Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 4147 ggr
Tusen
1

Varför kissar hon i sängen?

Min dotters katt på 5 år har helt plötsligt börjat kissa i min dotters säng. Dottern bor i en liten etta utan kök (har kokvrå) och saknar därför dörrar i lägenheten (förrutom ytterdörren då, så klart. Flört)

Dottern har haft sin katt sen den var nyfödd då hon även hade kattmamman. Dock skilldes dessa åt efter 14 veckor, så det är inget konstigt med det.

Katten är en hona, väldigt liten till storleken (ser ut att vara 4-5 månader gammal bara) och mycket tillgiven med är mycket aggresiv mot andra katter. (Vi har själva 4 katter som hon hälsar på ibland då vi bor på landet och hon får komma dit och vara ute lite granna på somrarna).

Därför är denna katt ensam. Det går inte ha kattsällskap till henne, alls. Vi har även provat med hundsällskap men hon spöar upp hunden hela tiden.
 Hon är ensam men verkar trivas med det. Men till problemet.

Helt plötsligt har hon börjat kissa i min dotters säng. Men bara då min dotter är hemma. Ofta då dottern gått och lagt sig, så kissar hon i sängen. ALDRIG annars. Eftersom min dotter pluggar är hon borta längre tid vissa dagar medans andra dagar är hon hemma hela dagen i princip. Det har ingen betydelse. Hon kissar dessutom bara i sängen.

Det började i våras och har fortsatt hela sommaren tills nu. Vad kan det vara för fel? Som det verkar just nu måste dottern ev. ta beslutet om en avlivnig av katten. Och det vill hon ju hellst inte. Hon älskar, den för övrigt, mycket goa och tillgivna katt.

Har ni några tips eller idéer på varför hon gör så här och hur man skulle kunna få henne att sluta.

jollycox
0

Är katten kastrerad?
Ta katten till veterinär, det kan vara något så "enkelt" som urinvägsinfektion.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Mona22
0

håller med 1. kastrering är första steget.

Den kanske protesterar mot något. är den ensam väldigt mycket eller har det hänt något annat ?

AgnetaB
0

har det blivit någon förändring i dotterns/kattens liv.Skaffat pojkvän,möblerat om el tom hälsar på hos vän med djur så hon luktar när hon kommer hem till katten mm.Ni får leka detektiver för något stör sig katten på el om hon kanske är sjuk.

Någon tipsade om att lägga något på sängen en kommer ej ihåg vad.

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Låter som protest från kattens sida. Obestämd Givet ska katten vara kastrerad men även dessa kan göra en protest, ingen som hänt flyttat lr så?

annzoo
0

Är katten inte kastrerad så är det första steget.
Vad hände i våras då hon började kissa i sängen? var de då dottern började skolan?
Har hon i våras förändrat något tex ny sand, nytt tvättmedel, ny parfym mm lek dektetiv helt enkelt..

Tusen
1

Katten är kastrerad sen många år tillbaka. Ingenting har hänt under våren. Dotter läser på sitt tredje år på högskolan. Samma sand, samma mat, tvättmedel osv. det är helskumt.Obestämd

Vi ska naturligtvis ta henne till veterinär men eftersom hon enbart kissar i sängen då dottern är hemma så är jag tveksam till detta. Om hon hade urinvägsinfektion, borde hon inte kissa annars också då?Obestämd

Vi tror också att det är någon form av protest men vi kan verkligen inte komma på vad hon protesterar emot. Inget har förändrats. Allt är precis som förrut.

Vi har försökt att spraya Fy-spray på täcket med det lucktade så illa att dottern själv inte kunde sova pga. doften. Tyvärr kissar hon nästa alltid då dotter har eller precis ska gå och lägga sig.

Det är ett mysterium.

Plastad frotté är inget vidare att ha som täcke om man ska sova. Det blir alldeles för kvavt och varmt under det.

