Katter iFokus

Katter

Etiketter: kattstatusdjurskydd
Läst 1184 ggr
ravenkitty
0

Katthemmen/Djurhemmen redan överfulla

Sommarkatterna är åter ett faktum Rynkar på näsan

Varför kan inte folk förstå bättre?

http://tidningen.djurskyddet.se/2011/08/ta-ansvar-for-din-katt/

anna6807
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag kan erbjuda ett hem åt 1 kattunge. Men blir inte godkänd av katthemmet då vi jobbar 6 timmar om dagen och inte har sällskap . Men…det kanske finns många som har plats åt 2 kattungar…

skogis Tiger
0

#1 Men tänk på att det oftast är lättare med 2st än med en det enda jag kan komma på som skiljer sig är kostanaderna som ju blir dubbla. Tänkte att om det bara handlade om en vs två kattungar och att man tänker att det är tuffare med två med det är det inte, det tror jag dem flesta kan untyga :).

ravenkitty
0

#2 håller helt med, det är lättare med flera, tro det eller ej. visst det kostar lite mer med försäkring och sånt. mat och allt sånt material går att köpa i storpack och det blir ekonomiskt.. så jag skulle rekommendera och skaffa två, om man inte har katt sedan tidigare.. en kompis mår dem psykiskt och fysiskt bäst av också.. det finns dem som vill vara ensamma men kompis är alltid ett plus :)

[Emma--]
0

#1 kanske för att många anser att kattungar inte ska behöva vara ensam. De är väldigt sociala djur. Vill man bara skaffa en så bör man välja en vuxen som trivs med att vara ensam. Annars kanske man hamnar i sitsen som en bekant till mig. Att dom kanske måste lämna bort sin katt för att den inte trivs ensam.

[FruStein]
0

Ja, och inte bara sommarkatter utan det finns massor av människor som lämnar sina katter inför sommaren. Då kommer man på att man ska på semester, att det kan vara svårt att ha ytterdörren öppen för att det inte ska bli så varmt etc och dumpar missen på ett katthem. En väninna till mig jobbar ibland på ett katthem i Uppsala och hon säger att hon förlorar tron på det goda i människan en smula mer varje gång hon tar på sig ett pass. Folk lämnar, helt ärligt, tillbaka sina katter som de adopterat från katthemmet av skäl som "den är inte tillräckligt gosig".

ravenkitty
0

#5 Jag håller helt med och det gör ont i hjärtat och höra folks anledningar till varför de inte vill ha kvar sin katt.. De förtjänar bättre allihop.. Och människor måste fatta att det inte är saker utan levande varelser som de behandlar fel! :(

[FruStein]
0

#6 Ja, jag blir så ledsen och arg! Man kan inte välja bort ett liv bara sådär. Och att lägga hela skulden på katten är inte heller OK. Vår lilla var helt galen när vi fick honom - det var som i en skräckfilm - men vi jobbade på det och nu är han vår myspropp. Snart klonar väl folk fram sina husdjur för att de ska behöva lägga minimal möda på att få den katt man vill ha.

skogis Tiger
0

#5 Innan vi tingade våra kissar tittade jag runt efter katthotell ifall man nu skulle iväg ngn vcka och svärföräldrarna inte kunde ta dem just den veckan eller så. Och det finns katthotell som erbjuder mat och uppehälle för två katter (i samma rum) för ca 700:-/vecka det tycker inte jag är spec mycket att lägga på sina katter om man har lagt 20000-30000:- på sin semester så är ju det ett piss i havet så att säga. I vårt fall kommer nog våra föräldrar ha katterna ändå om vi skulle iväg ngn vecka utomlands. Jag tycker att folk som bara lämnar tillbaka katter eller släpper ut lämnar katter inte har ngn som helst respekt för dessa djur och ser dem likvärdigt med en fluga eller nått jag fattar inte annars hur man kan gosa och mysa med ett djur och sedan bara skita i det.

[FruStein]
0

#8 Nej, det är ju ingen störra match att fixa kattvakt, liksom. Ett praktexempel var en person som ringde katthemmet och sa att han släppt ut sin katt i skogen i Gottsunda, ett område där en del har det riktigt taskigt socioekonomiskt. Ungefär som att kissen helt plötsligt skulle bli ett superrovdjur och livnära sig på att döda älgar eller nåt. Han ville alltså att katthemmet skulle ut och leta. Kan också sitta lappar på dörren att nån dumpat katten på Dag Hammarskjölds väg (en STOR väg) en bit från katthemmet vid typ 05:30 på morgonen och första personalen kommer kl 8:00. Vuxna människor som tagit på sig ett ansvar för ett litet liv och bara skiter i det. Jag tycker att Sverige borde få en djupolis och att gränsen för djuplågeri skulle vara mycket lägre än den är idag.

skogis Tiger
0

#9 Fy fasen säger jag bara jag tycker det säger otroligt mycket om en människa om de kan behandla ett djur på det viset. Då är man nog inte helt frisk. Man kanske skulle införa ngn typ av prick register eller nått så att de som gjort så med ett djur inte ska kunna fortsätta och skaffa nya djur som de gör likadant med.