En vän till mig har kattungar och vi (jag och min karl) har precis köpt hus.

Jag har ingen större erfarenhet av katter och därför undrar jag om det är något speciellt man bör tänka på?

Hur gör jag för min kattunge att förstå vart vi bor och vid vilken tid kan jag börja ha han utomhus?

Tacksam för svar.

Jourhemmet
0

Snälla köp två, kattungar har ett enormt behov av kattkompis. Katterna bör inte släppas ut förrän dom är vaccinerade, idmärkta, försäkrade OCH kastrerade. Vänta gärna tills dom är närmare året. Jag tar för givet att ni inte har vägar runt där ni bor eftersom ni ska ha katten ute?

Mona22
0

Ni bör fråga er först och främst, Är det ett lämpligt ställe att ha en utekatt på? Finns det stora vägar i närheten där den kan bli överkörd?Finns det många andra utekatter som kan skada den eller helt enkelt jaga bort den? vill dina grannar ha katt? den kommer gå till dem också. 
Fråga era grannar om det är okej att ni skaffar en utekatt. En katt kan förstöra rätt mycket.

OM det är okej med ovanstående så bör du inte släppa ut den innan den är runt ett år och kastrerad och vaccinerad. Lär den att gå i koppel först och följ med den ut och visa ordentligt så den hittar. Sedan kan ni smått släppa ut den fast ni är med som stöd. sedan när ni vet att den hittar hem igen så kan ni släppa den själv.

Sedan är det så att katter måste inte vara ute på egen tass för att må bra Glad

SvonN
0

Ja, gud vilken tur att jag frågade om detta!!! Pheew säger jag bara. För vi har en väg rätt nära vårat hus och jag har inte alls tänkt på den! :(. Vi kommer bara få en granne och dom kan jag prata med. Vaccination, idmärkning och det där det har jag redan planerat att göra för jag vill inte att den ska bli sjuk eller komma bort.

Jag hörde av någon att man bara ska ha den inne någon vecka och sedan låta den vara ute. Men det är ju bra att vintern kommer för då vill jag inte släppa ut den och den är leveransklar i oktober.

Men det där med vägen börjar oroa mig. Jag måste fundera ordetligt nu. För jag vill verkligen inte att den ska komma till skada :(.

Tack för hjälpen! <3

[Emma--]
0

Bygg rastgård :)

MonicaLagerquist
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Köp ingen katt som inte är vaccinerad ID-märkt och besiktigad av uppfödaren.

Stolt ägare till tre La permer

Fridaybrew
0

Sen är en katt utan stamtavla huskatt oavsett %-fördelningen.

Rastgård kan göras hur läckert som helst, och ligger överst på min fixa lista så snart jag skaffat hus =)

/Fridaybrew

kaoskatt
0

Hur stor väg? Vi har alltid haft våra katter ute, och det är en väg breve. Dock är det en väg med 'rekomendeationsskylt'' på 30km.. Vi hade dom ute MED oss första två-tre veckorna. huvudsaken är att de VET var de får mat, kärlek och trygghet ifrån. då kommer dom alltid tillbaka (iaf våra och de är 15 år nu :P )

[sakring]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Som sagt se till att den är vaccineradx2, idmärkt och vetbesiktad innan den flyttar till er. Se också till att försäkra katten en månad innan den ska flytta till er då det är 3 veckors karens i sjukförsäkringen, olycksfall träder i kraft fr.o.m den dag som försäkringen tecknas.

Och som andra säger, är det en lämplig utemiljö och som sagt kastrera innan den släpps ut. Bygg gärna en rastgård eller lär den gå i koppel.

SvonN
0

Hur ser en rastgård till ut? Vi ska bygga en hundgård, är det samma princip?

Det är en 50 väg som går förbi huset. Jag har som bara tänkt åt andra hållet för det är en stor äng och sedan skog ovanför vårat hus.

Jourhemmet
0

Tyvärr kan man inte få katterna att bara hålla sig till den "bra" sidan av huset. Risken är stor att katten blir överkörd.

AnnicaB
0

Jag har haft många katter under årens lopp. Innekatter allihopa, de flesta raskatter. Endast en av dessa katter har varit utekatt. Eller rättare sagt - han tog sig friheten och blev en utekatt på eget initiativ.

Han började vid 6 års ålder ta sig ut så fort vi rastade hundarna. Hivade sig iväg och skulle följa med på promenader. Han var så snäll och höll sig bara precis runt huset…. Så resonerade vi…. Det höll i ca 3 år. Hans lovar runt huset blev längre oh längre och längre. Till slut hittade vi honom överkörd på "stora vägen" dit vi trodde att han aldrig tog sig. För "han var ju så snäll och klok"….

ALDRIG mer säger jag. ALDRIG mer! Icke en "vind för våg katt" mer.

*** Qui vivrqa verra ***

[Emma--]
0

#9 Det kanske går att få lite tips från den här sidan, kattstatus.

Eftersom katter kan klättra och hoppa högt så måste man antingen bygga högt och öppet men ändå med ett skydd så dom inte kan klättra över. Eller så bygger man en mindre rastgård där det är lättare att bygga tak också.

[LucyInTheSky]
0

#12 Räcker det verkligen att bara näta in så lite som de gör på länken där? Mina katter hade lätt klättrat över om de inte funnits nättak över.

Chieko
0

Om man gör en så stor rastgård att man inte vill/kan sätta tak på hela kan man ju göra det en bit längs med staketet. Om man såg det från sidan skulle det alltså se ut som ett upp-och-nedvänt L. Om man gör taket ca 1m brett borde väl inte katterna kunna ta sig ut?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[Emma--]
0

#13 Vet inte vilken du tänkte på, men det går ju att hitta tips åtminstone :)

Man måste ju sätta något slags skydd så dom inte kan klättra över, och att det samtidigt är tillräckligt högt så dom inte kan hoppa över.

EvaSe
0

#14 Så har vi gjort, dvs uppochnervänt L, och det funkar bra. Taket är i lite sladdrigare nät så där får de inte fäste att klättra. Och då är mina katter mycket för att klättra på allt! /EvaS S*Capsicums

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

IceJossan
0

Räkna med att kissen kommer sitta vid vägen, även om det verkar finare och roligare på "rätt" sida.

Jag tror att många katter som blir påkörda springer över vid fel tillfälle för att det helt enkelt blir bråttom att ta sig ifrån platsen när en läskig bil kommer för nära, men väljer fel håll att fly åt…

Rastgårdar finns det fantastiska möjligheter för bara lite extra pengar finns :) Sök på "kattgård" på googlebilder så kommer det upp flera underbara rastgårdar!

IceJossan
0