Kom gärna med fler tips.

jollycox
0

Om hon kissar i sängen när matte ska eller har gått och sova så tänker jag att då har man kanske släckt ner och det är mörkt? Det var en katt i en tråd(vet inte om det var här) som inte ville gå på toa när det var mörkt, det löstes genom att tända en lampa.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Eywa
0

Det kan vara urinvägsinfektion trots att hon bara kissar i sängen. Katter med uvi brukar vilja kissa på mjukt underlag.

Tusen
0

#7 Nja! Oftast när hon kissar är det medans min dotter står i duschen, byter om för naatten eller ligger och läser eller tittar på TV i sängen. Alltså innan hon släcker. Men det kanske ändå  är värt att testa.

#8 Fast hon kissar aldrig när hon är ensam hemma. Även om hon skulle vara ensam över en natt t.o.m. Fast hon ska undersökas av veterinär också.

Vi har nu börjat fundera på om det är så att hon är så glad helt enkelt för att få mysa med matten inför natten att det är därför hon kissar. Kan det vara så? Hur gör man då för att hon ska sluta?

Kan ni ge fler tips? Tycker ni kommer med många bra förslag.

Jourhemmet
0

Ha i ytdesinfektion i sista sköljningen när ni tvättar det hon kissat på. Annars känner hon lukten.

Sagolika
0

Har hon duntäcken, dunkuddar i sängen så ta byt ut dem mot sådana som ej innehåller dun. Tyvärr är det många katter som kissar på duntäcken.

Sagolika
0

Prova med ytterligare en toalåda i närheten av sängen (bredvid/under).

Tusen
0

#11 Inga duntäcken eller dukuddar används.Glad

#12 Kattlåda brevid sägen finns redan då hon lägenheten är så liten. Lådan står knappt en meter från sängen.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Bor hon på botten våningen?  Har läst trådar där andra fått problem med katter då de störts av katter utanför…bara en tanke

Tusen
0

#14 Hon bor en våning upp och har som sagt balkong. Lägenheten ligger så pass högt upp att katten inte ens är sugen på att försöka hoppa ut ens. Utanför går dessutom en större väg så det är inte så många som vågar släppa ut sina katter där (av naturliga skäl).

[Daisy-Moa-Elsa]
0

ah tänkte inte på att missen ville ut utan ifall nån misse gick utanför och "spände sig" som kunde irritera, men en våning upp är det ju inte direkt möjligt inte.

Tusen
0

Pratade med vår veterinär idag som var tveksam till att det skulle vara en urinvägsinfektion. De brukar inte riktigt beté sig på detta vis då. Han trodde det tyvärr var ett beteende hon lagt sig till med. Och då är det svårt att få dem att sluta.Rynkar på näsan

Sen berättade han att det är lite knepigt att ta urinprov på en hona. troligen måste vi sticka henne i buken för att få ut urin från urinblåsan för att sedan kunna testa urinen. Någon som vet ett annat knep?

Om det nu inte är någon urinvägsinfektion måste vi tyvärr avliva henne. Det känns skittråkigt då hon är en sån underbar katt annars.Gråter

AgnetaB
0

Ni har inte funderat på att omplacera till ett ställe där hon kan gå ute o inne? Hon kanske skulle trivas bättre för det gör hon antagligen inte nu om hon protest kissar.

katter är komplicerade djur med egna tankar o åsikter o är rätt vanligt att de kissar inne av olika skäl vilket man kan läsa bla här på forumet tyvärr. Alla verkar däremot tycka att en katt kan man ju ha liksom.Obs menar det inte som  kritik emot er.

Tusen
0

#18 Visst har vi tänkt på det men det brukar vara svårt att placera om en vuxen katt. Dessutom gillar hon inte andra katter. Vi har själva 5 katter (varav en unge som byter hem om ett par veckor) men dessa katter fungerar hon inte ihop med. Detta trots att vi bor långt ute på landet och de får gå ute om de vill.

