Utekatt om man bor i lägenhet?
En fundering jag har, ni som bor i lägenhet och har era katter ute, hur gör ni då för att släppa in/ut katten?
Vid min förra bostad fanns det två som hade sina katter ute, men de bodde på nedersta plan och hade fixat med en planka/trappa upp på balkongen åt katten, men hur gör ni som inte bor på bottenplan när katten ska in eller ut?
(Låt denna tråd vara fri från diskussioner huruvida man ska ha katt inne/ute)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har ingen utekatt men det är väl okej om jag kommer med ett råd ändå 
Jag bor i lägenhet (med port osv) och det är många i närheten som bor likadant som mig som har sina katter ute.
Jag har märkt att katterna är ute och sen så får ägaren antingen gå ut och leta efter katten för att ta hem den i en dag eller två för att den ska få mer mat och vatten och kollas så att den inte har skadat sig eller fått några äckelpäckel på sig osv..
Eller så lär sig katten att vänta ute tills någon öppnar porten så att den kan springa in.
När jag gick till en idrottsplats här i närheten så gick jag och min mamma förbi en gård, och jag hörde någon som grät, men det var bara en katt som satt på en bänk och jamade för att ägaren skulle komma ner och öppna porten..
Jag hoppas att detta hjälpt lite. 
Men jag vet inte om jag skulle släppa in en katt i en port. den behöver ju nödvändigt vis inte bo där… möjligtvis om det var trappor och den sprang till en dörr så man kunde plinga på men det är jag kanske lite för mesig för… :S
Jag kommer nog aldrig förstå dom som har ute katt när dom bor taskigt till men det är ett intresant ämne som jag gärna följer
Jag skulle gärna vilja veta dom som har ute katt och inte har planerat att bo där under hela kattens livstid hur dom tänkt när dom ska flytta.
#2 Katterna som springer ute här lär sig snabbt vilken gård och vilken port som är hemåt. 
Men visst kan man ha otur och katten sitter och väntar utanför en helt okänd port och springer in i porten.
Min kompis har en inne och utekatt, han brukar få vara ute och han kommer tillbaka när han själv vill. Han kan vara ute i 3 veckor utan att synas till.. och han brukar vara i närheten när han vill hem igen och är där i nån vecka eller två, sen så får han gå ut igen (han har ett ganska fritt liv
)
Vi släpper bara ut katterna när vi är hemma och har lite mer koll, kan vara med ute/eller gå på nån längre promenad med dom. Är mammaledig och studerar och kommer vara så i minst 4-5 år till, så det funkar ju rätt bra. Efter den tiden kommer vi att flytta.
Vad menar du #2, med dom som inte tänkt bo där hela kattens livstid? Menar självklart inget illa, förstår helt enkelt inte. Våra katter har blivit rätt gamla och flytta, de gör väl de flesta nån/några ggr av olika anledningar?
Fast det är ju ingen bra lösning att katten ska behöva sitta och vänta utanför en port för att kunna ta sig hem. Inte heller att dom ska kunna bli insläppta av grannar. För jag misstänker att man på väldigt få ställen kan fixa en kattlucka så att katten tar sig in i lägenheten. Ska en katt gå ute måste den väl kunna ta sig hem. Lider alltid med grannens katter på vintern när dom inte är hemma så att dom får sitta ute och vänta. En av katterna brukar springa in i trapphuset ibland och där kan hon ju inte vara heller.
Jag menar dom som släpper ut i ett bättre område där katten inte lika lätt riskerar att fara illa till. Sen om man flyttar ska katten få gå ut där också oavsett hur miljön utanför är och om inte är dom villiga att se till kattens bästa att omplacera/avliva ifa katten mår dåligt. Min granne flytta till lägenhet med sin utekatt och hon blev jätte konstig och högg efter folk. dom tog henne på veterinär utredning flera gånger och hos olika. Hon fick tyvärr somna in.
Jag är alltså mest nyfiken på hur folk resonerar när dom släpper ut sina katter och om dom tänkt på vad följderna kan bli o.s.v
jaha, va dum jag är. Tänkte bara att nån kommer flytta från sämre områden till bättre områden. Men de e klart de kan vara tvärtom!
När vi flyttar kommer vi ta katternas behov i åtanke när vi letar hus, helt klart. Sen kommer det kankse inte vara prio ett, men helt klart viktigt för oss. Skulle något annat hända och katterna inte mår bra av det så måste man ju omplacera osv.
Jag hade hoppats att alla hade tänkt så när det gällde flytt osv…
Vår granne vid vår första lägenhet hade en lapp nere vid dörren där det var en bild på katten. Det stod "Hej jag heter Simba, jag bor i lägenhet 3B på plan 2. Släpp gärna in mig i trapphuset men om du gör det följ med upp och plinga på klockan så matte vet att jag är hemma."
#8: Haha, det var ju också en taktik… Undra om det funkade bra? Har alltid blivit förundrad över hur just människor i lägenheter lyckas ha katter som kommer och går som de vill, måste bli mycket väntande för katterna.
Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.
#8 Haha, vad sött :)
Vi har 2 katter med halsband som bor i ett lägenhetshus bakom vårat. Vet dock inte hur dom göra när deras katter ska komma in, har dock sett kisarna stå och vänta vid porten ett flertal ggr.
Mvh,
Catarina
i mitt bostadsområde ser jag trästegar mot balkonger som katterna traskar på, när de ska in på våning 2. Området är inte så trafikerat. Hoppas de fått tillåtelse av grannen som bor på våning 1
Undrar hur grannarna ser på port-katter? Om man inte tycker om katter kanske man inte uppskattar att det alltid sitter en klagande katt utanför porten/i trapphuset 
Jag älskar katter, men jag tror inte att jag skulle uppskatta det heller, just eftersom det är så idiotiskt, oansvarigt och synd om katten.
jag älskar katter men jag hade lust att strypa grannen under som slängde ut sin löpande katt på balkongen för nått år sedan.
Hade jag valt att ha en fertil katt som löper så fine, men har man inte valt de själv är det inte så kul.
Jag får hjärtsnörp då jag tänker på att katterna vill in och inte kan, att dom kankse tror att dom inte får/att vi inte finns/att de e dags att prova nån annanstans typ. Helst vill jag bara att mina katter skall få vara ute när jag är med/hemma.
ingen som är i den situationen, som bor i lgh och har utekatt? det hade varit intressant som ts efterlyser, sen kan man ha en massa åsikter om utekatter med det tycker jag är ointressant i denna tråd. man kanske kan skriva anonymt om man inte vill skylta med sitt alias här och riskera att få påhopp?
#12 Tror det är i såna fall där det lätt åker fram råttgift om det är fel granne. Eller att det händer andra hemska saker för katten.
Jag bor i lägenhet och har katt. Bor på bottenvåningen med uteplats (utan något räcke) som vette in mot en stor gård med lekplats i mitten.
Min katt får gå ut när jag är hemma. Förut hade jag altandörren öppen så hon kunde slinka in och ut som hon kände. Sen den nya katten kom har jag bara en liten springa (hon får inte gå ut ännu).
Min katt är ute från 10min till 2-3h beroende på väder och annat. Ofta leker det barn på lekplatsen och då går hon inte så långt utan håller sig i buskarna.
Dessutom kommer hon när jag ropar på henne. Inte alltid med en gång, men oftast inom 10 minuter. Nån gång har jag lämnat henne ute medan jag gick till ICA och det var inga problem.
Var lite orolig att hon skulle gå in i fel altandörr men hon är inte så trygg bland främmat folk så hon håller sig till "mamma".
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km