Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 2384 ggr
Tiaran
0

2 katter som inte kommer överens?

Hej!

jag är relativt ny på Katter i fokus (detta blir mitt allra första inlägg här)

jag har några små funderingar ang mina katter.

kan ju förklara lite hur det är först.

min första katt jag fick (killen min skaffade henne) hon är ca 4 år nu och kommer från en sommarkatts kull så man kan säga att hon har lite vildkatt i sig. Men hon älskar människor och hon är hur snäll och gullig som helst när det bara är hon och människor i närheten.Hon är dock inte kastrerad (hon är innekatt men får gå ut på promenad lite då och då). Hon kan dock vara lite speciell och inte bry sig om saker som händer runt henne eller när man ropar på henne när vi är ute med henne (i koppel)  det var min första katt.

Min andra katt är en hankatt som är ca 3 år (kastrerad) han kom till oss som bebis precis som honkatten. han är inte lika famngo som min hona men han tycker om att bli klappad och han lyssnar mycket på oss när vi ropar på honom (ibland känns de som att han tror att han är en hund)

han är också väldigt människo glad presic som min hona.

nu till mitt problem. för ett tag sedan så bråkade mina katter och honkatten blev riven ganska svårt i ögat så det blev vetrinärvård men medecinering under tiden (detta var innan vi hade kastrerat hankatten) vetrinären sa att vi borde hålla katterna åtskiljda under medecineringen så det gjorde vi. dock så slutade dem komma överens då och hankatten ansåg att det var hans terrirorium (allt utom köket där honkatten var medans vi medecinerade henne)

så vi fick fortsätta ha dem åtskiljda ett tag till tills vi hade kastrerat hankatten (trodde faktiskt att det skulle hjälpa)

men när vi hade kastrerat honom så fortsatte problemen.

när vi har dörren till köket öppet så att katterna kan springa fritt i lägenheten så sitter bara honan uppe på skåpen i köket eller på fönsterkarmen och försöker hon ta sig någon annanstans så är hanen där och jagar bort henne, samt att om hanen försöker närma sig henne (vet inte om han bara försöker bli kompis med henne då) så morrar, fräser och försöker hon klösa honom för att hon inte vill ha honom i närheten av sig.

detta var bara lite info så att jag kanske lättare kan få hjälp med mitt problem.

så äntligen till min fråga:

Hur ska jag få dem att gå ihop igen? på dagarna har vi dörren till köket öppen men som sagt hon sitter bara högt upp och går sällan ner till golvet, hon kan gå ner på diskbänken men då bara för att äta eller dricka, hon går inte på lådan alls undertiden som köksdörren är öppen och han är inne i köket.

han däremot verkar stormtrivas med att få köket som "sitt territorium" också.

jag älskar mina katter men jag mår dåligt av att se henne sitta däruppe hela tiden utan att gå nånannanstans.

jag skriver inte detta för att få en massa skäll och gnäll från folk

utan för att jag vill inte se mina katter vara ovänner dem gick så bra ihop när dem var kattungar.

jag ber om råd och hjälp för hur jag ska kunna hjälpa dem bli sams igen.

alla förslag är mer är välkommna!

LaSadie
0

kastrera honan

Tiaran
0

#1 men det är ju inte hon som är problemet det är ju Hanen som jagar henne som är problemet. samt att det blev lite kompikationer med hanens kastrering så jag är lite rädd för att kastrera henne.

LaSadie
0

Visst kan det vara så, men katter bler mer harmoniska när de båda är kastrerade. Hanen vill troligen inte trilla ner någon pinne från rangordningen då kastrerade katter har sämre rang än okastrerade. Om ni kastrerar honan som hursomhelst är för gammal för att få kattungar (om ni funderade på det) så blir både mer harmoniska.

Annars kanske ni kan plugga in feliway i kontakten som lugnar ner vissa katter.

[Emma--]
0

Det är helt klart värt att pröva kastrera. Det blir ju bra för honans hälsa ändå, även om det skulle fortsätta.

Men dom är ju automatiskt i olika rang när en är fertil.

Sen kan du pröva feliway t.ex.

Tiaran
0

#jaha jag trodde bara att det var hankatter som "borde bli" lugnare av att bli kastrerade (är uppväxt med katt men detta är min första honkatt)

nu kommer en annan fråga (lite dum kanske men here we go):

vad är Feliway hur funkar det och hur använder man det?

har aldrig haft sånna här problem med katter förut det är därför jag verkar lite "ny" på sånt här.

[Emma--]
0
Tiaran
0

#6 Tack

men jag kan inte hitta var ja kan köpa Feliway eller är det receptbelagt så ja måste till veten?

[Emma--]
0

#7 Finns på apoteket.

Men tycker du bör kastrera först. Eller det går ju köpa hem feliway också förstås.

Tiaran
0

#8 jag måste tänka lite på hur jag ska göra, hade inte en tanke på kastrering förrän ni skrev här att jag borde kastrera henne.

Tack för alla svar

line84
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#9 Hade du tänkt ta en kull på honan eller varför hade du inte tänkt kastrera? Honan kommer må bättre och risker för olika sjukdommar kommer minska.

noir
0

En katt som går okastrerad är väldigt stressade pga löp o.s.v Du  kommer märka skillnad på honan när hon är kastrerad. Förhoppningsvis kanske dom kan börja umgås igen när hormoner och annat lungnat sig. Det bästa är att låta dom ta det i sin egnen takt. Tvinga dom inte att umgås. men servera gärna mat i samma rum för då förknippar dom iaf något bra med varandra :)

Tiaran
0

#10 nej jag har aldrig haft tanken på att ta en kull på min hona, men personligen så är jag lite halft emot kastreringar därav att min hane blev kastrerad lite sent.

har inte haft en tanke på att risker för sjukdomar ökar om dem är okastrerade inte heller hade jag tänkt på att hon blir stressad p.g.a löp som #11 skriver

attans då å jag som tyckte jag kunde lite om katter iaf nu märker jag hur "blind" jag har varit.

Tack för att ni hjälper mig med mitt problem

Josefa
0

Måste bara fråga av vilken orsak du är emot kastrering?

Okastrerade katter är ungefär lika med spänningar mellan dem.

noir
0

#12 man kan inte veta allt, det är därför man frågar Flört

Tiaran
0

#13 det är tyvärr min egna personliga åsikt och jag misstänker att om jag skulle yppa något om varför jag egentligen inte är så förtjust i kastrering så skulle det nog bli väldans liv (vilket jag betackar mig för) så därför kan jag nog inte svara på din fråga förlåt för det.

#14 sant därav att jag vände mig hit (typ min sista utväg)

Josefa
0

Om du tänker på kattens sexualitet så måste det väl ändå vara bättre att inte känna något sug efter det, än att titt som tätt vara småkåt och inte få till det.

Tiaran
0

#16 hihi ja jo så kan man också resonera

en Fråga till… bör jag hålla katterna isär nu innan jag kastrerat honan?

hon vågar inte ens gå ner på golvet när dörren till köket är öppen men är den stängd så vågar hon sig ner (förutsatt att hon ser att hankatten inte är därinne)