Att inte ha körkort men ändå katt
Det går alldeles utmärkt! 
Finns det fler här som har katter men inte körkort?
Varför skulle det inte gå? =D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hmmmmm…. det var en annorlunda frågeställning faktiskt. Tanken har aldrig någonsin slagit mig att man inte skulle kunna ha katt eller djur överhuvudtaget om man inte har körkort?
Jag har körkort, men ingen katt. Innan hade jag katt, men inget körkort. Det gick hur fint som helst…
Haha helt ärligt känner jag mig handikappad utan bilen. Utan foderbilen hade det varit ännu jobbigare. Men det värsta är när det händer något akut och man måste till veterinär. Och när man inte känner någon i närheten med bil. Nu har det inte hänt katterna något, men var tvungen att åka buss för att avliva en råtta. Var inte så roligt att sätta sig på bussen igen efteråt. Så tacka vettja körkort och bil när man äger djur. Jobbar på att min skrothög till bil ska funka igen :P
Anledningen till att jag tog upp det är att folk ibland ser ner på dem som har djur men inte körkort. Ungefär som om det inte skulle kunna gå ändå. Jag känner inte att körkortet har sån stor betydelse att man inte skulle kunna vara en bra djurägare utan och det var det som fick mig att fråga 
#4 Nä om man har körkort eller inte har ju ingen betydelse hur bra djurägare man är :) Bara man kan ta djuren till veterinär, få hem mat osv så spelar det ju ingen roll vem som kör eller har körkort :D
#5 Jag känner EXAKT likadant! 
Min tanke är att om det händer något akut kan jag alltid ta en taxi till veterinären i värsta fall :)
Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.
Det enda som jag kan tänka mig är ett hinder om man inte har körkort, eller bil för den delen heller (har man körkort men inte bil så kommer man ju endå inte långt :P), är om man måste iväg till en veterinär akut, då det inte alltid är så lätt att be familj/ vänner köra en.
Och djurmat kan man ju få hem från nätet, såvida man inte bor inom gång/buss avstånd till butiker som säljer den mat man brukar ge.
Det kostar en hel del att ha bil så de gånger som man skulle behöva åka in akut till veterinär när det inte går några bussar kan man åka taxi om man bor så att det går rätt mycket bussar.
En bil i mycket dåligt skick är knappast någon garanti för att man skulle kunna åka in akut med sina djur.
Som jag bor skulle man kunna leva utan bil om man planerade sin tillvaro mycket noga och alltid var hemma under helger men att ha hund eller katt utan att också ha bil är inte realistiskt. Ett veterinärbesök skulle ta en hel dag och då skulle det ändå innebära att jag skulle bli tvungen att kånka på kattburen rätt långt.
#8 Känner så jag med 
Jag har inget körtkort men jag reser ofta 10 mil med min katt. Funkar hur bra som helst, får ju välja tåg före swebus tillexempel men det är i slutändan ingen jätteskillnad.
Det jag kan uppleva som är svårt är mötet mellan kattägare och hundägare i djurkupén
Och precis som ovan nämnt, så blir det akut till veterinär tar jag taxi!
~ Ysmn
När vi är inne på ämnet, tror ni att en katt skulle klara av 5 timmar med kollektivtrafik? Tåg i ca två och en halv timme och två bussar på ca en timme var? Känns som om det kanske skulle vara krångligt och stressande… Det är nämligen resan jag gör varje gång jag hälsar på hemma hos mina föräldrar. Just nu är det inte så aktuellt eftersom jag bara är jourhem och hoppas kunna planera in det så att jag inte har någon katt under sommaren då jag åker hem över längre perioder (är det bara över helgen känns det bättre för en katt att få vara kvar här och ha en kompis som är kattvakt). Men det är bara något jag funderat på, någon som har erfarenheter av långresor på buss/tåg med katt?
# 13 Jag har otaliga gånger åkt kollektivt, buss, T-bana och tåg med min katt mellan Sthlm och Mora utan några som helst problem. Samma katt har åkt Sthlm - Gotland tor flera gånger med färja. Sitt livs resa gjorde katten när jag flyttade tillsammans med henne från Sydstaterna, närmare bestämt NC, via Washington till La Guardia i New York, så helikopter till JFK, flyg till Köpenhamn och slutligen ett nytt flyg till Göteborg och karanän men det var en mycket robust katta. Resan tog nog nätt 15 timmar. Men det var en gång.
Katter och tåg går mycket bra ihop.
#14: Oj, sedär! Härligt att det verkar som att katter också kan vänja sig vid att resa. Det gäller väl just att man har en lugn katt som inte stressas så lätt, men borde väl i många fall kunna tränas upp genom att vänja dem vid resor.
Jadå. Åker kommunalt eller samåker på utställningar.
Till vetten går jag eller tar taxi (fast häromdan cyklade jag faktiskt!)