Om någon skulle vara intresserad av en 5 årig katt att ha på landet, men som dessutom låter henne komma in då hon vill vara inne, så är ni välkomna att höra av er. Hon är liten som en 5 månaders kattunge, så därför är det många som tycker att hon är söt.

AgnetaB
0

#19 Läste nu att ni har stall(bor i min stad tom)men hon kan alltså inte bli typ stallkatt för hon funkar inte med de andra katterna. Det var ju tråkigt för det hade ju säkert varit perfekt.Hon kanske inte vill vara innekatt längre.

[marthiiina]
0

Jag har haft samma problem med min sambos honkatt. 
Först och främst så måste ni se till att verkligen all! lukt från tidigare kissningen gått ur täcke, lakan och att det inte luktar av madrassen. testa att tvätta med piss off.
Jaf tycker ändå att det låter som protest kissning, just det att hon gör det när dottern är hemma och inte kan "missa" det så att säga. Våran andra honkatt är även sådär extremt kräsen, så även om man inte tror det så tänk efter om det kan vara en för dig/er omärkbar förändrig med någonting. T.ex har dottern skaffat pojkvänn? Har hon börjat sova längre? Har hon möblerat om? Bytt sköljmedel?
Jag tror att felsökning är svaret.
Lycka till

Tusen
0

#21 Hon har köpt ny madrass pga av att katten kissat på den gamla men för övrigt är inget förändrat. Allt är precis som tidigare. Det är just det som är så underligt.

Hur gjorde du med din sambos katt? Slutade den att kissa?

Var kan man köpa "piss off" ?(heter det verkligen så?)

elsasputte
0

#22 ja det heter verkligen "Piss off" :) Det går att köpa i de flesta Djuraffärer :)

Tusen
0

#23 Okej. Glad Hur gjorde du med din sambos katt? Slutade den att kissa?

Amoz
0

Något att testa skulle kunna vara feliway (i väggkontakten) funkade för en av mina kattungeköpare då en unge började protestkissa (dock var anledning inte överhuvudtaget oklar utan de visste direkt vad det berodde på, han hade blivit utestängd när det varit killar hos dom, och efter det började han kissa om en kille sovit över, där killen sovit). Kan ta några veckor innan det funkar.

Sedan kom jag att tänka på en sak jag läste på ett annat forum. Är hon van att gå i sele? Har det hänt att hon kissat ute? Den andre berättade att deras katt kissade inne, på kvällarna, och det visade sig att katten ville ha en kvällstur utomhus innan det var dags att sova.

[Forest]
0

En lösning kan vara att ha plast i sängen som överkast det är mindre trevligt o kissa när kisset stannar Flört Vaxduk-presenning mm allså mer plast hon räddar då oxå täcke o sängen från kiss

Lusthan
0

Prova att lägga något i sängen som #26 skrev. Av någon anledning så tycker inte många katter om aluminiumfolie. Det kanske kan fungera?

Jag har nån katt som kissar fel ibland. En hane som protestkissat ett par gånger när jag gjort rent hans låda. Sen har han någon gång också kissat för att maten tagit slut och jag har vägrat gå upp ur sängen för att fylla på, eller ja snarare för att jag har sovit och jag inte fattat att det var hungrig han var…

[marthiiina]
0

#24 jo hon har slutat, men vi har även gjort så att varje gång hon kommer till sänger "jagar" vi bort henne därifrån. Men som sagt, köp piss-off samt håll koll på om det kan vara så att hon tycker lådan är för lortig, att testa ha en till kanske?

Tusen
0

Att lägga en plastduk i sängen när man ska sova tror jag inte är någon som vill. Varmt och stelt skulle jag tro. Lådan är alltid ren men vi ska testa Piss-of. Att jaga bort henne från sängen kan man nog göra men det är svårt att göra det när man sover.Flört

#25 Nej, hon går inte i sele. Funkar inte. Däremot får hon gå ut lös hemma hos oss eftersom vi bor långt ute på landet.