Smal och liten katt = farligt?
Jag har en honkatt som är drygt 1 ½ år. Hon har alltid varit liten till växten och smal. Har försökt ge henne bra mat så att hon både kan växa och bli större samt gå upp i vikt. Hon har tillgång till torrfoder dygnet runt, och även blötfoder varje dag (men då den maten snabbt blir dålig, så får hon inte ständig tillgång till blötmat).
Jag märker ju att hon äter och dricker bra i alla fall.
Katten är dessutom vaccinerad och avmaskad. Hon får sina vaccinationer när det är dags för dem, och avmaskas 1-2 gånger om året. Det är en bondkatt som även är innekatt, om det spelar roll. Just därför har jag inte trott att hon behöver avmaskas oftare. Hade nog varit skillnad om det var en utekatt som dessutom jagar andra djur..
Har ju tagit katten till veterinär några gånger, och hon har blivit friskförklarad.
Katten är visserligen smal, men inte mager eller undernärd. Man känner tex inga ben tydligt, och det är inga ben som sticker ut. Visst kan man känna skelettet och benen när man klappar katten tex, men inte direkt tydligt nej.
Ska jag då oroa mig att det är farligt för katten då hon alltid varit liten till växten och är smal? Hon äter och dricker ju bra, och är aktiv härhemma. Hon verkar ju må bra ändå, och blivit friskförklarad av veterinär. Ska jag oroa mig? Finns det bra foder därute som får katten att öka i vikt? Det mesta verkar vara energirikt kattungefoder i så fall, och min katt är ju ändå 1 ½ år, så hon är lite för gammal för sådan mat.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Varför avmaskar du så ofta?
Köp ett Kolla masken och se om hon har mask.
Liten och smal är bättre än stor och fet.
Jag har också en katt som är liten till växten.Hon är kastrerad sen en massa år och väger 2.5 kilo.Helt lagom för henne.
Blötmat håller sig hyfsat bra om man bara undviker att ha det frame under den värsta flugtiden.
Jag skulle öka på blötmaten och skippa torrfodret.Hur mycket väger hon?
Kan du inte lägga upp en bild på henne.En katt ska om man ser den uppifrån ha midja.Man ska enkelt kunna känna revbenen men man ska inte se dem.
Stolt ägare till tre La permer
Kastrera katten så går hon säkert upp lite. Det är jobbigt för en katt att vara fertil. Ge ett foder med mycket protein och mycket fett. Avmaska inte katten då hon är innekatt.
Som jag skrev i första inlägget så kan man inte se eller känna något ben tydligt. Inte ens revbenen. Klart man känner benen när man tex klappar katten eller lyfter upp henne, men inte tydligt. Och inget ben som sticker ut markant heller.
Trodde man skulle avmaska även innekatter. Men då slutar jag med det.
Har mest helhetsbilder på katten när hon ligger ner. Bland annat den bild som jag bifogar nu, men krävs det en bild på en stående katt för att ni ska se midjan ordentligt, så säg till.
Katten väger i dagsläget lite mer än 2 kilo, så det låter väldigt lite.
Vad har du vägt henne på för slags våg?
Skulle vilja se en bild ovabifrån och en från sidan.Men ser du inte revben så skulle jag gissa på att hon bara är en mindre modell helt enkelt.
hon är alltså inte kastrerad?
Jag tycker inte att hon ser mager ut.Bara liten till växten.
Vet du något om hennes bakgrund?Inavlade katter brukar bli småväxta.
Jo, hon är kastrerad. Det blev hon redan förra året. Delvis för att det är irriterande med en katt som löper, delvis för att jag inte har några som helst planer på avel så katten mår inte bra av att löpa regelbundet så jag tyckte det var lika bra att kastrera henne.
Men det har inte lett till att hon har vuxit och blivit större eller ökat i vikt. Även om viktökning brukar vara vanligt efter kastrering.
En del katter är små till växten, men det behöver inte innebära någon särskild risk så länge hon inte utsätts för dräktighet och förlossning. Kastrera alltså, om det inte redan är gjort.
Såg nu att hon redan är kastrerad, bra!
Sajtvärd Katter iFokus
Monica,
När det gäller kattens bakgrund så vet jag inte mycket. Jag vet att katten övergavs och hittades tillsammans med en del andra katter. En djurförening lyckades få tag på några av katterna och omplacera dem till nya hem. Då visste man inte hur gammal just min katt var, men man trodde att hon var cirka 3 månader.
Det är i princip allt jag vet. Vet inget om kattens bakgrund när det gäller hennes föräldrar, syskon eller något annat.
Jag har ju alltid varit orolig för att kattens start i livet ska ha påverkat hennes storlek och vikt. Så jag har alltid oroat mig för att hon lätt ska bli sjuk eller att vikt och storleken ska vara skadlig på något vis.
Okej. Hon ser då inte mager ut. Så hon är väl bara en liten katt :)
Hej Emma!
Om hon bara är liten, så kanske jag inte behöver oroa mig så mycket angående maten?
Vad ger du för torrfoder?
När det gäller torrfoder så får hon Royal Canin, fast jag funderar på att byta till Hill's science plan.
Brukar hålla på med katten dagligen men det var först ikväll som jag klappade henne och började känna ryggraden tydligt. Så katten är nog underviktig/mager i alla fall :(
Ryggraden känner jag på min lite lätt överviktiga hona.
Det är revbenen som man ska känna men inte se.
Revbenen känner man, men ser dem inte. Så jag ska inte oroa mig över ryggraden? För om det är någon fara, så får jag boka ny veterinärstid och troligen byta torrfoder också.
Att du känner ryggraden är helt normalt.
Jag tycker inte att du ska oroa dig så mycket.Hon är en liten tös.
Köp dig en vettig våg sen väger du henne regelbundet så att du har koll så att hon inte tappar i vikt.
Vilket RC foder ger du?

Katter kan variera mycket i storlek. Jag hadde en hankatt som vägde straxt över 3kg. Han hadde en väldigt smal kroppsbyggnad men var inte underviktig förren på slutet när han blev sjuk och då syntes tydlig skilnad! Han blev 18år så du behöver inte oroa dig för att din katt skall bli sjuk bara för att hon är en liten katt.
Du kanske är van med katter som är större i modellen och därför reagerar mer på att hon är liten?